Az európai diszkont-kiskereskedelmi vállalat, a Pepco Group korábban megrendeli a karácsonyi szállítmányokat Kínából, hogy a kulcsfontosságú ünnepi időszakra biztosan megérkezzenek az árucikkek. A cég összbevétele a júniusban végződött negyedévben 8 százalékkal nőtt éves szinten, továbbá a vizsgált időszakban 37 boltot nyitott, míg üzleti éve első 9 hónapjában összesen 326-ot.
Az új boltok forgalmát figyelmen kívül hagyva viszont a bevételei az elmúlt 3 hónapban 4,3 százalékkal csökkentek, amit a társaság éppen az ellátási lánc zavaraival magyarázott
- számolt be róla a Világgazdaság.
A válság megértéséhez néhány évet vissza kell utaznunk az időben. Jemenben 2014-ben robbant ki a polgárháború, s ma már az Irán által támogatott húszi lázadók irányításuk alatt tartják az ország nyugati partvidékét, köztük a fővárost is.
Az arab országot ténylegesen vezető húszik október óta többször indítottak támadást Izrael ellen, valamint több kereskedelmi hajót elfoglaltak, illetve megtámadtak, a Galaxy Leader elleni akcióról még felvételt is közzétettek. A fegyveresek a műveleteket a palesztinokkal való szolidaritásukkal indokolják.
A hosszabb út természetesen nagyobb költségekkel jár, és a szállítmányozók ezt a többletköltséget áthárítják a megrendelőkre. Az Egyesült Államok és Nagy-Britannia ezért az elmúlt hónapokban többször mért csapást húszi célpontokra, mérsékelt sikerekkel.
Ahogy az Origo megírta, a jemeni húszik vörös-tengeri támadásai a kereskedelem szempontjából egyébként sokkal súlyosabban érintik az áruk behozatalát Európába, mint a kivitelt.
Az Ázsiából Európába érkező áruk közel negyede tengeri úton jön, elsősorban a vörös-tengeri útvonalon a Szuezi-csatornán át (pontosabban ez volt a helyzet a Vörös-tenger veszélyessé válása előtt), míg az európai exportnak csak 10 százaléka használja ugyanezt az útvonalat.
A nehézségek pedig gyorsan láthatóvá váltak.
A hajók elleni támadások miatt a szállítási költségek brutálisan emelkedtek, miután több hajózási társaság bejelentette, hogy elkerüli a Vörös-tengert, a világ egyik legfontosabb kereskedelmi útvonalát.
A szállítási idők megnövekedésével az áruk 15-20 nappal többet töltenek a tengeren.
Ha pedig ez nem lenne elég, időközben a szomáliai kalózok is újra elkezdtek mozgolódni a térségben, egészen a jemeni felségvizekig hatolnak előre, hogy még kockázatosabbá tegyék a vörös-tengeri áruszállítást.