Megsérült olajszállító hajó: közel a katasztrófa

Vágólapra másolva!
Nagy a baj a Vörös-tenger vizén a jemeni húszik támadásai miatt. Az MV Sounion elleni támadás következményeit még mindig nem ismertek, és lehet, hogy a megsérült olajszállító hajó elleni terrorcselekmény egyúttal a Vörös-tenger környékén élőkre halálos következményekkel járhat.
Vágólapra másolva!

Súlyos ökológiai katasztrófával fenyeget a Vörös-tengeren veszteglő, megsérült olajszállító hajó, az MV Sounion. A terrorcselekmény áldozatává vált hajóhoz nem engednek senkit közel a jemeni húszik. A tartályhajó ellen augusztus második felében végrehajtott támadás után nem sokkal tűz ütött ki a fedélzeten, miközben felmerült annak eshetősége, hogy rakteréből már szivárog a kőolaj. Olajfolt még nem mutatkozik a hajó körül, ám a lángok még mindig égnek.

megsérült olajszállító hajó
Megsérült olajszállító hajó: a jemeni húszik által 2024. augusztus 23-án közzétett kép a görög tulajdonú Sounion olajszállító tartályhajóról
Fotó: ANSARULLAH MEDIA CENTRE / AFP

Megsérült olajszállító hajó: kik támadták meg az MV Sounion tartályhajót?

Ahogy az Origo megírta, a Vörös-tenger és az attól délkeletre eső Ádeni-öböl térségében folyamatosan csökken a hajózás biztonsága. Ennek oka, hogy az Irán által támogatott jemeni húszik, akik a kormány ellen lázadnak, az októberben a Hamász támadásával kitört gázai fegyveres konfliktusra reagálva, a palesztinok melletti állást foglalva, november óta több mint 80 támadást követtek el a Vörös-tengerre tartó kereskedelmi hajók ellen.

A Vörös-tenger vizein rendkívüli veszélyessé vált tengeri helyzet miatt az Ázsiából induló vagy oda tartó hajók Afrika felé kerülnek, ami jelentős költségnövekedést, többletidőt eredményez a kereskedelemben, illetve átmeneti áruhiányt a boltokban.

Az MV Sounion elleni rajtaütés súlyos terrorcselekmény, az egyik legkomolyabb támadás volt a jemeni húszik akcióinak kezdete óta. Ha a kőolajszállító hajó helyzetét nem sikerült stabilizálni, az egyik legnagyobb környezeti katasztrófa következhet be.

Mennyi kőolaj van az olajszállító tartályhajón?

Ahhoz, hogy érzékelni lehessen a fenyegetés nagyságát, érdemes számba venni, mennyi kőolaj van a megsérült olajszállító hajó rakterében.

Az Irakból Ciprusra indult hajó rakterében 150 ezer tonna, vagyis nagyjából 1 millió hordó kőolaj található.

A súlyosan megsérült olajszállító hajó állapotáról jelenleg nincsenek megbízható információk, így érthető az aggodalom, hogy a rakomány a tengerbe jutva brutális környezetszennyezést okozhat. A Pentagon augusztus utolsó napjaiban azt közölte, hogy olajszivárgás észlelhető a jemeni húszi lázadók támadása miatt. Szeptember elején az Európai Unió haditengerészeti missziójának erői jelezték azt, hogy egyelőre nem látják olajszivárgás jelét, de a helyzet kritikus.

A történelem talán legismertebb olajkiömlésének számító Exxon Valdez hajó okozta katasztrófában a szállított 1,2 millió hordóból nagyjából 350 ezer hordónak megfelelő mennyiség ömlött a tengerbe. A katasztrófa óriási volt, hatásai évtizedek után is érzékelhetők.

megsérült olajszállító hajó
Megsérült olajszállító hajó: az Exxon Valdez katasztrófája után a kiömlött olajfoltról 1989. március 24-én készült felvétel
Fotó: AFP/Chris Wilkins

Az MV Sounion hajó által szállított 1 millió hordó kőolaj kiömlése tönkretenné a Vörös-tenger ökoszisztémájának jelentős részét. Az ökológiai katasztrófa talán legborzalmasabb következménye az lenne, hogy a kőolaj miatt szennyeződnének a part menti föld alatti ivóvízbázisok és a termőföld, vízhiányt és éhínséget hozva az amúgy is nagyon nehéz helyzetben lévő térségbe térségbe.

