Teljesen alaptalannak nevezte a Carrefour, a legnagyobb francia kiskereskedelmi lánc, hogy a franchise rendszerben üzemelő üzleteinek működését megengedhetetlen eszközökkel befolyásolta volna, és szerződéses kapcsolatainál kihasználta volna erőfölényes helyzetét. A franchise-partnerek és a párizsi gazdasági minisztérium ezt nem így látja, az utóbbi 160 oldalas jelentést állított össze a feltárt versenykorlátozó intézkedésekről, s a csomagot benyújtotta a Rennes-ben székelő illetékes bírósághoz, beavatkozó félként a cég és a franchise-tulajdonosok szövetsége között zajló perbe – az utóbbiak oldalán természetesen.
A helyzet elemzésére és az ítélethozatalra egy-másfél éve lesz a bíróságnak – írja a Bloomberg nyomán a Világgazdaság.
A gazdasági minisztérium trösztellenes, fogyasztóvédelmi és csalás elleni hivatala (DGCCRF) már évek óta gyűjti az adatokat és bizonyítékokat a Carrefour ellen. Ezek alapján megállapította, hogy
a cég versenyt korlátozó gyakorlatot folytatott, amely konkrétan abból áll, hogy erőfölényét kihasználva »megfojtotta« a franchise-jogosultakat.
Ez a többi között abban merül ki, hogy a Carrefour tucatnyi szerződéssel biztosította be magát a franchise-üzemeltetőkkel szemben, előírta többek között, hogy kötelezően mely termékeket, ellenőrzötten melyik raktárukból kell hogy átvegyenek értékesítésre. Kizárva annak a lehetőségét, hogy olcsóbb beszerzési forrást keressenek és használjanak.
A kereskedelmi lánc azt is kifogásolja, hogy
a szaktárca az ügy súlyához képest irreálisan magas bírság kivetését kezdeményezi a bíróságnál.
A 200 milliós bírság nagysága persze viszonylagos, hiszen a Carrefour a legutóbbi gyorsjelentésében 600 millió eurós osztalékfizetésről rendelkezett.
A Carrefour az év elején azzal került be a hírekbe, hogy bejelentette: nem hajlandó a PepsiCo termékeit árulni, mert állításuk szerint túl drágák lettek. A döntés az üzletlánc több mint 9000 áruházára terjed ki Franciaország mellett Spanyolországra, Olaszországra és Belgiumra is.
A boltokban a bojkottra vonatkozó figyelmeztető táblákat helyeztek ki, amelyeken az elfogadhatatlan áremelkedésre hívják fel a figyelmet. A Carrefour döntése minden Pepsi terméket érint, köztük olyanokat, mint a 7up, a Cheetos és a Lay's chips.