Ősz óta támadják rakétákkal, drónokkal, távirányítású hajókkal a jemeni kormányellenes lázadó húszik a Jemen partjainál a Vörös-tenger, illetve a Szuezi-csatorna irányába haladó teherhajókat, melyekről úgy vélik, hogy Izraelbe tartanak. A támadások intenzitása miatt nemzetközi tengeri haderő vonult fel a térségbe, hogy védje a teherhajókat a támadásoktól és csapást mérjen a húszik szárazföldi állásaira. Megnyugvásról azonban egyelőre nincs szó. Ahogy az Origo megírta, a hajók továbbra is Afrika déli része felé kerülve, jelentős többletidővel és nagyobb költséggel jutnak rakományukkal Európába.
Az idő és a szállítási költségek emelkedése mellett azonban emelkedik a hajók károsanyag-kibocsátása. Egy friss elemzés szerint az idei év első felében a kibocsátás 23 millió tonnával emelkedett.
Ez 6 százalékos növekedés az egy évvel korábbi mértekhez képest.
Viszonyításként: a teljes kereskedelmi tengerhajózás kibocsátása ezzel megközelítette a 450 millió tonnát éves szinten a Marine Benchmark adatai alapján, amely a hajók által megtett tényleges útvonalakból számítja az elhasznált üzemanyag mennyiségét és a kapcsolódó kibocsátást.
A növekedés mértéke – nem meglepő módon – a konténerszállító hajóknál a legnagyobb: kb. 15 százalékkal emelkedett a vizsgált időszakban.
Ezek a mutatók különösen annak tükrében aggasztók, hogy bár az utóbbi évtizedben jelentős erőfeszítések történtek a kereskedelmi árufuvarozás által okozott szennyezés megelőzésére, az iparág mutatói nem sokat javultak, illetve nem csökkentek a globális szabályozók által elvárt szintre. Eközben a hajók továbbra is világkereskedelemben forgó árumennyiség mintegy 80 százalékát szállítják.
A Nemzetközi Tengerészeti Szervezet célja az, hogy az évszázad közepére a tengeri szállítmányozás iparága nettó zéró kibocsátó legyen, azaz el is nyeljen annyi üvegházhatású gázt, mint amennyit kibocsát. Az emisszióra vonatkozó adatok azonban azt mutatják, hogy
alapvető iparági átalakulás nélkül ez nem fog teljesülni, mivel a tengerhajózás még mindig alapvetően függ a fosszilis üzemanyagoktól.
Az átfogó adatok szerint a tengerhajózás a közlekedéshez köthető kibocsátás 10 százalékát adja, ami megfelel a teljes globális széndioxid-kibocsátás 3 százalékának.