Mozgalomba szerveződnek az interneten azok a budapesti autósok, akik szívesen elszállítanának egypár embert a BKV-sztrájk ideje alatt azon az útvonalon, ahol egyébként egyedül közlekednek. Az ötletgazda a plázás közösségi játékairól ismert 4K!-Negyedik Köztársaság mozgalom és a Colabs közösség, mely a közösségi munkavégzés népszerűsítője Magyarországon.
A colabs.hu/bkvpotlo oldalon egyaránt regisztrálhatják magukat az autósok és az utasok. A kezdeményezés annyira népszerű, hogy tudósításunk pillanatában az oldal túlterhelés miatt szinte teljesen elérhetetlenné vált; a Facebook közösségi oldalon pedig kevesebb, mint egy nap alatt 3400 rajongója akadt a kezdeményezésnek. A jelszó: "Csütörtökön vegyél fel az autódba gyalogosokat, és stoppolj bátran, ha buszra várnál".
A szabályok egyszerűek - derül ki az OzoneNetwork e-mail címére is eljuttatott körlevélből. Az autósoknak azt ajánlják az ötletgazdák, írják fel egy szokványos A4-es méretű papírra, melyik városrészbe tartanak, majd tegyék ki jól látható módon jobboldalt előre, a kocsi szélvédője alá, és persze ne kérjenek pénzt a fuvarért.
A szabályok egyszerűek - előre gyártott táblák is vannak
A hármas szabály gyalogos változatban pedig így hangzik: csak azt az autót intsd le, amelyik a te irányodba megy; csak akkor beszélgess, ha a sofőr is beszélgetni akar; kedves dolog, ha van nálad 100 forint, megköszönni a fuvart. "Az alapértelmezett találkozópont a buszmegállók, a KRESZ szabályait azért ne felejtsd el teljesen!" - írják a szervezők. Mindehhez kinyomtatható táblákat is biztosítanak az ötletgazdák, az Elvihetlek? feliratút az autósok itt tölthetik le, az Elvinnél? feliratút a gyalogosok pedig itt (PDF dokumentumként). Járatszámmal ellátott táblát az autósok az Egyremegy blog segítségével ezen az oldalon készíthetnek maguknak.
A felajánlásokat átnézve úgy tűnik, egyelőre több az autós felajánló, mint az érdeklődő utas. Az [origo] szerda esti riportja szerint egyre többen mozgalmi buzdítás nélkül is felajánlják autójukat a megállókban ácsorgóknak.
Környezetvédők az autók önkéntes megosztásában látják az egyik leghatékonyabb eszközt a dugók kivédésére, a városi kocsiforgalom csillapítására. Az effajta szolgáltatás Svájcban a legnépszerűbb, ahol néhány környezetvédő hozta létre a 80-as évek közepén. A nonprofitként indul vállalkozás olyan sikeres lett, hogy mára Mobility CarSharing néven piaci alapokra helyezték át a szolgáltatást. "Figyelemreméltó kezdeményezés, de minket nem mozgat meg a közvetlen profitszerzés lehetősége" - tisztázta a szervezők álláspontját kérdésünkre Bogár Bence, a Colabs egyik alapítója. "Sikernek azt tartanánk, ha hatékonyabbá és kényelmesebbé válna Budapest tömegközlekedése."
A most Budapesten szerveződő mozgalom azért is hasznos, mert az autók jobb kihasználtságával csökkenteni lehet a légszennyezettséget. A szálló por koncentrációja Budapesten már meghaladta az egészségügyi határértéket, így a hétvégére szmogriadó várható. Mivel szmogveszélyes helyzet gyakrabban fordul elő, mint a tömegközlekedésiek munkabeszüntése, arra voltunk kíváncsiak, marad-e a mozgalom a sztrájk után. "Szeretnénk ezután is módosított szabályokkal folytatni a »társasjátékot«, illetve egyéb projekteket is megvalósítani, hasonló sikerrel" - válaszolta Bogár.