"Fapados diszkontként, 12 üzlet nyitásával indult 2004. november 18-án Magyarországon az akkor itthon szinte ismeretlen Lidl, ma pedig már 210 üzletet üzemeltet, melyeket négy logisztikai központ szolgál ki, és minden fogyasztó ismeri" – mondta Szlavikovics Zita, a Lidl Magyarország igazgatóságának elnöke a huszadik évforduló alkalmából rendezett tájékoztatón.
A világszerte 13 900 üzletet üzemeltető Lidl egyebek mellett a Kaufland-láncot is magáénak tudó Schwarz csoport tagja.
Főként Európában vannak jelen, de már az USA keleti partvidékén is terjeszkednek - írja a Világgazdaság. Az üzletlánc teljes árbevétele tavaly 167,2 milliárd euró volt, Magyarországon pedig 1413 milliárd forint forgalmat könyvelhettek el, amellyel stabilan piacvezetők. Magyarországon a 100. és a 200. üzlet megnyitása között eltelt tizenöt év, és már tudják, mikor nyílik a 250. Az ötödik logisztikai központjuk pedig Kiskunfélegyházán épül, amit a tervek szerint 2026-ban adnak át.
A Lidl Magyarország magyar gazdaságra gyakorolt hatása is jelentős: a magyar beszállítók több mint 4500-féle terméket értékesítenek a diszkontláncnak.
Ha valaki bekerül hozzánk magyar beszállítóként, akkor az exportlehetőségek is megnyílnak előtte
– fogalmazott Szlavikovics Zita. A cégvezető szerint egy sor egyéb szám is jól érzékelteti a Lidl Magyarország kulcsszerepét a magyar gazdaságban, hiszen az elmúlt öt évben több mint 1200 forint volt a cég „gazdasági lábnyoma”, a bruttó hozzáadott érték, az általuk befizetett adó a hazai GDP 1 – beszállítóikat is számítva 1,3 – százalékát teszi ki, a foglalkoztatást pedig az elmúlt öt évben majdnem 30 százalékkal növelték. Ez azt jelenti, hogy a kiskereskedelemben foglalkoztatottak 3,3 százaléka Lidl-dolgozó. A cég fontosnak tartja a fenntarthatóságot, ennek érdekében
több intézkedést hoztak például a biodiverzitás és a zöldáram felhasználásának növelése, valamint a saját márkás termékek só-, illetve cukortartalmának csökkentése érdekében.
„Húsz éve egy sokkal egyszerűbb, kevésbé töredezett piacra érkeztünk, ismeretlen márkákkal, ahol a diszkont a vásárlóknak misztikus volt” – emlékezett vissza a kezdetekre Nepp Zoltán, a Lidl Magyarország beszerzési ügyvezető igazgatója. Az első tíz év a belső építkezésről szólt, majd a megerősödött hazai beszállítókkal ki tudtak lépni az exportpiacokra, vagyis a külföldi Lidl-üzletekbe is bekerültek a magyar termékek.
Tíz év alatt több mint hatszorosára emelkedett az exportált termékek száma, és ma már 651 terméket értékesítenek a diszkontlánc külföldi áruházaiban. Sikertörténet számukra a magyar borok értékesítése is: többek között a 2014 óta rendezett Lidl Wine Expo eredményeként az akkori 6 millióról 2023-ra 29 millió darabra emelkedett az Lidl-áruházakban eladott palackos borok mennyisége, ennek részeként pedig az export 3,1 millióról 14,3 millió palackra nőtt, vagyis majdnem minden harmadik exportált palack bor a diszkontláncon keresztül került a külpiacra.
Sikerük egyik kulcsának a vonzó árakat tartják. Az ügyvezető igazgató kiemelte, hogy a Lidl-áruházakban a vevőknek harmincféle módon van lehetőségük a spórolásra.