Megmentették a Vörös-tengert a kísértethajó pusztításától

Vágólapra másolva!
Sikerült biztonságos helyre vontatni a Vörös-tengeren a Sounion nevű hajót, melyet nemrég a húszik támadtak meg. A hajó 1 millió hordónyi kőolajat szállít, és fennállt a veszélye, hogy az olaj a tengerbe ömlik.
Vágólapra másolva!

A Vörös-tenger egyik biztonságos részére vontatták a Sounion nevű olajszállító tartályhajót, hogy ott elvégezzék rajta a szükséges kárelhárítási munkálatokat. Ezzel jelentősen csökkent annak a kockázata, hogy a hajó rakterében lévő, nagyjából 1 millió hordónyi kőolaj a tengerbe ömlik, súlyos következményekkel járó ökológiai katasztrófát okozva a térségben.

Ahogy megírtuk, az augusztus 21-én a húszi lázadók által elkövetett támadás miatt a Sounion elvesztette motorerejét és manőverezőképességét. Bár a 25 fős legénység egy ideig még megpróbálta uralni a helyzetet és irányítani az olajszállító hajót, nem sokkal később 4 fős biztonsági kíséretükkel együtt egy francia romboló kimentette a tengerészeket a fedélzetről.

A hajó fedélzetén később tűz ütött ki, tovább növelve a kockázatát annak, hogy a hajó végzetes sérülése miatt rakománya a tengerbe ömlik. 

Ráadásul a húszik fegyverrel üldöztek el mindenkit a hajó közeléből az első napokban, aki megpróbálta felmérni azt, hogy pontosan mi történt az olajszállítóval, és mekkora az ökológiai katasztrófa esélye.

megsérült olajszállító hajó
Megsérült olajszállító hajó: az Aspides (az EU vörös-tengeri haditengerészeti missziója) által kiadott műholdképen látni, hogy szeptember első napjaiban még mindig égett a tűz a Sounion fedélzetén
Fotó: Satellite image/Maxar Technologies via Getty Images

A húszik alighanem abban bíztak, hogy mint néhány éve egy másik, magára hagyott olajtanker, az FSO Safer esetében, úgy most is lényegében az egész világot zsarolhatják a veszélyes szellemhajóval. A hajó ugyanis kb. négyszer annyi olajat szállít, mint amennyi az Exxon Valdez katasztrófájában a tengerbe jutott. 

Ha a rakomány a tengerbe jut, a Vörös-tenger élővilágán túl a part menti közösségek is éhezéssel és vízhiánnyal nézhetnek szembe.

Ezért jelent némileg megnyugtató fejleményt a gCaptain beszámolója arról, hogy a hajót végül sikerült elvontatni egy meg nem nevezett biztonságos zónába. A kényes műveletet az EU vörös-tengeri tengerészeti missziója, az ASPIDES felügyelte, lényegében haditengerészeti védelmet biztosítva a roncsmentésre vállalkozó külsős cégnek.

A hajó elvontatása azt is jelenti, hogy a Sounion-ról nem kellett azonnal, a helyszínen másik hajóba áttölteni az olajat, hanem van idő arra, hogy a legszükségesebb kárelhárítási munkákat elvégezzék a hajón, és csak utána induljon meg a rakomány átszivattyúzása. A gCaptain birtokába jutott információk szerint a mentési műveletet végző vállalatnak ez a terve, aminek végrehajtását az ASPIDES erői támogatni fogják, figyelemmel kísérve a művelet állását, és ha szükséges, beavatkoznak.

A helyzetet közelről ismerő források szerint a rakomány másik hajóba való áttöltéséhez Szaúd-Arábia már felajánlotta segítségét.

Ez a kármegelőzés éppúgy lényeges része, mint a kárelhárítás. Emlékezetes: az FSO Safer mentésénél is külön gyűjtést kellett indítania az ENSZ-nek abból a célból, hogy legyen elég pénz tartályhajót vásárolni és a mentést végző vállalatot kifizetni. Akkor is fennállt annak veszélye, hogy mire összegyűlik a szükséges pénz, kifutnak az időből, és a tanker egyszerűen felrobban.

 

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Origo Google News oldalán is!