Súlyos ökológiai katasztrófával fenyeget a Vörös-tengeren veszteglő, megsérült olajszállító hajó, az MV Sounion. A terrorcselekmény áldozatává vált hajóhoz nem engednek senkit közel a jemeni húszik. A tartályhajó ellen augusztus második felében végrehajtott támadás után nem sokkal tűz ütött ki a fedélzeten, miközben felmerült annak eshetősége, hogy rakteréből már szivárog a kőolaj. Olajfolt még nem mutatkozik a hajó körül, ám a lángok még mindig égnek.
Ahogy az Origo megírta, a Vörös-tenger és az attól délkeletre eső Ádeni-öböl térségében folyamatosan csökken a hajózás biztonsága. Ennek oka, hogy az Irán által támogatott jemeni húszik, akik a kormány ellen lázadnak, az októberben a Hamász támadásával kitört gázai fegyveres konfliktusra reagálva, a palesztinok melletti állást foglalva, november óta több mint 80 támadást követtek el a Vörös-tengerre tartó kereskedelmi hajók ellen.
A Vörös-tenger vizein rendkívüli veszélyessé vált tengeri helyzet miatt az Ázsiából induló vagy oda tartó hajók Afrika felé kerülnek, ami jelentős költségnövekedést, többletidőt eredményez a kereskedelemben, illetve átmeneti áruhiányt a boltokban.
Az MV Sounion elleni rajtaütés súlyos terrorcselekmény, az egyik legkomolyabb támadás volt a jemeni húszik akcióinak kezdete óta. Ha a kőolajszállító hajó helyzetét nem sikerült stabilizálni, az egyik legnagyobb környezeti katasztrófa következhet be.
Ahhoz, hogy érzékelni lehessen a fenyegetés nagyságát, érdemes számba venni, mennyi kőolaj van a megsérült olajszállító hajó rakterében.
Az Irakból Ciprusra indult hajó rakterében 150 ezer tonna, vagyis nagyjából 1 millió hordó kőolaj található.
A súlyosan megsérült olajszállító hajó állapotáról jelenleg nincsenek megbízható információk, így érthető az aggodalom, hogy a rakomány a tengerbe jutva brutális környezetszennyezést okozhat. A Pentagon augusztus utolsó napjaiban azt közölte, hogy olajszivárgás észlelhető a jemeni húszi lázadók támadása miatt. Szeptember elején az Európai Unió haditengerészeti missziójának erői jelezték azt, hogy egyelőre nem látják olajszivárgás jelét, de a helyzet kritikus.
A történelem talán legismertebb olajkiömlésének számító Exxon Valdez hajó okozta katasztrófában a szállított 1,2 millió hordóból nagyjából 350 ezer hordónak megfelelő mennyiség ömlött a tengerbe. A katasztrófa óriási volt, hatásai évtizedek után is érzékelhetők.
Az MV Sounion hajó által szállított 1 millió hordó kőolaj kiömlése tönkretenné a Vörös-tenger ökoszisztémájának jelentős részét. Az ökológiai katasztrófa talán legborzalmasabb következménye az lenne, hogy a kőolaj miatt szennyeződnének a part menti föld alatti ivóvízbázisok és a termőföld, vízhiányt és éhínséget hozva az amúgy is nagyon nehéz helyzetben lévő térségbe térségbe.
A tartályhajó magára hagyásával hasonló helyzet állhat elő, mint korábban az évekig a Jemen partjainál veszteglő FSO Safer esetében. Ez az olajszállító hajó éveken át volt a Vörös-tenger kísértethajója, mert a rozsdásodó hajó rakterében lévő kőolajat sokáig nem lehetett átemelni egy másik tankerbe.
Az MV Sounion elleni támadás következményei egyelőre felmérhetetlenek. A megsérült olajszállító hajó sorsa attól is függ, hogy az egyelőre még mindig égő hajó mentését végzők milyen döntést hoznak a tartályhajó mentésének lehetőségeiről, úgy, hogy megelőzzék a környezetszennyezés bekövetkeztét.
Ez azonban nem egyszerű. A megsérült olajszállító hajó elleni, a jemeni húszi lázadók elleni támadás után egy nappal már kísérletet tettek arra, hogy az MV Sounion hajót vontatóhajókkal közelítsék meg. A segítségül érkezőket azonban a jemeni húszi lázadók fegyverrel zavarták el a Vörös-tenger vizén. Egy magas rangú amerikai külügyi tisztviselő akkor azt mondta, hogy ezzel a húszi lázadók egyértelművé tették, hogy akár a régi teljes halászati ágazatát, illetve a Vörös-tenger ökoszisztémáját is feláldozzák. Az olajszivárgás, majd az olajkiömlés esélye óráról órára nő.
A Reuters összeállítása szerint szeptember 2-án egy, a megsérült olajszállító hajó mentésére képes vállalat készen áll arra, hogy vontatóhajóival megközelítse a borzalmas ökológiai katasztrófa rémképét előrevetítő MV Sounion hajót. A hírügynökség forrásaira hivatkozva azt írja, hogy a kőolajszállító hajóról azonban nem tudnak dönteni alapos felmérés nélkül.
Jelenleg két lehetséges forgatókönyv körvonalazódik a tartályhajó mentésére és a környezetszennyezés megelőzésére:
A forgatókönyvek közötti döntéshez közelről kell látni a tartályhajót.
Kérdés, hogyan történhet meg mindez a jemeni húszik terrorcselekménye után, úgy, hogy a jemeni húszi lázadók eddig nem engedtek senkit az MV Sounion hajó közelébe. Ezzel kapcsolatban az EU haditengerészeti erői közölték, hogy ellátják a tartályhajó mentését végzők védelmét, amíg végrehajtják a bonyolult műveletet az ökológiai katasztrófa megelőzése érdekében.
Az alábbi – angol nyelvű – videóban egy tengerészeti szakértő értékeli az MV Sounion hajó helyzetét: