A spanyol versenyfelügyeleti hatóság (CNMC) 413 millió euró (kb. 161 milliárd forint) összegű büntetést szabott ki a Booking.com online utazási portálra, mert a vizsgálat során úgy találták, a vállalat
durván visszaélt erőfölényével
a szállásközvetítői piacon az elmúlt öt évben. Ez a hatóság által valaha kiszabott legnagyobb összegű büntetés.
A döntés indoklása szerint a Booking.com olyan gyakorlatokat folytatott, melyek a Spanyolországban működő hoteleket, illetve a portállal versenyző más ügynökségeket üzleti kapcsolataik terén rendkívül egyenlőtlen piaci küzdelemre kényszerítették. Ilyen káros, a piac egészséges működését romboló gyakorlatként azonosította a hatóság azt, hogy a portál jobb pozícióba helyezte a több foglalással rendelkező szállodákat saját felületén, ami aránytalanul megnehezítette más ügynökségek piacra lépését vagy terjeszkedését. Ez azért történhetett így, mert a hatóság szerint a Booking.com piaci részesedése Spanyolországban kimagaslóan nagy volt: a vizsgált időszakban 70 és 90 százalék között mozgott. Spanyolország turisztikai szempontból a világ második leglátogatottabb országa (az első Franciaország).
Így ez a piaci részesedés messzemenően alkalmas arra, hogy tisztességtelen gyakorlatokkal együtt ellehetetlenítse a versenytársakat.
Nem így látják ezt a portálnál, ahol "példátlan döntésnek" minősítették a spanyol hatóság állásfoglalását. A cégnél kifogásolják, hogy szerintük a hatóság az értékelésnél nem vette figyelembe azokat a partnerprogramokat, melyekkel a piacon meghatározó vállalat szállásadó partnerei üzletét lendítené felé.
A cég máris bejelentette: fellebbez a döntés ellen.
Az amerikai székhelyű Booking Holdins-hoz tartozó Booking.com portál nemcsak Spanyolországban, hanem egész Európában meghatározó. Piaci részesedése több mint 60 százalék. Az EU-ban májusban született határozat arról, hogy a Booking.com elég nagy ahhoz, hogy a túl nagyra növő digitális vállalatokat megregulázó Digital Markets Act szabályozási csomag alá tartozzon. Az értékelések szerint a szabályozás mérföldkőnek számíthat a nagy internetes cégek piaci magatartásának szabályozásában, és alapvető szerepe lehet a piaci verseny fenntartásában. A Booking.com-nak hat hónapja van arra, hogy felkészüljön a szabályozásnak való megfelelésre.
A spanyol hatósági döntésről szóló híradásokban emlékeztetnek rá, hogy idén júliusban már a magyar versenyfelügyeleti hatóság is megbüntette a Booking.com-ot. A Gazdasági Versenyhivatal (GVH) azért szabott ki 382,5 millió forintot a vállalatra, mert az nem teljesítette maradéktalanul a korábbi jogsértések megszüntetését előíró kötelezettségeit, és továbbra is alkalmazta jogsértő kommunikációs gyakorlatát, illetve a fogyasztók pszichés befolyásolását is. Emlékezetes: a GVH 2020-ban a cég magatartása miatt 2,5 milliárd forintra bírságolta a céget.
Emlékezetes, hogy a Booking.com körül tavaly egy igen sajátos botrány robbant ki: miként az Origo megírta, rengeteg szállásadó részére a a cég saját vállalási határidejére, sőt, azon túl sem fizette ki a szálláshelynek járó díjat a nyári szezon közepén. A vállalat akkor lényegében elzárkózott a részletes magyarázattól, az újságírói megkeresésekre nem reagált, pusztán azt jelezte, hogy rendszerátállás miatt vannak fennakadások a szokott ügymenetben.