Szigorúan anonim szakmai elbírálás során egy debreceni iroda építészeti alkotása nyerte a Magyar Közlekedési Múzeum ötletpályázatát – derül ki Lázár János építési és közlekedési miniszter Facebook-bejegyzéséből. Mint a miniszter rámutatott:
a bírálóbizottság érvelése szerint az Archiko Kft. alkotása a beérkezett 18 pályamű közül a legegyedibb, illetve a legikonikusabb, a kiírás kritériumainak megfelelve.
A miniszter röviden összefoglalta a pályázat célját is: leírása szerint azt várták, hogy a debreceni helyszínen megvalósuló Magyar Közlekedési Múzeum olyan jövőbe mutató, gépjármű központú kiállítást kínáló, emblematikus épület legyen, amely megfelel a legmodernebb múzeumtechnológiai követelményeknek, és egyúttal kiegészíti a szomszédos BMW Group gyár látogatóközpontját - teszi hozzá a Magyar Építők.
A második díjat a DPI Design munkája nyerte el, amely markáns építészeti - tájépítészeti koncepciójával tűnik ki. A bírálóbizottság szerint az önmagába visszaforduló spirál alaprajza érdekes, kreatívan ötvözi a hagyományos múzeumi struktúrákat a modern formavilággal.
A harmadik helyet pedig a DAW Építész Studio pályaműve kapta, amely szerint – fogalmaz a miniszter - az épületnek az autózásról kell szólnia, a szabadságot, a sebességet és az innovációt bemutatva.
A miniszter emellett több projektet is bemutatott azon a közös ülésen, amit az Építési és Közlekedési Minisztérium gazdaságfejlesztési munkacsoportja és Debrecen vezetői tartottak. „Azon kormánytagok közé tartozom, akik támogatják, hogy a Természettudományi Múzeum Debrecenbe költözzön, az új közlekedési múzeum létrehozása viszont az én döntésem, és nem szokásom feladni az elképzeléseimet” – közölte Lázár János az ülést követően.
A Világgazdaság beszámolója szerint a miniszter azt is közölte, hogy Magyarország kormánya Debrecenre, mint a társfővárosra tekint, amelynek reális esélye van arra, hogy Európa 30 legjelentősebb ipari centruma közzé emelkedjen, s csakúgy versenyezhessen gazdagságban a fővárossal, mint Hamburg vagy München.
Mindezekhez mintegy 500 milliárd forintnyi támogatást kapott eddig a város, és 2026 végéig újabb ugyanekkora összeg elnyerésére van reális esélye.
Az iparfejlesztés mellett fontos, hogy a város lakóinak jóléte és jólléte is felzárkózzon a gazdaság színvonalához. Ehhez járulnak hozzá az olyan fejlesztések, mint a természettudományi múzeum odatelepítése, vagy éppen az új közlekedési múzeum létrehozása. Az utóbbi megépítése már 2026–2027 során elkezdődhet
– fejtette ki Lázár János.