Július 26-án Vitályos Eszter kormányszóvivő bejelentette, hogy egyes speciális adózású vállalkozók könnyebben részesülhetnek a jövőben a családtámogatási rendszer előnyeiből.
A Bankmonitor összefoglalója szerint
a különböző lakástámogatási elemeknél – vagyis a babavárónál, falusi csoknál és csok plusznál – az igényléshez szükséges elvárt tb-jogviszony hosszát egy évre mérsékelnék a katások, átalányadózók és mezőgazdasági őstermelők esetében.
Az éjszaka megjelent jogszabálytervezet a bejelentéssel összhangban valóban mérsékli a speciális adózású vállalkozások esetében a lakástámogatásokhoz elvárt társadalombiztosítási jogviszony hosszát:
A tervezetben egészen pontosan így fogalmazták meg a babaváróra vonatkozó változást: „legalább 3 éve folyamatosan” szövegrész helyébe a „legalább 3 éve – a személyi jövedelemadóról szóló törvény szerinti átalányadózást legalább 1 éve alkalmazó egyéni vállalkozó vagy mezőgazdasági őstermelő, vagy legalább 1 éve a kisadózó vállalkozók tételes adójáról szóló törvény szerinti kisadózói adóalanyisággal rendelkező egyéni vállalkozó esetén 1 éve – folyamatosan”
Hasonló szöveg szerepel a másik két támogatásnál is, azzal a különbséggel, hogy ott más az alapvetően elvárt jogviszony hossza. Ez a szöveg azonban azt is jelenti, hogy azok a katások és átalányadózók kaphatják meg ezt a könnyítést, akik már legalább egy éve ezen adózási formát választották. Ez az eredeti bejelentéshez képest fontos pontosításnak tűnik. Hozzá kell tenni, hogy logikus az előírás, hiszen ezzel kizárhatók azok a spekulánsok, akik csupán ezen könnyítés kihasználása céljából váltanának most ezen speciális adózási formák valamelyikére. Vagyis a Bankmonitor szakértői szerint nem lesznek jogosultak azok a katások, átalányadózók a babaváróra, csok pluszra, falusi csokra, akik egy éven belül váltottak erre az adózási formára függetlenül attól, hogy más módon – például korábbi munkaviszonyukból -, de meglenne összességében az egy éves tb-jogviszonyuk.
Fontos, hogy Vitályos Eszter eredeti bejelentésében egy másik könnyítésről is szó volt, melynek értelmében a kérdéses speciális adózású vállalkozásokból származó bevételt legalább 50 százalékos mértékben el kellene fogadnia a bankoknak igazolt jövedelemként a támogatott hitelek bírálata során. Erről a könnyítésről azonban a jogszabálytervezet nem tesz említést.
Két élethelyzetben ugyanakkor önmagában is nagy segítséget nyújthat a jogszabálytervezetben foglalt változás: