Különös fejleményt látni a kereskedelmi repülésben: nagy légitársaságok tértek vissza Afganisztán légterébe a Közel-Keleten kialakult helyzet miatt. A Reuters riportja szerint ez lényegében azt jelenti, hogy a közép-ázsiai ország légterét is biztonságosabbnak tartják a közel-keleti légtérnél az Európából Ázsiába, illetve ellenkező irányba tartó utak teljesítésénél.
A nyugati országok személyszállító cégei nagyjából három éve függesztették fel járataikat Afganisztánba, akkor, amikor az amerikaiak és szövetségeseik kivonulása után az ország lényegében egyik napról a másikra újra a tálibok uralma alá került. Afganisztán egyéb tekintetben fontos a légi közlekedés szempontjából, több jelentős interkontinentális útvonal halad át légterében.
A most látható fejlemény nem azt jelenti, hogy a cégek újra a korábban látottak szerint repülnének Afganisztánba, praktikusan Kabulba, a fővárosba. Hanem azt, hogy a Közel-Kelet helyett inkább az afgán légteret veszik igénybe, az Izrael és Irán felett való repülések számát pedig csökkentik. A Singapore Airlines, a British Airways és a Lufthansa járatainak száma is megnövekedett Afganisztán légterében az utóbbi néhány hónapban a FlightRadar24 elemzői szerint.
Hétszer annyi járat közlekedett Afganisztán felett augusztus második hetében, mint egy évvel korábban ebben az időszakban
– emelték ki az adatok alapján a portál munkatársai, akik szerint a növekedés oka a légitársaságok félelme az izraeli és iráni légtértől. A forgalomnövekedés különösen azt követően volt jelentős, hogy Izrael júliusban néhány óra különbséggel likvidálta a Hezbollah illetve a Hamász egy-egy magas rangú vezetőjét, amely után az egész világot egy lehetséges (és valószínű) iráni katonai válaszcsapás miatti aggodalom töltötte el.
Mindez azt jelenti, hogy a vörös-tengeri, a kereskedelmi hajózást érintő helyzethez hasonló állandósulhat a légi közlekedésben. Jemen vizeit és a Vörös-tengert az Irán támogatását élvező húszi lázadók akciói miatt kerülik el a teherhajók, a fegyveresek a jelenlévő nemzetközi tengeri haderő ellenére is egyre komolyabb gondokat okoznak a térségben.
A repülőgépeket vezető pilóták közül többen aggódnak, amikor a konfliktuszónák fölött kell átvezetniük a rájuk bízott gépet. Az európai pilótákat tömörítő szakszervezet elnöke, Otjan de Bruin – maga is aktív pilóta – elmondta, hogy a repülőgépeket irányítóknak a légitársaságok döntéseit kell követniük a repülésre használható régiókról. Bruin elmondta: nem kellemes érzés konfliktuszónában repülni, mert nincs rálátásuk arra, éppen mi történik.
A repülés mindig biztonságos, egészen addig, amíg annak ellenkezője be nem bizonyosodik
– jegyezte meg nyilatkozatában.