A Deepwater Horizon április 20-án robbant fel, 780 millió liter olaj ömlött az öböl vizébe. A katasztrófa idején megfogalmazott legsötétebb forgatókönyvek szerencsére nem váltak valóra: az olaj nagy része elpárolgott vagy lebomlott, a parti mocsárvidék legnagyobb részére visszatért az élet, és kevesebb állat hullott el, mint amennyitől sokan tartottak.
Igaz ugyanakkor, hogy az osztrigatelepek kihaltak vagy kipusztulóban vannak. Független kutatók szerint az öböl felszíne alatt és a tengerfenéken továbbra is nagy mennyiségű kiömlött nyersolaj található, ami feltehetően a táplálkozási láncok legalján lévő élőlényeket károsíthatja a leginkább. Nem világos egyelőre, hogy ez miként befolyásolja majd az olyan fajok szaporodását, mint a kékuszonyú tonhal, amely nagy számban rajzott az öbölben a katasztrófa idején.
Sokan hónapok óta várnak a kártérítésre
Ismét engedélyezték a halászatot a Mexikói-öböl amerikai területi vizeinek 90 százalékán, ám az itt kifogott zsákmány még mindig nehezen kel el az aggódó piacon a katasztrófa sötét emlékképei miatt - annak ellenére is, hogy a helyi rákok és halak fogyasztását hivatalosan tökéletesen veszélytelennek nyilvánították. Maga Barack Obama is szolgáltatott fel a Fehér Házban az öbölben kifogott tenger gyümölcseit, és demonstratívan evett is belőlük augusztus végén, amikor a Katrina hurrikán ötödik évfordulóján New Orleansban járt.
A BP által létrehozott 20 milliárd dolláros kompenzációs alapból eddig 1,5 milliárd dollárnyi kártérítést fizettek ki a halászoknak és part menti vállalkozóknak a nyáron keletkezett veszteségeik ellensúlyozására. Az amerikai lapok szerint sokan hónapok óta várnak a kifizetésre, és pénzeszközök híján kényszerből szüneteltetik vállalkozásaikat. Az olajtársaság ugyanakkor további több milliárd dolláros bírságra számíthat az általa okozott kár teljes felmérése nyomán.
Washington a múlt héten visszavonta a mélytengeri olajfúrásokra fél évvel ezelőtt meghirdetett moratóriumot. Azt megelőzően jelentősen megszigorították az ágazatra vonatkozó előírásokat, az kívánván biztosítani, hogy a fél évvel ezelőtt bekövetkezetthez hasonló katasztrófa soha többé ne fordulhasson elő.
Egyébként Nemzeti Óceán- és Légkörkutató Hivatal (NOAA) évtizedeken át fogja tanulmányozni a katasztrófa környezeti hatásait - ugyanez történt az Exxon Valdez olajtanker 1989-es alaszkai hajótörése után is.