A magyar csapat eredményei:
Aranyérem
0
Ezüstérem
0
Bronzérem
1
HUNMagyarország
20:05VízilabdaMagyarország-Kanada
HUNMagyarország
21:00KézilabdaArgentína-Magyarország
NyílNyíl

Hajókat támadnak a húszi terroristák, és közben tönkreteszik a környezetet

Vágólapra másolva!
Jelentősen megnőtt a kereskedelmi tengerhajózás károsanyag-kibocsátása annak következtében, hogy az Ázsiából érkező hajók a jemeni lázadó húszik jelentette fenyegetés miatt Afrika felé kerülve jutnak el Európába.
Vágólapra másolva!

Ősz óta támadják rakétákkal, drónokkal, távirányítású hajókkal a jemeni kormányellenes lázadó húszik a Jemen partjainál a Vörös-tenger, illetve a Szuezi-csatorna irányába haladó teherhajókat, melyekről úgy vélik, hogy Izraelbe tartanak. A támadások intenzitása miatt nemzetközi tengeri haderő vonult fel a térségbe, hogy védje a teherhajókat a támadásoktól és csapást mérjen a húszik szárazföldi állásaira. Megnyugvásról azonban egyelőre nincs szó. Ahogy az Origo megírta, a hajók továbbra is Afrika déli része felé kerülve, jelentős többletidővel és nagyobb költséggel jutnak rakományukkal Európába.

Az idő és a szállítási költségek emelkedése mellett azonban emelkedik a hajók károsanyag-kibocsátása. Egy friss elemzés szerint az idei év első felében a kibocsátás 23 millió tonnával emelkedett.

Ez 6 százalékos növekedés az egy évvel korábbi mértekhez képest. 

Viszonyításként: a teljes kereskedelmi tengerhajózás kibocsátása ezzel megközelítette a 450 millió tonnát éves szinten a Marine Benchmark adatai alapján, amely a hajók által megtett tényleges útvonalakból számítja az elhasznált üzemanyag mennyiségét és a kapcsolódó kibocsátást.

konténerhajó, container ship, illusztráció
Képünk illusztráció
Fotó: Getty Images via AFP/2022 Getty Images/Win Mcnamee

A növekedés mértéke – nem meglepő módon – a konténerszállító hajóknál a legnagyobb: kb. 15 százalékkal emelkedett a vizsgált időszakban.

Ezek a mutatók különösen annak tükrében aggasztók, hogy bár az utóbbi évtizedben jelentős erőfeszítések történtek a kereskedelmi árufuvarozás által okozott szennyezés megelőzésére, az iparág mutatói nem sokat javultak, illetve nem csökkentek a globális szabályozók által elvárt szintre. Eközben a hajók továbbra is világkereskedelemben forgó árumennyiség mintegy 80 százalékát szállítják.

	Vörös-tenger, 2024. július 16. A húszi médiaközpont által 2024. július 16-án közreadott felvételén a lázadók robbanóanyaggal megrakott, távirányítású hajója csapódik a libériai zászló alatt hajózó Chios Lion nevű olajszállító hajóba a Vörös-tengeren július 15-én. MTI/EPA/Húszi médiaközpont
A húszi médiaközpont által 2024. július 16-án közreadott felvételén a lázadók robbanóanyaggal megrakott, távirányítású hajója csapódik a libériai zászló alatt hajózó Chios Lion nevű olajszállító hajóba a Vörös-tengeren július 15-én
Fotó: MTI/EPA/Húszi médiaközpont

A Nemzetközi Tengerészeti Szervezet célja az, hogy az évszázad közepére a tengeri szállítmányozás iparága nettó zéró kibocsátó legyen, azaz el is nyeljen annyi üvegházhatású gázt, mint amennyit kibocsát. Az emisszióra vonatkozó adatok azonban azt mutatják, hogy 

alapvető iparági átalakulás nélkül ez nem fog teljesülni, mivel a tengerhajózás még mindig alapvetően függ a fosszilis üzemanyagoktól.

Az átfogó adatok szerint a tengerhajózás a közlekedéshez köthető kibocsátás 10 százalékát adja, ami megfelel a teljes globális széndioxid-kibocsátás 3 százalékának.

 

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Origo Google News oldalán is!