Ahogy az az Origo megírta, az Apple Pay tömegesen károsította meg az ügyfeleket azzal, hogy olyan összegeket vont le az emberek kártyáiról, aminek nem volt alapja. A probléma tegnap este jelentkezett. Egyes ügyfelektől néhány száz, illetve néhány ezer forintot vont le a rendszer, de voltak olyanok is, akiket több különböző levonással, összesen több tízezer forinttal károsított meg.
A csúcsot a rendszer hibás működése annál a megkárosított felhasználónál érte el, akitől a Világgazdaság információi szerint 74 alkalommal összesen 550 ezer forintot vont le a rendszer.
Cikkünk készítésekor még nem ismert, pontosan mi áll az Apple Pay szabálytalan működésének háttérerében. Egyelőre valószínűsíthető, hogy a rendszer élő, vagy korábban létezett, de azóta már lezárt előfizetések díjait vonja le az ügyfelektől. Azt, hogy ez a működés pontosan milyen rendszerhiba következménye, esetleg előidézőként érintett-e abban harmadik fél, még nem tudni.
A hazai pénzintézetek felvették a kapcsolatot a fizetési szolgáltatóval, és megjelentek az első ügyféltájékoztatók is a kialakult helyzetről.
Ugyanakkor némelyik bank nem csak tájékoztat, hanem kéri is az ügyfeleitől egy-egy intézkedés megtételét, hogy pénzük biztonságban legyen. A Gránit Bank az alábbi üzenetet küldte applikációjában ügyfeleinek:
Biztonsági okból, AppStore-os visszaélés lehetősége miatt kérjük állítsa 0-ra kártyái online limitét. Valós fizetéséhez limitét bármikor módosíthatja.
A Gránit Bank kérése alapján, a kár megelőzése érdekében tehát érdemes a bankkártyás vásárlások online limitét 0-ra állítani. Ez megakadályozza, hogy az ügyfél a bankkártyájával online tudjon vásárolni, arra a 0-ás limit megtartásdáig sem szándékosan, sem szándékolatlanul, nem lesz lehetősége. Ugyanakkor ez a beállítás nem érinti a hagyományos vásárlások alkalmával, azaz például egy boltban történő bankkártya használatot.
Információkat közölt az Erste Bank is, az érintett ügyfelek esetében a bank rendezi a kialakult problémát. Ezt írják:
"Egy külső partnernél bekövetkezett technikai probléma miatt az Apple alkalmazásboltja tévesen hajtott végre tranzakciókat és terhelte meg több ügyfelünk kártyáját. Kollégáink már felvették a kapcsolatot az Apple-lel, illetve a Visa és Mastercard kártyatársaságok illetékeseivel, hogy a problémát megoldják. Az érintett ügyfeleinknek további teendője nincs, a téves tranzakciókat automatikusan fogjuk törölni és korrigálni. Köszönjük szíves türelmeteket."
Az MBH Bank is arról adott tájékoztatást, hogy a téves tranzakciók kapcsán az érintett ügyfelek jóváírásra számíthatnak, ennek részleteiről később adnak információkat részükre. Emellett egy éjjel-nappal bármikor, belföldről díjmentesen hívható telefonszámon nyújtanak választ a felmerülő ügyfélkérdésekre.
Az OTP Bank is egyeztetett az Apple Pay-jel a problémáról, ugyanakkor tájékoztatásuk szerint a téves tranzakciókkal érintett ügyfeleknek fel kell venniük a kapcsolatot az Apple-lel. Tájékoztatásuk szerint ugyanakkor az ügyben nem történt visszaélés, hackertámadás vagy más, szándékos, károkozás, a levonásokat a rendszer technikai hibából hajtotta végre:
"Több bankkártya kibocsátó kártyáival több banknál tömeges, indokolatlan terhelések történtek az Apple alkalmazásboltjában. Szakembereink a szükséges intézkedéseket haladéktalanul megtették. Az Apple-el is felvették a kapcsolatot, az általuk adott információ alapján nem történt visszaélés, technikai hiba okozta a problémát. Ha Önnél is történt terhelés, akkor, kérjük az Apple-el vegye fel a kapcsolatot az alábbi csatornákon: https://www.apple.com/hu/contact/"
A Raiffeisen Bank szakemberei szintén az Apple Pay-jel közösen dolgoznak a probléma megoldásán, az elhárításig kérik az ügyfelek türelmét.
A téves levonás megelőzését ajánlja ügyfeleinek a CIB Bank is. Ezt írják:
"Felhívjuk kedves ügyfeleink figyelmét, hogy amennyiben bankkártyája esetleges téves terhelésének kockázatait szeretné csökkenteni, beállításait bármikor módosíthatja a CIB Bank Mobilapplikáció / Kártyák / Kártyáim menüpontban a Limitkezelés és elérhetőség és az Átmeneti kártyablokkolás funkciók segítségével."
Információink szerint az Apple Pay hibája érint olyan magyarországi ügyfeleket, akik a Revolut megoldásával együtt használják azt. Egyelőre nem áll rendelkezésre információ arról, hogy a Revolut-ügyfeleknek mit kell tenniük, ilyen milyen mértékű az érintettségük.
A téves bankkártyás, illetve a szándékos csalások ellen is hatékony védelmet nyújthatnak a tudatosan megválasztott bankkártya beállítások, melyekkel megelőzni vagy mérsékelni lehet a károkat.
Ezt ajánlja a pénzintézetek többsége is. Így a 0-ás vagy nagyon alacsony limit esetén az annál magasabb összegű tranzakciót visszautasítja a bank. Érdemes lehet egyszer használatos virtuális kártyákkal bonyolítani fizetéseink egy részét, így a tényleges bankkártya adataink is nagyobb biztonságban vannak, és az egyszer használatos kártyáról utána sem szándékosan, sem a jelenlegihez hasonló technikai hiba esetén sem lehet pénzt levonni.