Érdekes elemzés látott napvilágot a Finance Buzz nevű oldal szerkesztőitől, mely ugyan az Egyesült Államokra terjed csak ki, mégis tanulságos lehet. Az elemzők tucatnyi amerikai gyorsétteremlánc népszerű menüinek árváltozásait gyűjtötték össze az elmúlt tíz évből, hogy kiderüljön: valóban jelentősen megdrágultak a gyorséttermek, ahogy azt sokan érzik, vagy a drasztikus áremelkedés benyomását nem igazolják a számok.
A rövid válasz:
a legnépszerűbb menük árváltozásai alapján a gyorséttermek valóban jelentősen emelték áraikat az Egyesült Államokban.
Mindez hosszabban: bár óriási a szórás a menük árainak százalékos változásában, a gyorséttermi árak átlagosan nagyobb mértékben emelkedtek, mint az infláció mértéke.
Az elemzők úgy találták, hogy a hamburgeres menük és már kedvelt gyorséttermi ételek árai 39-től 100 százalékig terjedő mértékben emelkedtek 2014 és 2024 között. Mindez meghaladja az átlagos emelkedését, melynek mértéke 31 százalék volt a vizsgált időszakban.
Az adatgyűjtésből és a számításokból az is kiderül:
az árak a világ legnagyobb gyorsétterem-láncánál, a McDonald's-nál emelkedtek a legnagyobb mértékben.
A népszerű menüik árai 100 százalékkal emelkedtek tíz év alatt, azaz megkétszereződtek, de a Quartz arra hívja fel a figyelmet, hogy egyes ételeik árai ennél is nagyobb mértékben nőttek.
Shubhranshu Singh, a Johns Hopkins Egyetem marketinget oktató docense azt mondja, nem meglepő, hogy a gyoréttermekben az inflációnál nagyobb mértékben drágultak az ételek. A munkabérek ugyanis átlagosan szintén az inflációt meghaladó mértékben növekedtek, így a gyorsételek előállításának is magasabbak a költségei, mint önmagában az infláció indokolná.
Egy másik szakértő némileg eltérő állásponton van. Daniel Roccato, a San Diego-i Egyetem vállalati pénzügyeket oktató professzora szerint
a legrosszabb már mögöttünk van.
Azaz nem várható, hogy a gyorséttermek tovább emelik áraikat. Szerinte a vásárlók részéről az üvegplafonhoz értek az árak, magyarul olyan szinten vannak, amikor a gyorséttermek törzsvevői még kifizetik azokat, de ennél többet már nem adnak az ételekért. Roccato szerint árcsökkenésre nem, de az árak "befagyására" számítani lehet.
Ezt valószínűsíti egyébként az amerikai McDonald's több újítása, új ajánlatai is, melyekkel megpróbálja a vevőket visszacsalogatni az éttermekbe. Ráadásul az itt említett elemzés után egyenesen
a vállalat amerikai elnöke kommentálta azt, aki saját adatgyűjtésekkel próbálta árnyalni a 100 százalékos áremelkedésről szóló adatokat.
A McDonald's hatása az amerikai gazdaságra önmagában jelentős, ennek részleteit az Origo is bemutatta.
A gyorséttermekben látható árváltozások azért kerültek a figyelem középpontjába, mert az elmúlt évek elemzései rendre azt mutatják, hogy a legnagyobb láncokban a fogyasztói kör összetétele mindinkább a szegényebb, kevesebb jövedelemmel bírók irányába tolódik, azaz ők adják a visszatérő vásárlók zömét. Ezért a vállalatoknak figyelniük kell arra, hogy mekkora az az árváltozás, amit még nagyarányú lemorzsolódás nélkül elviselnek a vevőik.