Bár az italt egyelőre szinte csak Kínában isszák, piaci értékét jól mutatja, hogy a világ legértékesebb alkoholgyártója tavaly a pajcsiut gyártó Kweichow Moutai volt, amely olyan világhírű cégeket előzött meg, mint a Budweiser, a Heineken, a Johnnie Walker, a Jack Daniels vagy a Hennessy.
A pajcsiut („fehér alkoholos italt”) kevéssé ismerik az Egyesült Államokban és Európában, de a gyártók most megpróbálják újragondolni, hogy szélesebb körben tegyék vonzóvá. Van miből válogatniuk, mert a pajcsiu íze sokféle lehet, attól függ, hogy melyik régióban és hogyan készítik. A Reuters tudósítása szerint némelyik olyan, mint a vodka, az egyik népszerű típus pedig a szójaszószhoz hasonlít.
A kínai pajcsiugyártók azért kénytelenek a határokon túlra tekingetni, mert a nyugati márkák, például a Pernod Ricard és a Diageo, egyre inkább betörnek a világ második legnagyobb gazdaságának piacára, és különösen az ír és a skót whisky egyre népszerűbb a húszas és a harmincas generáció körében.
A szecsuani székhelyű Shede Spirits Kínában és a külföldi kínai közösségek körében árul két pajcsiumárkát, amelyek közül a drágábbik, a Shede ára elérheti az ezer dollárt (371 ezer forintot) palackonként. Érdekesség, hogy a legdrágább pajcsiu 22 millió forintnak megfelelő jüanért kelt el egy árverésen a közelmúltban.
A Fosun International tulajdonában lévő Shede Spirits most kóstolókat tart, hogy kiderüljön, miképpen kell módosítani az ízt ahhoz, hogy az italt vonzóbbá tegyék a nem kínaiak számára is.
A cég szeptembertől árusítja majd a pajcsiu nemzetközi változatát Európa egy részén, az Egyesült Államokban és Japánban, palackonként 150 dollár (55 ezer forint) körüli áron. Ez nem olcsó, hiszen a New York-i online alkoholforgalmazóknál a Diageo legdrágább whiskyje, a Johnnie Walker Blue Label 750 milliliteres palackja kerül 200 dollárba (74 ezer forint) vagy valamivel többe - írja a Világgazdaság.
A Shede egyik versenytársa, a szintén szecsuani székhelyű
Sichuan Yibin Wuliangye az olasz Camparival állt össze, hogy együttműködjenek a marketing és a márka népszerűsítésére, és közösen hozzanak létre termékeket, majd együtt forgalmazzák azokat Kínában és külföldön.
Kína elsősorban a pajcsiunak köszönhetően a világ legnagyobb alkoholpiaca, a forgalom 2022-ben elérte a 340 milliárd dollárt, amiből ez az ital hoz 167 milliárdot, az Egyesült Államok 313,2 milliárd dollárral a második, az Egyesült Királyság 76,3 milliárddal a harmadik.