Ez tényleg egészen hihetetlen, de megkezdődött a karácsonyi nagybevásárlás

Vágólapra másolva!
Idén korábban kezdődik a karácsony, legalábbis az európai kereskedőknél. A tengeri áruszállításban fennálló nehézségek miatt ugyanis sok cég már most megkezdte a felkészülést az őszi Black Friday-jel kezdődő ünnepi bevásárlási szezonra, és leadta rendeléseit a termékekre.
Vágólapra másolva!

Az európai kereskedők a novemberi Black Friday-ra, majd a decemberi karácsonyi szezonra szánt árucikkek beszállítását, importját általában késő nyáron, illetve kora ősszel kezdik meg. Ahogy az Origo korábban megírta, ettől jelentősen nem tér el az amerikai kereskedők gyakorlata sem. Idén azonban már most, nyár elején, sok vállalkozás elküldi az őszi-téli szezonban eladásra szánt árukra a megrendelést az ázsiai gyártóknak, hogy a szállítmányok időben meg is érkezzenek.

konténerhajó, container ship, tengeri áruszállítás
Már most rendelniük kell a kereskedőknek, hogy időben megkapják az őszi és téli árukészletüket (illusztráció)
Fotó: Georg Wendt / dpa Picture-Alliance via AFP

Lázadók és elszálló költségek

A kereskedői oldalon látható korai felkészülés mögött a tengeri szállítmányozást 2023 után idén is uraló bizonytalanságok sora húzódik. Az egyik ezek közül – az Origo korábban márt írt a problémáról – a jemeni húszi lázadók állandósult támadásai a Vörös-tenger térségében az áthaladó kereskedelmi hajók ellen. Bár a térségben jelentős brit és amerikai tengeri haderő állomásozik és mér csapásokat a húszi lázadók állásaira, a Vörös-tenger a Szuezi-csatorna irányába tartó hajóknak továbbra is rendkívül veszélyes.

A húszik a tavaly ősszel megkezdett akcióikkal mostanáig több mint 50 hajót támadtak meg a Vörös-tenger illetve az Ádeni-öböl térségében.

Ezzel alaposan szétzilálták az ellátási láncokat.

A Kínából vagy más ázsiai országból induló hajók többsége Afrikát megkerülve jut el Európába. A kerülés önmagában 10-20 nappal hosszabbá teszi a tengeren töltött idejét a konténereknek, de mint a számítások mutatják, egy áruszállító hajónak összesen 100 napra van szüksége egyetlen fordulóra Európa és Ázsia között. Hajóból és szabad kapacitásból viszont nincs sok, így a kereskedőknek időben gondoskodniuk kell a kapacitások lefoglalásáról.

Mindettől nem független az okok között, hogy a hajózási útvonalaknál látható bizonytalanságok miatt a szállításnál jelentkező költségek nőnek. 

A konténerek árai januárban érték el a csúcsot, majd a bérleti árak mérséklődtek, ám az elmúlt hetekben újra kilőttek. 

Egy 40 teus szabványos konténerért átlagosan kb. 1,7 millió forintnak megfelelő összeget kell fizetni, ami 140 százalékos emelkedés a 2023-as árakhoz képest a Xeneta nevű áruszállítási adatelemző szerint.

A kereskedők attól tartanak, az ünnepi szezonhoz közeledve a költségek ennél is magasabbak lesznek.

Aki nem rendel időben, nem tud mit eladni télen

A BBC beszámolójából kiderül, hogy azok az európai kereskedők, akik most rendelik meg a késői őszi, illetve a téli ünnepi időszakra szánt árukészleteket, úgy gondolják, időben megkapják a szállítmányokat, ám egybehangzó véleményük szerint a későn kapcsolók komoly kockázatot vállalnak. Ugyanakkor az időben rendelőknek sem könnyű. Mint egy elektronikai cikkeket és háztartási gépeket forgalmazó, online kereskedéseket üzemeltető vállalatnál elmondták, az időben megrendelt árukészlet jelentős mennyiségű pénzüket köti le, emellett raktározni is kell a termékeket, ami ugyancsak pénzbe kerül. De így sem éri meg kockáztatniuk, mert a rövid határidőre vállalt szállítások árai közel a duplájukra nőttek néhány hét alatt.

karácsony, bevásárlás, illusztráció
Sok cég már most azon dolgozik, hogy az idei év végi szezonban ilyen fotók készülhessenek (illusztráció)
Fotó: Maxbelchenko / Shutterstock/Copyright (c) 2023

A kereskedőknek figyelembe kell venniük azt is, hogy a hajózás költségei mellett a konténerek rendelkezésre állása is rendkívül rossz arányú jelenleg. Az adatok szerint 

a világ konténer-állományának nagyjából 50 százaléka nem ér el időben úti céljához, ami azt jelenti, hogy még ha ki is fizetné költségeit egy vállalat, nem biztos, hogy lesz szabad konténer az árui számára.

Egyelőre nem látni, hogy mikor és hogyan lehetne megoldani a hónapok óta fennálló nehézségeket, melyek drasztikusan érintik a tengeri áruszállítást, és amik miatt a cégek korábban indították a karácsonyi szezont. Ráadásul, miként a BBC is megjegyzi, minden jel arra mutat, hogy a szomáliai kalózok egyre inkább kihasználják a húszik teremtette bizonytalanságot a környező vizeken.

 

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Origo Google News oldalán is!