Nyaranként több száz hajó szeli keresztbe-kasul az észak-európai tengert, és sokan közülük rendszeresen a tengerbe zúdítják a feketevíznek is nevezett szennyvizüket, függetlenül attól, hogy megállapodás született a víztisztítás kötelességéről. A feketevízzel az a gond, hogy szilárd hulladékot és fekáliát is tartalmaz - figyelmeztet a Természetvédelmi Világalap, a WWF.
"Nincsen azonban olyan igazi jogi szabályozás, amely megtiltaná a szennyezést. A törvény hiányzik" - hangoztatta Vanessa Kloetzer, a WWF tengerbiológusa.
Nagyjából 350 hajó cirkál nyaranta a Balti-tengerben, ami azt jelenti, hogy ilyenkor 18 tonna foszfor és 74 tonna nitrogén ömlik a szennyvízzel együtt a habokba a WWF számításai szerint. "A hajók csak egy kis százalékban felelősek a Balti-tenger egészének szennyezettségéért, de még így is komoly károkat tudnak okozni egyes területeken, mivel növelik az algásodást, és veszélyes baktériumokat juttatnak a vízbe" - mondta a szakember.
Ingyenes víztisztítást nyújt Helsinki és Stockholm
Tavaly májusban tett ígéretet arra az Európai Hajózási Tanács (ECC), hogy a hajók felhagynak a szennyvíz közvetlen tengerbe ürítésével, amennyiben az útjukat szegélyező kikötővárosok ingyenes és megfelelő víztisztító szolgáltatásokat nyújtanak számukra. A nemzetközi természetvédő szervezet közlése szerint Helsinki és Stockholm már eleget tett ezeknek a követelményeknek, habár Helsinkinek még néhány intézkedést foganatosítania kell.
"2010-ben 240 hajó futott be Stockholmba, ezek közül mindössze 115 használta ki a víztisztító szolgáltatást, és közülük is sokan csak a felgyülemlett szennyvizük egy kis részétől szabadultak meg" - olvasható a WWF közleményében. A Helsinki főkikötőjébe érkezett hajóknak pedig csak a 66 százaléka használta ki az ingyenes szolgáltatásokat.
Kloetzer véleménye szerint a hajók azért nem élnek az ingyenes víztisztítás lehetőségével, mert sokkal gyorsabb és egyszerűbb, ha közvetlenül a tengerbe zúdítják a szemetüket.
"Minden egyes tagunk beleegyezett abba, hogy a parton szabadul meg szennyvízétől, amennyiben a kikötő rendelkezik a megfelelő berendezésekkel" - mondta Robert Ashdown, az ECC környezetvédelmi szóvivője. "Nagyon valószínű, hogy azok a hajók, amelyek továbbra sem élnek e szolgáltatásokkal, nem tartoznak a tanács tagjai közé, vagy olyan tartályokkal rendelkeznek, amelyekben tárolni tudják a szennyvizet, amíg el nem érnek egy következő kikötőig" - tette hozzá.