Az ausztrál vízügyi hatóságok emberei jelenleg is dolgoznak azon, hogy stabilizálják a kínai hajót, amely vasárnap feneklett meg a Nagy Korallzátony közvetlen közelében, és kilyukadt üzemanyagtartályából olajat szivárogtatott az óceánba. A queensland-i hatóságok szerint a Shen Neng 1 nevű tankerhajó olyan csúnyán sérült, hogy a mentési akció több hetet is igénybe vehet. Néhány napig annak a veszélye is fennállt, hogy mentés közben a roncs teljesen szétesik, és teljes rakománya - többek közt 950 tonnányi olaj - árad egyszerre az óceánba.
Ausztrália legnagyobb nemzeti kincse került veszélybe
A környezetvédők azért is vannak hihetetlenül felháborodva, mert a hajó olyan helyen feneklett meg, aminek hivatalosan a közelébe sem szabadott volna mennie. A horgászparadicsomként számon tartott Douglas-zátony a hivatalos hajózási útvonalaktól távol, a népszerű túristaövezetnek számító Keppel-szigettől keletre található. A Queensland állam partjainál található zátonyok egy nemzeti park részét képezik, védett területnek számítanak, ezért a környezetvédelmi törvény értelmében tilos hajózni a közelükben.
Kevin Rudd, Ausztrália miniszterelnöke is hangot adott felháborodásának, amiért a teherhajó csupán 12 kilométerre hajózott a nemzeti parktól, és megígérte, igen komolyan veszik az ügyet, és felelősségre vonják a bűnösöket. Rudd szerint Ausztráliának nincs nagyobb nemzeti kincse, mint a Nagy Korallzátony és megengedhetetlen, hogy bármilyen teherszállító ilyen közel hajózhasson hozzá.
A BBC sydney-i tudósítója, Nick Bryant arról számolt be a brit hírügynökségnek, hogy a kilyukadt üzemanyagtartályból szivárgó olaj 3 kilométer hosszú sávban húzódik a víz felszínén, ez pedig önmagában is hatalmas veszélyt jelenthet a szigetek körüli korallokra és az egész tengeri élővilágra.
Hogy a tankerhajó miért is járt ilyen messze kijelült útvonalától, egyelőre nem tisztázott, ezért az ausztrálok nyomozásba kezdtek az ügyben. A hajó tulajdonosa, a Shenzhen Energy Group akár egy millió ausztrál dollár (mintegy 180 millió Forint) büntetésre is számíthat.
Rendszeresen behajóznak a korallok közé
A nyomozás során először azt akarják kideríteni, a kínaiak miért tértek le a hajózási folyosóról, és mentek ennyire közel a korallzátonyhoz. Valószínűleg rövidíteni akartak az úton, ezen pedig már más hajókat is rajtakaptak a múltban. Patrick Quirk, a Maritime Safety Queensland, azaz az ausztrál kormány tengerészeti biztonsági ügynökségének képviselője azt mondta a BBC-nek, helyi halászok már korábban is jelentették, hogy teherhajókat láttak a nemzeti park területén, közel a Nagy Korallzátonyhoz.
A Shen Neng 1 az ausztráliai Gladstone kikötőjéből indult Kínába. Évente több ezer teherhajó indul el a queensland-i kikötőkből, és közülük néhányan rendszeresen behajóznak a korallzátonyok közé, de nem minden esetre derül fény.
Ha a hajó szétesne a vízben, és az általa szállított olajrakomány az óceánba ömlene, a Föld leghosszabb korallrendszerének ökoszisztémája gyakorlatilag teljesen kipusztulna. Az ausztráliai Nagy Korallzátony több mint 2500 kilométer hosszan húzódik, ezért a világ legnagyobb élő organizmusaként is szokták emlegetni, ám fennmaradását a közelgő klímaváltozás hatásai is komolyan fenyegetik.