Régen hajózni kellett Budapest legismertebb utcáin

Vágólapra másolva!
A főváros egyes Duna-közeli részeit valamikor víz borította, és ahol ma villamosok közlekednek, az régen fontos hajózási útvonal volt.​
Vágólapra másolva!

Annak idején Budapest egyes olyan területeit, amelyek ma a város részei, víz borította. 

Nem gyalogosok és autók, hanem hajók közlekedtek rajtuk, mivel a Duna eredeti medre korábban sokkal szélesebb és elágazóbb volt, mint most. 

Az elmúlt évszázadok során azonban a folyó szabályozása és a part menti területek feltöltése jelentősen átalakította a város képét. 

Budapesten a hajóközlekedés megszüntetésének több oka is volt. Egyrészt a fenntartása jelentős költségekkel járt, beleértve a karbantartást és az üzemeltetést. Az utasforgalom azonban nem mindig volt elég magas ahhoz, hogy gazdaságosan működjön a szolgáltatás. 

Budapest tömegközlekedési hálózatának kiépítése, a busz-, villamos-, majd a metróvonalak fejlesztése pedig gyorsabb és kényelmesebb utazási lehetőségeket kínált, mint a hajóközlekedés.

A Promotions.hu szerint az elmúlt hónapban tapasztalt áradás után pedig elképzelhető, mennyire volt előre kiszámítható a hajózás egész évre vonatkozóan. A Duna vízszintje jelentős ingadozásoknak van kitéve, ami most is megnehezíti a rendszeres hajózást. 

Duna
Fotó:  Csudai Sándor - Origo 

Az V. kerületi  Váci utca területén a középkorban még a Duna egyik mellékága húzódott. A mai Belvárosban, különösen a Kossuth Lajos utca és a Vámház körút környékén, egykor szintén a Duna egy mellékága folyt. A Fővám tér Budapest V. és IX. kerületének határán, a Szabadság híd pesti hídfőjénél található, régen ez is Budapest fontos kikötője volt.

A mai Kopaszi-gát és Lágymányosi-öböl területe régen a Duna egy nagyobb kanyarulatának részét képezte. A déli városrészben, ahol ma az ipari területek és a Nagyvásártelep találhatók, a Duna kiterjedtebb, elágazó szakaszai voltak. 

Idővel ezeket a területet feltöltötték, és fokozatosan a város részeivé váltak. 

A Qubit pedig azt emeli ki, hogy IX. kerületi Haller utcán, az út fejlesztésekor külön problémát okozott, hogy egykor azon a területen is egy hajózható csatorna futott, ami jelentősen megnehezítette a villamosvonal korszerűsítését, ezért ez volt az utolsó olyan budapesti utca, ahol ezt az átalakítást végrehajtották.

Az alábbi 1912-es felvételen a Dunán közlekedő hajók és a rakpart látható:

 

 

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Origo Google News oldalán is!