Törökországban az éves infláció 48,58 százalékra lassult októberben a szeptemberi 49,38 százalékról, de meghaladta az elemzői várakozások átlagában szereplő 48,20 százalékot – közölte a török statisztikai hivatal. Az áremelkedés elsősorban a lakhatás, a víz, a villany, a gáz és egyéb tüzelőanyagok esetében lassult. Bármilyen furcsán hangozhat, az ötven százalék alatti infláció jó hírnek számít Törökországban.
Magyar családok tízezreit érintheti: nő a munkanélküliség Ausztriában
Ausztria munkanélkülisége a hétfői adatok szerint tovább nőtt – a magyarnál sokkal magasabb –, látnak biztató jeleket, de az európai gazdaság gyengélkedése világosan érezhetően ránehezül nyugati szomszédunk mutatóira.
Ausztria munkanélkülisége növekedett októberben: a munkanélküliségi ráta 6,9 százalékra ugrott, pedig az elemzői várakozás szerint stagnálnia kellett volna a szeptemberi 6,6 százalék után. A tavaly októberi 6,3 százalékhoz képest ez jelentős növekedést jelent. Szeptemberre állnak rendelkezésre a legfrissebb adatok az Ausztriában dolgozó külföldiek számáról származási ország szerint. Az első őszi hónapban 127 934 magyar dolgozott Ausztriában, és más országok ezt meg sem közelítik a németeket kivéve: az ő adatuk 127 864 (de Németország nálunk nyolcszor-kilencszer népesebb). Az osztrák társadalombiztosítás adataiból az nem derül ki, országonként milyen szektorokban-iparágakban vállalnak munkát a külföldiek.
A román és a szlovák egészségügy is Európa legrosszabbjai között van
A szlovákiai egészségügy az ötödik legrosszabb egész Európában, csak Romániát, Lettországot, Lengyelországot és Bulgáriát előzi meg – derült ki a Healthcare Readiness Index 2023 elnevezésű tanulmányból. A legjellemzőbb problémák között van a szlovákoknál az alulfinanszírozás, a fejletlen egészségügyi infrastruktúra és a jelentős munkaerőhiány – írja a Paraméter.
A villanyautók után a dömpingáras kínai acélra is büntetővámot vethetnek ki
Parázs légkör lengi körül az acélipart, ahol Kína diktálja az árakat és a próbálja kiszorítani versenytársait a piacról. Kínában az építőipar elvesztette eddigi lendületét, a szektoron belül is főként az ingatlanfejlesztések acéligénye csökken rohamosan, ezért a kínai acélgyártók külföldön próbálják eladni odahaza fölöslegesnek bizonyuló termékeiket.
A kínai acélexport a csütörtökön kiadott vámhatósági adatok szerint csúcsot döntött, a múlt hónapban 2015. szeptembere óta nem látott szintre futott fel. A kivitel 11,2 millió tonna volt, s ezt beszámítva az első tíz hónap kivitele már 22 százalékkal haladja meg a tavalyi év azonos időszakáét. A felvevőpiacok közül többen már észlelték a kínai inváziós veszélyt, így
már lépett is, és kereskedelmi intézkedéseket hoztak az acéldömping megállítására – írja a Bloomberg. Az óriásvállalat vezérigazgatója, Aditya Mittal csütörtöki nyilatkozatában hathatós és sürgős lépéseket követelt az uniós döntéshozóktól az európai acélgyártás védelme érdekében.
A kontinens termelői ugyanis nem állják a versenyt a nyomott árakkal dolgozó kínaiakkal. Mint ismert, ezekre – gyártótól függően – 45,3 százalékig terjedő vámot számítanak fel július óta, s ezt a terhet novembertől öt éves időszakra fixálták is.
Ha a kínai acél beáramlását is büntetőintézkedésekkel szankcionálnák, az szakértők szerint a kereskedelmi kapcsolatok végletes elmérgesedéséhez vezetne.
A kínai autógyártó európai vezetője szerint Magyarország stratégiai fontosságú – jelentős változás a hazai MG-nél
Az MG gyártója, a SAIC Motor és a Duna Motors Disztribúció Kft. közös sajtótájékoztatón jelentette be, hogy a kínai vállalat kivásárolta importőri tevékenységéből a magyar céget, melyet 2025 januárjától immár az ázsiaiak látnak el – a budapesti központjukból. Az ügyletet úgy kommentálták, hogy jelentős lépés az MG hosszú távú európai stratégiájában, William Wang, a SAIC Motor Europe ügyvezető igazgatója pedig egyenesen kijelentette: Magyarország számukra stratégiai fontossággal bír.
Ormos Péter, a Duna Autó Cégcsoport vezérigazgatója úgy fogalmazott: megtiszteltetés számukra, hogy Kína legnagyobb autógyára a szaktudásukra bízta a márka sikereinek megalapozását itthon. „Biztosak vagyunk benne, hogy a változás hozzájárul az MG eddigi sikeres növekedési stratégiájának folytatásához a magyar autópiacon” – mutatott rá.
William Wang, a SAIC Motor Europe ügyvezető igazgatója közölte, e döntés – miszerint 2025-től gyári importőséget hoznak létre nálunk – azt jelenti, hogy számukra stratégiai fontossággal bír Magyarország.
Most tényleg leszámolhatnak a Temuval: összehangolt európai fellépés indul a kínai webáruház ellen
Európa fogyasztóvédelmi hatóságai rákényszeríthetik a kínai alapítású online piactér üzemeltetőjét arra, hogy hozza összhangban kereskedelmi gyakorlatait a vonatkozó uniós szabályozásokkal. A GVH az európai versenyhatóságok közül elsőként már idén márciusban versenyfelügyeleti eljárást indított a Temuval szemben – írja a GVH a közleményében.
Egy európai szinten összehangolt vizsgálatot követően a CPC-hálózat és az Európai Bizottság értesítette a Temut az online piactér számos olyan gyakorlatáról, amely a hálózat értékelése szerint sérti az Európai Unió fogyasztóvédelmi jogszabályait. A hálózat felszólította a Temut, hogy hozza összhangba ezen kérdéses gyakorlatait a releváns közösségi fogyasztóvédelmi szabályokkal.