A tartályhajó magára hagyásával hasonló helyzet állhat elő, mint korábban az évekig a Jemen partjainál veszteglő FSO Safer esetében. Ez az olajszállító hajó éveken át volt a Vörös-tenger kísértethajója, mert a rozsdásodó hajó rakterében lévő kőolajat sokáig nem lehetett átemelni egy másik tankerbe.

Megsérült olajszállító hajó: hadihajók védik a mentést végzőket

Az MV Sounion elleni támadás következményei egyelőre felmérhetetlenek. A megsérült olajszállító hajó sorsa attól is függ, hogy az egyelőre még mindig égő hajó mentését végzők milyen döntést hoznak a tartályhajó mentésének lehetőségeiről, úgy, hogy megelőzzék a környezetszennyezés bekövetkeztét.

Ez azonban nem egyszerű. A megsérült olajszállító hajó elleni, a jemeni húszi lázadók elleni támadás után egy nappal már kísérletet tettek arra, hogy az MV Sounion hajót vontatóhajókkal közelítsék meg. A segítségül érkezőket azonban a jemeni húszi lázadók fegyverrel zavarták el a Vörös-tenger vizén. Egy magas rangú amerikai külügyi tisztviselő akkor azt mondta, hogy ezzel a húszi lázadók egyértelművé tették, hogy akár a régi teljes halászati ágazatát, illetve a Vörös-tenger ökoszisztémáját is feláldozzák. Az olajszivárgás, majd az olajkiömlés esélye óráról órára nő.

A Reuters összeállítása szerint szeptember 2-án egy, a megsérült olajszállító hajó mentésére képes vállalat készen áll arra, hogy vontatóhajóival megközelítse a borzalmas ökológiai katasztrófa rémképét előrevetítő MV Sounion hajót. A hírügynökség forrásaira hivatkozva azt írja, hogy a kőolajszállító hajóról azonban nem tudnak dönteni alapos felmérés nélkül.

megsérült olajszállító hajó
Megsérült olajszállító hajó: az Aspides (az EU vörös-tengeri haditengerészeti missziója) által kiadott műholdképen látni, hogy szeptember első napjaiban még mindig égett a tűz az MV Sounion fedélzetén
Fotó: Satellite image/Maxar Technologies via Getty Images

Jelenleg két lehetséges forgatókönyv körvonalazódik a tartályhajó mentésére és a környezetszennyezés megelőzésére:

  • Az egyik szerint, ha a tartályhajó arra alkalmas állapotban van, biztonságos kikötőbe vontatják, és ott oldják meg a rakomány átszivattyúzását egy másik hajóra.
  • A másik, hogy a rakomány áttöltését a megsérült olajszállító hajó rakteréből a helyszínen el kell végezni, mielőtt olajfolt jelenik meg a vízen, olajszivárgás megtörténtére utalva, elhozva egy nagyon súlyos környezeti katasztrófa borzalmát a térségre. 

A forgatókönyvek közötti döntéshez közelről kell látni a tartályhajót.

Kérdés, hogyan történhet meg mindez a jemeni húszik terrorcselekménye után, úgy, hogy a jemeni húszi lázadók eddig nem engedtek senkit az MV Sounion hajó közelébe. Ezzel kapcsolatban az EU haditengerészeti erői közölték, hogy ellátják a tartályhajó mentését végzők védelmét, amíg végrehajtják a bonyolult műveletet az ökológiai katasztrófa megelőzése érdekében.

Az alábbi – angol nyelvű – videóban egy tengerészeti szakértő értékeli az MV Sounion hajó helyzetét:

 

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Origo Google News oldalán is!