Apple Pay-botrány: bejelentést tettek a magyar bankok

Vágólapra másolva!
Egyelőre nincs vége a magyar ügyfeleket érintő káosznak, amit az Apple Pay hibája okozott tegnap estétől kezdődően. Nemrég a magyar pénzintézetek is elkezdték tájékoztatni ügyfeleiket arról, mire számíthatnak azok, akik a rendszer szabálytalan működése miatt, több tízezer forintjukat veszítették el hirtelen.
Vágólapra másolva!

Ahogy az az Origo megírta, az Apple Pay tömegesen károsította meg az ügyfeleket azzal, hogy olyan összegeket vont le az emberek kártyáiról, aminek nem volt alapja. A probléma tegnap este jelentkezett. Egyes ügyfelektől néhány száz, illetve néhány ezer forintot vont le a rendszer, de voltak olyanok is, akiket több különböző levonással, összesen több tízezer forinttal károsított meg. 

A csúcsot a rendszer hibás működése annál a megkárosított felhasználónál érte el, akitől a Világgazdaság információi szerint 74 alkalommal összesen 550 ezer forintot vont le a rendszer.

Cikkünk készítésekor még nem ismert, pontosan mi áll az Apple Pay szabálytalan működésének háttérerében. Egyelőre valószínűsíthető, hogy a rendszer élő, vagy korábban létezett, de azóta már lezárt előfizetések díjait vonja le az ügyfelektől. Azt, hogy ez a működés pontosan milyen rendszerhiba következménye, esetleg előidézőként érintett-e abban harmadik fél, még nem tudni.

220,000 Stores Start Accepting Apple Pay
Képünk illusztráció
Fotó: AFP / AFP/ 

Erre kérhetik a bankok ügyfeleiket

A hazai pénzintézetek felvették a kapcsolatot a fizetési szolgáltatóval, és megjelentek az első ügyféltájékoztatók is a kialakult helyzetről.

Ugyanakkor némelyik bank nem csak tájékoztat, hanem kéri is az ügyfeleitől egy-egy intézkedés megtételét, hogy pénzük biztonságban legyen. A Gránit Bank az alábbi üzenetet küldte applikációjában ügyfeleinek:

Biztonsági okból, AppStore-os visszaélés lehetősége miatt kérjük állítsa 0-ra kártyái online limitét. Valós fizetéséhez limitét bármikor módosíthatja.

A Gránit Bank kérése alapján, a kár megelőzése érdekében tehát érdemes a bankkártyás vásárlások online limitét 0-ra állítani. Ez megakadályozza, hogy az ügyfél a bankkártyájával online tudjon vásárolni, arra a 0-ás limit megtartásdáig sem szándékosan, sem szándékolatlanul, nem lesz lehetősége. Ugyanakkor ez a beállítás nem érinti a hagyományos vásárlások alkalmával, azaz például egy boltban történő bankkártya használatot.

Információkat közölt az Erste Bank is, az érintett ügyfelek esetében a bank rendezi a kialakult problémát. Ezt írják: 

"Egy külső partnernél bekövetkezett technikai probléma miatt az Apple alkalmazásboltja tévesen hajtott végre tranzakciókat és terhelte meg több ügyfelünk kártyáját. Kollégáink már felvették a kapcsolatot az Apple-lel, illetve a Visa és Mastercard kártyatársaságok illetékeseivel, hogy a problémát megoldják. Az érintett ügyfeleinknek további teendője nincs, a téves tranzakciókat automatikusan fogjuk törölni és korrigálni. Köszönjük szíves türelmeteket."

Az MBH Bank is arról adott tájékoztatást, hogy a téves tranzakciók kapcsán az érintett ügyfelek jóváírásra számíthatnak, ennek részleteiről később adnak információkat részükre. Emellett egy éjjel-nappal bármikor, belföldről díjmentesen hívható telefonszámon nyújtanak választ a felmerülő ügyfélkérdésekre.

Az OTP Bank is egyeztetett az Apple Pay-jel a problémáról, ugyanakkor tájékoztatásuk szerint a téves tranzakciókkal érintett ügyfeleknek fel kell venniük a kapcsolatot az Apple-lel. Tájékoztatásuk szerint ugyanakkor az ügyben nem történt visszaélés, hackertámadás vagy más, szándékos, károkozás, a levonásokat a rendszer technikai hibából hajtotta végre:

"Több bankkártya kibocsátó kártyáival több banknál tömeges, indokolatlan terhelések történtek az Apple alkalmazásboltjában. Szakembereink a szükséges intézkedéseket haladéktalanul megtették. Az Apple-el is felvették a kapcsolatot, az általuk adott információ alapján nem történt visszaélés, technikai hiba okozta a problémát. Ha Önnél is történt terhelés, akkor, kérjük az Apple-el vegye fel a kapcsolatot az alábbi csatornákon: https://www.apple.com/hu/contact/"

A Raiffeisen Bank szakemberei szintén az Apple Pay-jel közösen dolgoznak a probléma megoldásán, az elhárításig kérik az ügyfelek türelmét.

A téves levonás megelőzését ajánlja ügyfeleinek a CIB Bank is. Ezt írják:

"Felhívjuk kedves ügyfeleink figyelmét, hogy amennyiben bankkártyája esetleges téves terhelésének kockázatait szeretné csökkenteni, beállításait bármikor módosíthatja a CIB Bank Mobilapplikáció / Kártyák / Kártyáim menüpontban a Limitkezelés és elérhetőség és az Átmeneti kártyablokkolás funkciók segítségével."

Információink szerint az Apple Pay hibája érint olyan magyarországi ügyfeleket, akik a Revolut megoldásával együtt használják azt. Egyelőre nem áll rendelkezésre információ arról, hogy a Revolut-ügyfeleknek mit kell tenniük, ilyen milyen mértékű az érintettségük.

A téves bankkártyás, illetve a szándékos csalások ellen is hatékony védelmet nyújthatnak a tudatosan megválasztott bankkártya beállítások, melyekkel megelőzni vagy mérsékelni lehet a károkat.

Ezt ajánlja a pénzintézetek többsége is. Így a 0-ás vagy nagyon alacsony limit esetén az annál magasabb összegű tranzakciót visszautasítja a bank. Érdemes lehet egyszer használatos virtuális kártyákkal bonyolítani fizetéseink egy részét, így a tényleges bankkártya adataink is nagyobb biztonságban vannak, és az egyszer használatos kártyáról utána sem szándékosan, sem a jelenlegihez hasonló technikai hiba esetén sem lehet pénzt levonni.

 

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Origo Google News oldalán is!