Ez volt a Gorenje-turizmus, amikor a magyar vásárlók megrohamozták Ausztriát

Vágólapra másolva!
Az 1980-as évek második felében, a politikai légkör enyhülésének időszakában készülődött egyfajta nyitás a nyugatra való utazásban is, aminek első megjelenési formái a magyaroknak szóló világútlevél és a személyre szóló valutakeret voltak. Ekkor beindult a Gorenje-turizmus, vagyis a bevásárlás Ausztriában, amit az hívott életre, hogy a hiánygazdaság keretei között akkoriban elég szűkös és sok tekintetben silány termékkínálat volt a hazai üzletekben. Az utazási könnyítések bevezetését követően egyre nagyobb tömegek keltek útra vásárlási céllal nyugati irányba, az ennek nyomán kialakuló bevásárlóturizmus elsődleges célállomása pedig a földrajzi közelségből adódóan Ausztria volt.
Vágólapra másolva!

A nyolcvanas évek második felében hihetetlen méreteket öltött a bevásárlás Ausztriában, az úgynevezett Gorenje-turizmus jegyében sem előtte, sem azóta soha nem látott tömegekben zúdultak át a magyarok ezekben az években a nyugati országhatáron, megcélozva többek között a korszak kedvelt, nyugati kínálatot felmutató bevásárlóutcáját, a bécsi Mariahilferstrassét. Ott olyan "menő" – és Magyarországon nem kapható – dolgok után kutattak, mint a Tchibo kávé, a Milka csokoládé, a Grundig magnó, a Gorenje hűtőláda, a Fa szappan vagy a Persil mosópor, a maradék valutából pedig még lehetett vásárolni egy kevéske banánt és kivit is. 

Bevásárlás Ausztriában
Bevásárlás Ausztriában: magyar bevásárlóturisták várakoznak a buszok hazafelé indulására a bécsi múzeumi negyednél 1989. március 15-én, a Mariahilferstrasse szomszédságában
Fotó: Kurt Keinrath / APA-PictureDesk 

Mehrwertsteuer: a korszak kulcsszava

A hajnalban induló, majd este visszaérkező személyautók és autóbuszok dugig voltak pakolva az Ausztriában vásárolt legkülönfélébb árucikkekkel. Az előbb említett termékeken kívül személyiszámítógép-alkatrészeket, mikrohullámú sütőt, színes tévét, videómagnót, elektronikus játékokat is nagy tételben hoztak haza akkor honfitársaink, akik a hazafelé vezető úton már azon gondolkodtak, miként váltsák vissza "okosba" a Mehrwertsteuert, vagyis az általános forgalmi adót, amit vissza lehetett igényelni az Ausztriából kivitt termékek után.

Ez a vásárlási hullám – vagy ahogy akkoriban emlegették, a „magyar invázió" – 1988 őszétől 1989 tavaszáig söpört végig Ausztria keleti részén, és rekordjait a Magyarországon munkaszüneti napoknak számító november 7-én, március 15-én és április 4-én regisztrálták.

Annak hátterében, hogy ez a sajátos bevásárlóturizmus megszületett – amikor az ausztriai utazás egyedüli célja százezrek, sőt milliók számára kizárólag a bevásárlás lett –, bizonyos kormányzati döntések és gazdasági folyamatok sajátos egybeesése állt. 

  • Az egyik fontos tényező az volt, amikor 1987 novemberében a Grósz-kormány úgy döntött, hogy állampolgári joggá teszi a külföldi utazást. Az Elnöki Tanács akkor született törvényerejű rendelete szerint 1988. január 1-jétől a Magyar Népköztársaság útlevele immár a világ összes országába többszöri beutazásra jogosított. Ezeknek a külön engedélyezési eljárás nélkül használható úti okmányoknak, az úgynevezett világútleveleknek a kiállítása hatalmas érdeklődés közepette kezdődött meg. Az év első öt munkanapján már több mint 24 ezer kérelmet adtak be, 1988 közepéig pedig már másfél milliónál is többet bocsátottak ki belőlük.
  • Szintén az ausztriai bevásárlóturizmus megindulását segítette elő, hogy még a világútlevél megjelenését megelőzően 10 ezer forintra emelték a vámmentesen behozható áruk értékét. Egyidejűleg lehetővé vált, hogy a 10 ezer forintok összevonásával egy-egy család vámmentesen vagy csekély vám megfizetésével hozhasson be nagyobb értékű műszaki cikkeket. Sokan emiatt készíttették el idős, szinte mozgásképtelen szüleik útlevelét is, hogy a hátsó ülésre betuszkolt nagymamával-nagypapával együtt azok valutakeretét is magukkal vihessék. A kényszerűségből utaztatott, sokszor súlyos beteg nagyszülők ilyen utazásaiból ugyanakkor komoly tragédiák is származtak.
Bevásárlás, Ausztria
Az ikonikus bevásárlóutca, a Mariahilferstrasse Bécsben
Fotó: wikimedia / TARS631
  • A harmadik fontos tényező pedig az volt, hogy 1989-ben eltörölték a nyugati utazás utolsó adminisztratív kötöttségét is, amely addig megkövetelte az utastól, hogy legalább 3000 forintnyi „hivatalos eredetű", azaz legális forrásból származó konvertibilis valutával rendelkezzen.

Felvirágzott a valuta-feketekereskedelem

A szükséges valutaösszegek összegyűjtéséhez forrást a beutazóturizmus nyújtott: turisztikai szolgáltatásokat – szobakiadás, étkezés, személyfuvarozás, stb. – konvertibilis valutáért nyújtották. De a személyi szolgáltatásokat nyújtók közül is sokan – például kisiparosok, orvosok, fogtechnikusok – külföldi valutában kérték a járandóságukat.

