Észak-Korea egyre inkább veszélyezteti a dél-koreai légteret

Vágólapra másolva!
Kockázatosabb lett a dél-koreai légtér annak köszönhetően, hogy Észak-Korea hulladékot és ürüléket szállító ballonjai rendszeresen a két országrészt elválasztó demilitarizált övezet dél-koreai oldalán landolnak. A ballonok mellett a légteret a latorállam rakétakísérletei, valamint a hamis GPS-adatok növekvő száma is fenyegetik.
Vágólapra másolva!

Három okból vált kockázatosabbá Dél-Korea légtere. Az egyik, hogy május óta Észak-Korea hulladékot, emberi ürüléket és állati trágyát szállító léggömbök ezreit küldte át a két országot elválasztó övezet határán. Ezek között volt olyan, ami az Incheonra, Dél-Korea nemzetközi repülőterére érkezett, órákra megbénítva a forgalmat. A másik ok, hogy a légi járművek egyre gyakrabban kapnak hamis GPS-adatokat környezetükről, ami veszélybe sodorhatja repülésüket. A harmadik ok az Észak-Korea által elvégzett rakétakísérletek – írja a Reuters.

Az Észak-Korea által küldött ballonokról és annak hátteréről az Origo is beszámolt. A szemetet és ürüléket szállító ballonok a két ország közötti pszichológiai hadviselés részét képezik, és minden esetben komoly problémát jelentenek a dél-koreai hatóságok számára. A léggömbök csomagjait ugyanis képzett személyzetnek kell átvizsgálnia, megfelelő védőöltözékben, hiszen potenciálisan minden küldemény tartalmazhat vegyi vagy biológiai fegyvert.

Az ürülékes léggömbök miatt már számos alkalommal kellett korlátozni az Incheron forgalmát. 

Az Észak-Koreaától nagyjából 40 km távolságra fekvő reptér a világ ötödik legforgalmasabb légi kikötője, egyben fontos teherszállítási csomópont. Minden kiesés felfordulást és komoly pénzben kifejezhető veszteséget jelent.

Észak-Korea az elmúlt hetekben több alkalommal küldött szemetet és ürüléket Dél-Korea területére léggömbökkel
Fotó: AFP

A másik komoly gond a hamis GSP-jelek küldése a légi forgalomért felelős szervezetek illetve a repülők számára. Ezzel a művelettel Észak-Korea teljesen fel tudja borítani a kereskedelmi légi közlekedést. 

Bár a repülést zavaró elektronikai akciókat évek óta végez a latorállam, szakértői kommentárok szerint a hamis GPS-jelek küldések új szintet jelent Phenjan részéről, egyben növeli a légtér kockázatát. A hamis GPS-jelek azt jelentik, hogy a forgalomirányítók és a repülőgépek olyan helyadatokat kapnak, melyek nem valódi objektumoktól származnak. Ezáltal felesleges és esetleg veszélyes kitérőkre kényszeríthetik az épp a levegőben tartózkodó gépeket, amivel további késéseket és felfordulást válthatnak ki a légtér üzemeltetésében.

Egyelőre nincs hivatalos veszélyjelzés kiadva a dél-koreai légtérre, de úgy tűnik, a kockázat egyre növekszik

– kommentálta a kialakult helyzetet a légi közlekedés biztonságával foglalkozó OpsGroup.

A dél-koreai Közlekedési Minisztérium azt közölte, hogy a légi irányítás, a hadsereg, valamint maguk a légitársaságok is 24 órában megfigyelik a légteret, és fenntartanak egy kommunikációs láncolatot információk és riasztások kiadására.

Dél-koreai kormányzati közlések szerint május 29-e és június 2-a között mintegy 500 repülőgép és több száz hajó tapasztalt GPS-problémákat. 

Incheon, Dél-Korea, repülőtér
Többször megzavarták az Incheon nemzetközi repülőtér forgalmát az Észak-Koreából küldött léggömbök (illusztráció)
Fotó: Unsplash /  Pond Juprasong

A Nemzetközi Polgári Repülési Szervezet (angol rövidítéssel: ICAO) az ENSZ szakosított szerveként szólította fel Észak-Koreát arra, hogy 

hagyjon fel a hamis GPS-adatok sugárzásával, egyáltalán, a polgári közlekedés rendjének megborítására irányuló kísérleteivel.

A harmadik lehetséges veszélyforrást a Koreai-félsziget légterében az Észak-Korea által végrehajtott rakétakísérletek jelentik. Az amerikai Szövetségi Légügyi Hatóság emiatt kategorikusan tiltja az észak-koreai légtér használatát, mivel attól tartanak, hogy a rakétatesztek mellett Phenjan az áthaladó polgári gépek elektronikus rendszereinek zavarásával is veszélybe sodorhatja azokat. A tiltástól függetlenül a légitársaságok egyébként is Észak-Korea légterének kihagyásával tervezik útvonalaikat.

 

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Origo Google News oldalán is!