Több száz kínai kereskedő tüntetett a Temu online piactér tulajdonosa, a PDD Holdings székháza előtt Kantonban. A beszámolók szerint feszült hangulatú megmozduláson összegyűltek a Temu egyik gyakorlata ellen tiltakoztak.
Az online piactér ugyanis bizonyos esetekben pénzbüntetéssel sarcolja meg kereskedőit.
Az ügy előzménye áprilisra nyúlik vissza. Tavasszal a Temu új szabályokat vezetett be a piactéren áruló kereskedők számára. Ezek alapján az eladónak akár az eladási ár többszörösét elérő összeget kell megfizetnie a Temunak akkor, ha a vevő – aki lehet akár egy magyarországi vagy egyesült államokbeli vásárló is – visszaküldi a vásárolt árut, és visszakéri annak árát.
A Temu indoklása szerint azért vezette be ezt a szigorú rendelkezést, hogy ezzel is elősegítse, hogy a felületen áruló kereskedők jó minőségű, valóban vásárlói igényeket kielégítő termékeket kínáljanak.
Ha a vevők így elégedettek lesznek, az nyilvánvalóan segít fenntartani a piactér iránti bizalmat. Ha azonban sok vásárló minőségi kifogás miatt küldi vissza az árut és kér visszatérítést, az nem segíti az jó hírnév fenntartását.
Ehhez érdemes hozzátenni, hogy a vásárlók általában indoklás nélkül is visszaküldhetik a terméket, és visszakérhetik a vételárat, sőt, arra is van példa, amikor a terméket vissza sem kell küldeni: az Origo is értesült olyan esetről, amikor egyszerű háztartási termék árát a Temuról rendelő magyarországi vásárló úgy kapta vissza, hogy a terméket nem kellett visszaküldenie. Ennek minden bizonnyal a túltermelés az oka, ugyanis a cégnek és az eladónak sem éri meg a ráfordítás ilyen esetekben.
A kínai kereskedők egy része ugyanakkor nagyon dühös a Temura. Részben azért, mert úgy érzik, indokolatlan a büntetési rendszer, illetve egyes nyilatkozók szerint a vállalat néha követhetetlen módon veti ki feléjük a bírságokat. A másik ok, hogy szerintük a Temu a kárukra tartja fenn olcsó árait.
A tüntetésen részt vevők közül volt olyan ruházati kereskedő, aki név nélküli nyilatkozatot vállalt a Reutersnek. Ebben elmondta, hogy a visszaküldött áruk miatt 110 ezer jüan büntetésre számított,
ám a Temu ismeretlen okból 290 ezer jüant követel rajta.
Mindezt úgy, hogy ruháit darabonként 20-30 jüanért értékesíti, és nem tud eladni annyit, hogy a nyereségéből ezt a büntetési összeget ki tudja fizetni (1 jüan = kb. 50 forint).
Egy másik kereskedő azt mondta, hogy mióta néhány hónapja a Temu bevezette ezt a gyakorlatot, azóta több ruházati kereskedő is csődbe ment. A cég ugyanis akkor is büntette őket, ha a vevő a nem megfelelő méret miatt küldte vissza árujukat. A kereskedők egy része arról is panaszkodik, hogy kényszerhelyzetben vannak, mert felhalmozott árukészletüket nehezen tudnák más felületen értékesíteni.
A Temu közleményben reagált a tüntetésre. Ebben kifejtik, hogy a tüntetők nagy része ruházati cikkeket árul, és jelen van a konkurens Shein piactéren – a két felület között ádáz verseny folyik a vásárlók megszerzéséért. A cég szerint a kereskedőkkel közösen dolgoznak a problémák megoldásán.
Ugyanakkor a Temunál azt állítják,
a tüntetők olyanok, akik elutasították, hogy a vitájukat az arra fenntartott csatornákon rendezzék.
Egyúttal jelezték: partnereik többsége forgalmának növekedését tapasztalta azt követően, hogy kínálatával megjelent a felületen.
Azt is közölték: szankciókra szükség van, hogy a piactér magas színvonalát fenntartsák, de elkötelezettek a tisztességes jogérvényesítés és vitarendezés mellett.