Különös helyzetbe hozta magát a svájci Rhätische Bahn nevű vasúttársaság, mely Graubünden kanton területén kínál szolgáltatásokat. A probléma egy felrobbantott viadukt körül alakult ki, és könnyen lehet, hogy egy hiányzó engedély miatt utólag jogszerűtlennek minősítik a megsemmisítését.
A Castieler Viaduct egy régi völgyhíd Davos közelében. 1913-tól 1914-ig építették, így az 50 méter magas híd 110 éve biztosította a vonatok áthaladását egy szurdok felett. Ám a korábbi években az acélszerkezetében olyan hibákat azonosítottak, amik nyomán felmerült a híd lebontása. Ezzel a vasúttársaságnak nem is volt gondja, mivel a kanton vezetése egyetértett a céggel abban, hogy a lebontott híd helyére újat kell építeni, mert az érintett vonalat továbbra is használatban tartanák.
Az új hidat előregyártott elemekből viszonylag könnyen, nagyjából két hét alatt be tudják emelni a májusra ütemezett bontással párhuzamosan, majd ellenőrzés után a forgalomnak átadni.
Csakhogy a hatóságok és a környezetvédelmi szakemberek kikötötték: a vasúttársaság csak akkor végezheti el robbantással a hídbontást, ha ahhoz nem használnak dinamitot.
Attól tartottak ugyanis, hogy a dinamitrobbanás hatásai kárt tesznek a környezetben. A társaság szonban mégis dinamittal robbantotta fel a régi híd két kőoszlopát.
Alább megtekinthető a robbantásról készített videó:
Az eset óriási felháborodást váltott ki Svájcban, még a kanton határain túl is. Sokan már azzal sem értettek egyet, hogy elbontanak egy történelmi emléknek számító hidat, de a környező ökoszisztémát féltők még náluk is hangosabbak voltak.
Érthető, hogy sokan kíváncsiak arra, hogyan fordulhatott elő, hogy a társaság dinamittal robbantott.
A hiba mögött egy engedélykérés, pontosabban annak elmulasztása áll. A vállalatnál ugyanis tudomásul vették, hogy le kell bontaniuk a régi hidat. Ám amikor felmérték, hogy ezt dinamit használatával lehetne a legegyszerűbben megtenni, anélkül döntöttek az alkalmazás mellett, hogy erre engedélyt kértek volna az illetékes hivataloktól.
A cég javára kell írni, hogy a művelet után több szakértővel konzultáltak, és belátták: hibáztak, amikor nem keresték meg újra a szövetségi Közlekedési Hatóságot a dinamit használata miatt. A hídbontásra való engedély ugyanis hiába volt a kezükben, ha az tiltotta ennek a robbanószernek a használatát.
Így most előállhat az a furcsa helyzet, hogy a hídrobbantást utólag törvénytelennek minősítik.
A híradások alapján arra lehet következtetni, hogy a hatóságok a törvényi feltételek mellett figyelembe fogják venni, hogy milyen környezeti hatással járt a dinamitos bontás. Ennek felmérésében egyébként a vasúttársaság is részt vesz.
A régi híd pótlására időközben beemelték az új felépítményt és be is fejezték azt, és miközben a dinamitos akció utóélete zajlik, a vonatforgalmat is megindították rajta.