Fontos mérföldkőhöz érkezett a világ leghosszabb víz alatti alagútjának építése

Vágólapra másolva!
A Magyarországon is jól ismert Peri fejlesztett zsaluzatot a világ leghosszabb vízi alagútjának építéséhez. A szigorú előírásoknak megfelelő zsaluzatot gigantikus elemek gyártásához használják.
Vágólapra másolva!

A tervek szerint 2029-re készülhet el a világ leghosszabb, 18 kilométeres víz alatti alagútja, amely Közép-Európát és Skandináviát köti majd össze. A Fehmarnbelt-alagút gyors közúti és vasúti összeköttetést biztosít majd, jelentősen csökkentve a két európai régió közötti menetidőt. Az építkezés fontos mérföldkőhöz érkezett: a Magyarországon is jól ismert építőipari vállalat, a Peri zsaluzási megoldásával készülő 79 alagútelem gyártása öt gyártósoron zajlik. 

Fehmarnbelt alagút
Európa egyik legnagyobb infrastrukturális projektjének az építése is rendkívüli megoldásokkal készül 
Fotó: Femern A/S

A németországi központú Peri egy jelentős, nemzetközi építőipari vállalat. A Peri Magyarország  közleményében arról számol be, hogy

egyedi zsaluzatot fejlesztettek a világ leghosszabb vízi alagútjának kivitelezési munkálataihoz. 

A cél az volt, hogy a 217 méter hosszú és 73 ezer tonnás alagútelemek gyártása hatékonyan, és a szigorú biztonsági előírásoknak megfelelően valósulhasson meg. 

Minden egyes modul 9 darab 24 méter hosszú szakaszból áll, és ezekből az egységekből az alagút építéséhez összesen 79 darab készül

– mondta el Ézsiás Miklós, a cég ügyvezetője.

Magyarországon fejlesztettek egyedi zsaluzatot a hatalmas alagútelemek gyártásához, Peri
A Magyarországon is ismert Peri egyedi zsaluzatot fejlesztett a hatalmas alagútelemek gyártásához
Fotó: Femern A/S

A több mint 11 ezer tonnányi zsaluzati anyag a vállalatcsoport német-, lengyel-, és olaszországi gyáraiban készült el, ezeket tizenkét hajó és több mint 275 teherautó szállította el a dániai rødbyhavni kikötőben lévő központba, ahol a 79 alagútelem gyártása három csarnokban immár öt gyártósoron zajlik. 

A speciális zsaluzási megoldásnak köszönhetően – egyenként mintegy 3300 köbméter beton felhasználásával – már több szegmenst elkészítettek. A kezdeti fázist követően a gyártósorok átállnak a folyamatos sorozatgyártásra.  A szegmenseket a gyártást követően a tengeren elszállítják a merítési helyére, és lesüllyesztik. 

Ezt kínálja majd a világ leghosszabb vízi alagútja

Autóval tíz perc, vonattal csupán hét – a jövőben mindössze ennyi időre lesz szükség, hogy Észak-Németországból Dániába jussunk. Észak-Európa legnagyobb infrastrukturális építkezésének eredményeként 2029-re készülhet el a Fehmarnbelt-alagút. 18 kilométerével a világ leghosszabb vízbe süllyesztett alagútrendszere öt, összesen 42 méter széles alagútfolyosóból áll. Kettőn kétsávos közút fut majd, a másik kettő a vasúti forgalom számára készül, de egy szerviz- és menekülési útvonalat is kiépítenek. A víz alatti autópálya és kettős vasútvonal a jelenlegi kompátkelőhöz képest az utazás idejét mindkét irányban körülbelül egy órával fogja csökkenteni.

A látványképen látni, hogy az alagutat nem a tengerfenékbe süllyesztik, hanem elemekből szerelik össze a vízben, Peri
A látványképen látni, hogy az alagutat nem a tengerfenékbe süllyesztik, hanem elemekből szerelik össze a vízben
Fotó: Femern A/S

A magyarországi cég közleményében kitér rá, hogy a vállalatcsoport csapata számos alagút építésének sikeréhez hozzájárult már: mérnökei Magyarországon az M85 részeként nemrég elkészült soproni alagút létrejöttében is fontos szerepet vállaltak.

A világ leghosszabb alagútjának építéséről az Origo korábban is beszámolt, tavaly pedig különleges képgalériát mutattunk be az építkezés állásáról.

 

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Origo Google News oldalán is!