Óriási katasztrófát okozhat a hetek óta lángoló olajszállító hajó - már hadihajók őrzik

Vágólapra másolva!
Több mint egy hónappal a hajó elleni támadás után, még mindig égnek a lángok a Sounion nevű olajszállító fedélzetén. A raktérben 1 millió hordónyi kőolaj van, és még nem múlt el annak veszélye, hogy a tengerbe ömöljön.
Vágólapra másolva!

A friss tengerészeti jelentések szerint még mindig észlelni tüzeket a Sounion nevű, görög zászló alatt hajózó olajtanker fedélzetén, melyet még augusztus 21-én támadtak meg jemeni húszi lázadók. Miként az Origo megírta, a támadás következtében súlyosan megsérült hajó komoly veszélyforrást jelent a Vörös-tenger ökoszisztémájára nézve.

EUNAVFOR Aspides, Sounion
Az EU haditengerészeti missziója által (EUNAVFOR Aspides) által közreadott szeptember 15-i felvételen a hadihajók gyűrűjében veszteglő Sounion, melynek fedélzetén még lángok láthatók
Fotó:  EUNAVFOR Aspides

A húszi lázadók által elkövetett támadás miatt a Sounion elvesztette motorerejét és manőverezőképességét. Bár a 25 fős legénység egy ideig még megpróbálta uralni a helyzetet és irányítani az olajszállító hajót, nem sokkal később 4 fős biztonsági kíséretükkel együtt egy francia romboló kimentette a tengerészeket a fedélzetről.

A hajó fedélzetén később tűz ütött ki, tovább növelve a kockázatát annak, hogy a hajó végzetes sérülése miatt rakománya a tengerbe ömlik. 

Ráadásul a húszik fegyverrel üldöztek el mindenkit a hajó közeléből az első napokban, aki megpróbálta felmérni azt, hogy pontosan mi történt az olajszállítóval, és mekkora az ökológiai katasztrófa esélye. A gCaptain birtokába jutott információk szerint a húszik a támadásban először személyzet nélküli járművel okoztak komoly sérülést a hajótesten, a levegőből is támadták a hajót eddig nem tisztázott módon, majd a hajón robbanóanyagot hoztak működése. Ez utóbbi okozta a fedélzeten a tüzet.

Miként megírtuk, szeptember közepén a súlyosan sérült hajót az EU haditengerészeti missziójának védelme alatt a Vörös-tenger egyik biztonságos részére vontatták, hogy ott elvégezzék rajta a szükséges kárelhárítási munkálatokat. Most kiderült, hogy ez a tengerterület 81 km-re van Eritrea partjaitól, és napvilágot látott az is, hogy miközben továbbra is haditengerészeti erők felügyelik a műveletet, szeptember 23-án nemzetközi szakértők egy csoportja megkezdte a fedélzeti tüzek oltását.

Ez ugyanakkor azt is jelenti, hogy még mindig nem múlt el az 1 millió hordó kőolajat szállító hajó jelentette veszély.

A tengerészeti jelenségek szerint szeptember 29-én még mindig sok tüzet észleltek a fedélzeten, majd az október 2-i hőtérképes felvételen még mindig lehetett lángokat azonosítani a hajón. 

A Sounion-t tehát még mindig nem sikerült azonosítani, és a közlések szerint továbbra is fennáll annak veszélye, hogy a szállított kőolaj vagy egy része a tengerbe jut, ökológiai katasztrófát okozva.

2023 novembere óta a jemeni húszi lázadók mostanáig több mint 100 hajó ellen hajtottak végre támadást a térségben, ezzel fejezve ki, hogy a palesztinokat támogatják az Izrael által a Hamász ellen indított katonai műveletekben. A Vörös-tenger térségében továbbra is jelen vannak a nyugati országok haditengerészeti erői.

 

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Origo Google News oldalán is!