A nyolcvanas évek második felében hihetetlen méreteket öltött a bevásárlás Ausztriában, az úgynevezett Gorenje-turizmus jegyében sem előtte, sem azóta soha nem látott tömegekben zúdultak át a magyarok ezekben az években a nyugati országhatáron, megcélozva többek között a korszak kedvelt, nyugati kínálatot felmutató bevásárlóutcáját, a bécsi Mariahilferstrassét. Ott olyan "menő" – és Magyarországon nem kapható – dolgok után kutattak, mint a Tchibo kávé, a Milka csokoládé, a Grundig magnó, a Gorenje hűtőláda, a Fa szappan vagy a Persil mosópor, a maradék valutából pedig még lehetett vásárolni egy kevéske banánt és kivit is.
A hajnalban induló, majd este visszaérkező személyautók és autóbuszok dugig voltak pakolva az Ausztriában vásárolt legkülönfélébb árucikkekkel. Az előbb említett termékeken kívül személyiszámítógép-alkatrészeket, mikrohullámú sütőt, színes tévét, videómagnót, elektronikus játékokat is nagy tételben hoztak haza akkor honfitársaink, akik a hazafelé vezető úton már azon gondolkodtak, miként váltsák vissza "okosba" a Mehrwertsteuert, vagyis az általános forgalmi adót, amit vissza lehetett igényelni az Ausztriából kivitt termékek után.
Ez a vásárlási hullám – vagy ahogy akkoriban emlegették, a „magyar invázió" – 1988 őszétől 1989 tavaszáig söpört végig Ausztria keleti részén, és rekordjait a Magyarországon munkaszüneti napoknak számító november 7-én, március 15-én és április 4-én regisztrálták.
Annak hátterében, hogy ez a sajátos bevásárlóturizmus megszületett – amikor az ausztriai utazás egyedüli célja százezrek, sőt milliók számára kizárólag a bevásárlás lett –, bizonyos kormányzati döntések és gazdasági folyamatok sajátos egybeesése állt.
A szükséges valutaösszegek összegyűjtéséhez forrást a beutazóturizmus nyújtott: turisztikai szolgáltatásokat – szobakiadás, étkezés, személyfuvarozás, stb. – konvertibilis valutáért nyújtották. De a személyi szolgáltatásokat nyújtók közül is sokan – például kisiparosok, orvosok, fogtechnikusok – külföldi valutában kérték a járandóságukat.
Akik pedig ilyen módon jutottak nyugati valutához, azok némi felárral részben továbbadták azt forintért, így egy országos „valutaváltó hálózat" jött létre a magánszemélyek között: beindult a valuta-feketekereskedelem.
Aki csak tehette, próbált amerikai dollárhoz, nyugatnémet márkához vagy osztrák schillinghez jutni a külföldi turistákkal érintkezésbe kerülő ismerőseitől.
A nyolcvanas években ismeretlen mennyiségű – becslések szerint több százmillió dollárnyi – külföldi fizetőeszköz halmozódott fel a lakosságnál, és nemigen nyílt mód ennek hazai felhasználására.
Noha működtek valutáért árusító üzletek, az úgynevezett dollárboltok, ám ezeknek egyrészt elég korlátozott volt a kínálata, ráadásul a mennyiségi igényeket sem tudták volna kielégíteni, másrészt magyar állampolgárok nemigen vásárolhattak ezeken a helyeken, mert az üzletek nem fogadhattak el tőlük 2000 – később 4000 – forint értékűnél több külföldi valutát.
Az ausztriai bevásárlóturizmust összességében tehát az hívta életre, hogy a belföldi áruhiány találkozott a külföldi utazási lehetőséggel és a vámkedvezményekkel.
Ausztria keleti részén a magyar vásárlói boom az ottani kereskedők számára az évszázad üzletét jelentette, dörzsölték a markukat a soha nem látott invázió láttán, amikor a Nyugatra kiszabadult magyarok szinte mindent „vittek", amit itthon nem lehetett megvásárolni – ilyen termékekből pedig volt bőven.
Elsőként a bécsi Mariahilferstrasse és a Shopping City Süd áruházai részesedtek az üzletből, az ezeken a helyeken működő kiskereskedők olcsó áruk tömegével, apró ajándékokkal, magyar nyelvű üdvözlő feliratokkal, magyarországi sajtóhirdetésekkel és a Mehrwertsteuer helyszíni visszatérítésével csalogatták a magyar vevőket. Az üzletekben magyarul beszélő eladók jelentek meg.
Az ausztriai bevásárlóturizmus első nem mindennapi rekordját 1988. november 7-én jegyezték fel, amikor a bucsui határátkelőtől az onnan 12 kilométerre fekvő Szombathelyig állt a kocsisor.
De ez még csak a kezdet volt ahhoz képest, ami nem sokkal később következett az ennél is hosszabban kígyózó kocsisorokról.
Osztrák becslések szerint 1988-ban és 1989-ben mintegy ötvenmilliárd forintnak megfelelő schillingért vásároltak náluk a magyar bevásárlóturisták.
(A Magyar Nemzeti Bank hivatalos valutaárfolyamai szerint 1988-1989 fordulóján egy schilling 4,10-4,20 forint volt.)
Hatalmas összegekről volt tehát szó, nem csoda, ha a hazai politikai vezetés úgy döntött, lépni kell, és meg kell akadályozni a konvertibilis valuta nyakló nélküli külföldre áramlását.
Ezért 1989 március végén bejelentették, hogy
Az intézkedés minden addiginál nagyobb tömegeket indított meg a nyugati határ felé, valóságos pánikrohamot váltott ki.
Ekkor soha nem látott hosszúságú autókaraván indult meg a határ felé, és becslések szerint 1989 áprilisának első 7 napján félmillió magyar állampolgár, vagyis a lakosság 5 százaléka utazott Ausztriába bevásárolni.
A magyar vám- és pénzügyőrség egyik számítása a következőket állapította meg: ha csupán április első 7 napját tekintjük, és feltételezzük, hogy a félmillió kiutazó csupán azt a 4000 forintnyi valutát költötte el, amit engedély nélkül is kivihet, akkor az összeg félmilliárd osztrák schillingre rúg.
Darukkal pakolták a fagyasztóládákat az autók tetejére.
Gorenje-turizmusnak hívták ezt a jelenséget, noha nem teljesen pontos a kifejezés, legalábbis olyan szempontból, hogy nem a Gorenje hűtőláda volt a magánimport keretében akkoriban a legnagyobb mennyiségben behozott áru Ausztriából. Az 1988-as statisztikai adatok szerint ugyanis 210 ezer videómagnót hoztak be Magyarországra, ezzel szemben a jelenség nevét adó fagyasztóládából csupán 45 ezer érkezett.
Mégis ez vált a korszak szimbólumává, hiszen feledhetetlen látványt nyújtott, ahogy a Bécsből hazafelé tartó magyar rendszámú autók tetőcsomagtartóján egyre-másra ott díszelegtek a Gorenje hűtőbútorok, amelyek - ma már tudjuk - egy letűnőfélben lévő korszak utolsó éveit jelképezték.