Akik pedig ilyen módon jutottak nyugati valutához, azok némi felárral részben továbbadták azt forintért, így egy országos „valutaváltó hálózat" jött létre a magánszemélyek között: beindult a valuta-feketekereskedelem.

Aki csak tehette, próbált amerikai dollárhoz, nyugatnémet márkához vagy osztrák schillinghez jutni a külföldi turistákkal érintkezésbe kerülő ismerőseitől.

A nyolcvanas években ismeretlen mennyiségű – becslések szerint több százmillió dollárnyi – külföldi fizetőeszköz halmozódott fel a lakosságnál, és nemigen nyílt mód ennek hazai felhasználására.

Noha működtek valutáért árusító üzletek, az úgynevezett dollárboltok, ám ezeknek egyrészt elég korlátozott volt a kínálata, ráadásul a mennyiségi igényeket sem tudták volna kielégíteni, másrészt magyar állampolgárok nemigen vásárolhattak ezeken a helyeken, mert az üzletek nem fogadhattak el tőlük 2000 – később 4000 – forint értékűnél több külföldi valutát.

Az ausztriai bevásárlóturizmust összességében tehát az hívta életre, hogy a belföldi áruhiány találkozott a külföldi utazási lehetőséggel és a vámkedvezményekkel.

Ausztria keleti részén a magyar vásárlói boom az ottani kereskedők számára az évszázad üzletét jelentette, dörzsölték a markukat a soha nem látott invázió láttán, amikor a Nyugatra kiszabadult magyarok szinte mindent „vittek", amit itthon nem lehetett megvásárolni – ilyen termékekből pedig volt bőven.

Bevásárlás, Ausztria
Bécs, 1988. augusztus 31. Mindent a magyar vásárlókért! Hosszabb szombati nyitvatartást reklámozó felirat egy üzlet kirakatában a Mariahilferstrassén
Fotó: APA-PictureDesk

Elsőként a bécsi Mariahilferstrasse és a Shopping City Süd áruházai részesedtek az üzletből, az ezeken a helyeken működő kiskereskedők olcsó áruk tömegével, apró ajándékokkal, magyar nyelvű üdvözlő feliratokkal, magyarországi sajtóhirdetésekkel és a Mehrwertsteuer helyszíni visszatérítésével csalogatták a magyar vevőket. Az üzletekben magyarul beszélő eladók jelentek meg.

Bevásárlás Ausztriában: ömlött a valuta a határon túlra

Az ausztriai bevásárlóturizmus első nem mindennapi rekordját 1988. november 7-én jegyezték fel, amikor a bucsui határátkelőtől az onnan 12 kilométerre fekvő Szombathelyig állt a kocsisor.

De ez még csak a kezdet volt ahhoz képest, ami nem sokkal később következett az ennél is hosszabban kígyózó kocsisorokról.

Osztrák becslések szerint 1988-ban és 1989-ben mintegy ötvenmilliárd forintnak megfelelő schillingért vásároltak náluk a magyar bevásárlóturisták. 

(A Magyar Nemzeti Bank hivatalos valutaárfolyamai szerint 1988-1989 fordulóján egy schilling 4,10-4,20 forint volt.)

Hatalmas összegekről volt tehát szó, nem csoda, ha a hazai politikai vezetés úgy döntött, lépni kell, és meg kell akadályozni a konvertibilis valuta nyakló nélküli külföldre áramlását.

Így ért véget a Gorenje-turizmus

Ezért 1989 március végén bejelentették, hogy

  • április 8-ától 5000 forintra csökkentik a vámmentesség mértékét, 
  • és megszüntetik a vámkedvezmény családi összevonásának lehetőségét. 

Az intézkedés minden addiginál nagyobb tömegeket indított meg a nyugati határ felé, valóságos pánikrohamot váltott ki.

Bevásárlás, Ausztria
Győr, 1989. április 2. Mélyhűtőket szállítanak Dacia és Wartburg személyautók csomagtartóján, hazafelé tartva Ausztriából
Fotó:  MTI/Matusz Károly

Ekkor soha nem látott hosszúságú autókaraván indult meg a határ felé, és becslések szerint 1989 áprilisának első 7 napján félmillió magyar állampolgár, vagyis a lakosság 5 százaléka utazott Ausztriába bevásárolni.

A magyar vám- és pénzügyőrség egyik számítása a következőket állapította meg: ha csupán április első 7 napját tekintjük, és feltételezzük, hogy a félmillió kiutazó csupán azt a 4000 forintnyi valutát költötte el, amit engedély nélkül is kivihet, akkor az összeg félmilliárd osztrák schillingre rúg.

Darukkal pakolták a fagyasztóládákat az autók tetejére.

Gorenje-turizmusnak hívták ezt a jelenséget, noha nem teljesen pontos a kifejezés, legalábbis olyan szempontból, hogy nem a Gorenje hűtőláda volt a magánimport keretében akkoriban a legnagyobb mennyiségben behozott áru Ausztriából. Az 1988-as statisztikai adatok szerint ugyanis 210 ezer videómagnót hoztak be Magyarországra, ezzel szemben a jelenség nevét adó fagyasztóládából csupán 45 ezer érkezett.

Mégis ez vált a korszak szimbólumává, hiszen feledhetetlen látványt nyújtott, ahogy a Bécsből hazafelé tartó magyar rendszámú autók tetőcsomagtartóján egyre-másra ott díszelegtek a Gorenje hűtőbútorok, amelyek - ma már tudjuk - egy letűnőfélben lévő korszak utolsó éveit jelképezték.

 

 

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Origo Google News oldalán is!