A 2023. november 16-án hatályba lépett kormányrendelet értelmében az üzleti célú reprezentációra vagy ajándéknak megvásárolt, oltalom alatt álló eredetmegjelöléssel, vagy oltalom alatt álló földrajzi jelzéssel ellátott borászati termékek mentesülnek a reprezentációs adó fizetési kötelezettsége alól, amennyiben közvetlenül az azt megtermelő borászattól vásárolják meg azokat, hívja fel a figyelmet a lehetőségre sajtóközleményében a Magyar Bormarketing Ügynökség.
A jogszabály értelmében a fent említett borászati termékek adómentességet élveznek az 1,18%-os adóalap után fizetendő 15% személyi jövedelemadó és 13% szociális hozzájárulási adó alól.
A nemzeti bormarketingért felelős kormánybiztos által támogatott rendelet célja, hogy segítse a magyar borok népszerűsítését és piacra jutását, továbbá ösztönözze a közvetlen vásárlásokat. Lényeges kiemelni a rendelet egy további fontos kitételét, miszerint a palackozott kiszerelésben vásárolt, oltalom alatt álló eredetmegjelöléssel vagy oltalom alatt álló földrajzi jelzéssel ellátott borászati termékekre vonatkozik, tehát a „Wine in Moderation” elveit követve, a kulturált, felelősségteljes borfogyasztást, a minőségi borok értékesítését ösztönzi.
A Magyar Bormarketing Ügynökség által lefolytatott nem reprezentatív, kérdőíves vélemény-felmérés alapján, a válaszadó borászatok 86%-a értékelte pozitívnak a reprezentációs adómentesség bevezetését, 93%-uk szerint pedig ösztönző hatása volt az ünnepi időszakos kereskedelmükre. Azok közül, akik szerint ösztönző hatása volt, az eladásuk átlag 19%-kal nőtt az előző év azonos időszakához viszonyítva.
„A reprezentációs adó eltörlése kiváló lehetőséget kínál a borászatok számára, hogy növeljék értékesítésüket, különösen a karácsonyi ajándékozási időszakban” – nyilatkozta Rókusfalvy Pál, kormánybiztos. – „Arra buzdítjuk a borászatokat és a cégeket, hogy használják ki ezt a kivételes alkalmat, és hogy a borászatok a Magyar Bormarketing Ügynökség kommunikációját erősítve maguk is vigyék hírét ennek a vásárlásösztönző lehetőségnek. A kérdőíves felmérés alapján erre meg is van a nyitottság, hiszen megkérdezett borászatok többsége úgy nyilatkozott, hogy idén már külön kommunikációs kampány indítását tervezi az ünnepi időszakra a témában.
A kedvezmény különösen előnyös lehet azok számára, akik már most céges karácsonyi ajándékokon gondolkodnak, hiszen így az üzleti célra szánt borok beszerzése jelentős költségmegtakarítással járhat. Az adókedvezmény révén a hazai borászatok számára megnyílik az út az év végi ajándékozási hullám kiaknázására, hozzájárulva a minőségi magyar borok szélesebb körben történő elterjedéséhez. További információ a kormányrendeletről és a kedvezmény részleteiről a bor.hu weboldalon található, zárul a közlemény.