A napokban jelent meg az uniós közbeszerzési értesítőben a hirdetmény, amelyből kiderült, hogy a Magyar Közút Nonprofit Zrt. megbízásából, a Sagemcom Magyarország Elektronikai Kft. szakemberei szerelhetik fel az M1-M7-es autópálya fővárosi bevezető szakaszán azokat a szenzorokat, amelyek valósidejű forgalmi adatokat szolgáltatnak és hozzájárulnak majd az autonóm járművek tesztjeihez. Szintén ez a cég kapta a megbízást a központi adatfeldolgozó és tároló edge szerverek szállítására és telepítésére is.
Az új, autonóm technológia jövőbeli alkalmazásához az infrastruktúra fejlesztése is elengedhetetlen, hogy járművek mellett, újabb szintet lépjen az autonóm közlekedés.
Ezért Magyarországon is elkezdődik az automatizált járművek teszteléséhez és működésének támogatásához szükséges központi rendszer, illetve az adatgyűjtő szenzorszigetek kialakítása.
A Magyar Építők cikke szerint a projekt ezen részében, egy olyan központi rendszeren alapuló közlekedési rendszert dolgoznak ki, amely a legkorszerűbb technológiák felhasználásával, a kihelyezett szenzorok adataival támogatja majd az autonóm járművek tesztelését és üzemeltetését, különös tekintettel a környezetérzékelésre és a járművek központi irányítására.
Az automatizált közlekedés legfelső lépcsőfokának egyébként azt tekintik, amikor bárhol és önállóan lesz képes haladni a jármű. Ennek feltételei még nem állnak rendelkezésre, csupán a filmvásznon. Ahogy azt a Knight Rider filmsorozatban láttuk az önvezető, mesterséges intelligencia alapján vezérelt elpusztíthatatlan autó esetében. A távlati cél ez, hogy „a sofőrt” a volán mögött szundikálva vigye el az autója a kijelölt célig.
Az M1-M7 autópálya kijelölt szakaszain különféle típusú szenzorokból - kamera, radar, lidar - álló 5G lefedettséggel rendelkező infrastruktúrát építenek ki.
A szenzorszigetek telepítései helyszínei:
A központi adatfeldolgozó és tároló edge szerver helyszíne pedig az MO-ás szigetszentmiklósi mérnöksége lesz.