Az elsősorban ipari szereplők számára kiadott U.S. Infrastructure értesülései szerint az ohiói székhelyű Solar Roadways olyan speciális napkollektorokat fejlesztett ki, amelyeket modulszerűen összekapcsolva úttestet lehet létrehozni. Ez több szempontból is segíthet a környezeti problémák kivédésében, a jelenlegi utak aszfaltozásához ugyanis kőolajra van szükség, ráadásul a napelemek olcsó megújuló energiaforrásként működhetnek.
LED-izzók rajzolják ki az útburkolati jeleket
Az Egyesült Államokban, ahol csak autópályából több mint kilencmillió kilométernyi található, óriási megtakarítást lehetne elérni a panelek használatával. Egy előzetes becslés szerint csak a szén-dioxid kibocsátást a felére csökkentené az új fejlesztés használata. Az USA közlekedési minisztériuma százezer dollárral támogatta egy 6-szor 6 méteres prototípus kifejlesztését.
A környezetbarát közlekedéssel foglalkozó AutoBlogGreen értesülései szerint egy-egy ilyen panel három rétegből áll: a legalsóban futnak az áramot, illetve az adatokat továbbító kábelek, a középsőben találhatóak a napelemcellák, a kondenzátorok, amelyek előállítják és tárolják az energiát, illetve azok a LED-izzók és mikroprocesszorok, amelyek segítségével megjeleníthetőek az útburkolati jelek is.
Ennek használatával kiválthatóak az útépítések, forgalmi dugók miatt kihelyezett ideiglenes táblák. Az úttest borítása speciális üvegből készül, amely egyrészt kibírja a járművek tömegét, másrészt az aszfalttal azonos tapadást biztosít a gumiabroncsoknak.
Leolvasztja magáról a jeget az útburkolat
A különleges modulok emellett érzékelik, ha állatok keresztezik az úttestet, másrészt, a napkollektorok által begyűjtött energia felhasználásával képesek felfűteni magukat, ha télen hó, illetve jég borítaná be őket. A fennmaradó elektromossággal pedig a környezetbarát autókat lehetne tölteni, a segélyhívó telefonokhoz hasonló állomásokon.
Scott Brusaw, a fejlesztő cég első embere szerint, ha minden útfelületet és parkolót ilyen modulokkal helyettesítenének, annyi energiát lehetne termelni, amely megegyezik az USA 2003-ban mért teljes fogyasztásával. Nem elhanyagolható tényező, hogy az ambiciózus projekt több mint 2,5 millió munkahelyet teremtene, amely a Solar Roadwayt az Egyesült Államok legnagyobb munkaadójává tenné.
Ehhez még szükség van a technológia fejlődésére, jelenleg ugyanis egyetlen modul mintegy hétezer dollárba kerülne, ami annyit tesz, hogy az USA úthálózatának teljes cseréje 35 billió dollárba kerülne.