Nem volt szép, sem elegáns, mégis ezt hordtuk a 80-as években

Vágólapra másolva!
A hetvenes évek vége felé a nyugati trendeknek megfelelően Magyarországon is rengetegen szerettek volna farmert hordani, ám ennek a beszerzése nem volt egyszerű. Az üzletekben ugyanis nem árultak ilyen nadrágokat, külföldről vagy kéz alatt lehetett beszerezni egy-egy márkás darabot, de ez messze nem elégítette ki az igényeket. Ekkor született meg az ötlet, hogy hozzanak létre egy magyar farmermárkát. Ez volt a Trapper farmer, amely a maga korában sikeres volt ugyan, de azért sosem lett olyan menő, mint a Levi's és más külföldi márkás farmerek.
Vágólapra másolva!

A hetvenes-nyolcvanas évek fordulóján már Magyarországon is gyártottak Levi's farmernadrágokat, ám ezek nagyobb része exportra ment, a hazai üzletekbe ekkor még csak kisebb tételek kerültek belőlük. Emellett néha be lehetett szerezni a korszak nagy márkái közé tartozó Wrangler és Lee farmereket is, de csak kis mennyiségekben. Vagyis, aki farmert szeretett volna vásárolni, annak nem volt könnyű dolga. Ez a hiány hívta életre a Trapper farmert, amely a hazai, rendszerváltás előtti ruhaipar válasza volt a Levi'sre és más nyugati farmermárkákra. 

Trapper farmer
1979 - készülnek a Trapper farmerek a Május 1. Ruhagyárban 
Fotó: MTI

Hogy született meg a Trapper farmer?

A textilipar egykori vezetői és a pártfunkcionáriusok nem értették a farmer körüli felhajtást, felfoghatatlan volt számukra, miért akar valaki olyan anyagból ruhát készíteni, ami merev, kifakul és a mosásnál összemegy. De a vásárlói igényeket valahogyan ki kellett elégíteni. 

A Budaflax az 1977-es őszi Budapesti Nemzetközi Vásáron mutatta be a Trapper termékeket

A Május 1. Ruhagyár marcali üzemében kezdődött meg ezzel a márkanévvel a nadrágok, szoknyák és ruhák varrása. A Trapper iránti kereslet 1978-ban akkora lett, hogy még több helyen kellett megindítani a gyártást, így hamarosan

  • az EKISZ,
  • a FÉKISZ, 
  • a Szikra, 
  • a Kaposvári,
  • az Új Élet és
  • a szarvasi Szirén ruházati szövetkezeteknél is készültek a Trapper farmerek. 

A "magyar farmer" forgalmazását a nagykereskedelmi vállalatok, a Felsőruházati Nagykereskedelmi Vállalat, a Skála-Coop Szövetkezeti Vállalat és a Centrum Nagykereskedelmi Vállalat kezdte meg.

A siker pedig hatalmas volt, hiszen 1979-ben a - két fazonban, egyenes szárú és répaváltozatban kapható - Trapperből nem kevebb mint 50 ezer darab fogyott.

Egy gyermeknadrág háromszáz forintba, míg a felnőtt ötszázhatvan forintba került, míg a Levi's farmereket ennél drágábban, hat-kilencszáz forintért lehetett megvenni. Akkoriban az átlagfizetés bruttó 4000-4100 forint volt, egy kiló kenyér pedig 3,60 forintba került.

Farmernadrág
Fiatalokat igazoltatnak rendőrök 1977-ben, mert hosszú hajat és farmert viselnek
Fotó: Fortepan / Urbán Tamás

Ki volt Trapper Misi?

A Budaflaxnál az újdonság bevezetésekor semmit nem bíztak a véletlenre. Sőt, már a márkanév megtalálásához is pályázatot hirdettek, és ennek eredményeként született meg a „Trapper" név.

Az 1978. márciusi eredményhirdetés után szeptemberben már utcán volt a termék színes reklámplakátja. Emellett hirdetések jelentek meg rengeteg újságban, a rádióban hetente kétszer, a televízióban pedig hetente háromszor sugároztak Trapper-reklámot. Akkora volt a reklámhadjárat, hogy az 1978/79-es évadban még az Erkel Színház függönyét is Trapper-hirdetés díszítette.

A reklámkampány főszereplője egy ismert kaszkadőr, Kocsis Mihály volt, akit ezután már csak "Trapper Misiként" emlegettek.

Az akkori időszak egyik legsikeresebb reklámfilmsorozata lett a Trapper farmeré, és a siker biztos jele volt, hogy 1983-ban már hamisították is a terméket. 

Trapper farmer
A  reklámkampány főszereplője Kocsis Mihály kaszkadőr volt
Fotó: Picasa 

Mikor ért véget a Trapper sikertörténete?

Ám minden sikertörténetnek vége szakad egyszer, és ez alól a Trapper sem volt kivétel.

A márka régi fénye már a nyolcvanas évek vége felé megkopott, de a kegyelemdöfést a rendszerváltást követő évek hozták el a számára, amikor más termékekhez hasonlóan már nyugati farmereket is nagy választékban lehetett kapni a hazai üzletekben.

Az áhított farmermárkák megjelenésével pedig rohamosan csökkent a kereslet a Trapper iránt. 

Ám a Trapper története ezzel nem ért véget, mert több mint húsz év szünet után, 2005-ben újra gyártani kezdték. A hosszú idő óta farmerkereskedelemmel foglalkozó Nádasi Sándor az 1978-ban védjegyeztetett márkanevet a védjegyoltalom letelte után megvásárolta, és újraindította a gyártást. 

 

 

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Origo Google News oldalán is!