Egy robbanás, majd még egy megrengette a fémszerkezetet. Fülsiketítő zaj hallatszott, mintha egy hatalmas bombát robbantottak volna fel. Az alvó alkalmazottakat a detonáció kivetette ágyaikból. Zúgtak a szirénák, a bajba került emberek kétségbeesetten menekülni próbáltak.
A katasztrófa április 20-án 22 órakor következett be. A BP olajcég által üzemeltetett Deepwater Horizon platformon 126 alkalmazott dolgozott.Közöttük volt Christopher Choy is, aki úgy emlékszik a platformról feltörő lángnyelvekre, mint valami kígyókra.
"Csak egy dologra gondoltam: meg fogok halni"
"Megértettem, hogy ezt nem lehet megállítani" - mondta el az amerikai NPR közszolgálati rádióban. "Ez volt a legrosszabb az egészben, amire rádöbbentünk". Christopher nem ijedős ember, de azon az estén megrémült a tűztől. "Csak egy dologra gondoltam: meg fogok halni. Ebből nem lehet élve kikerülni".
Alwin Landry kapitány a közelben tartózkodott egy tankhajó fedélzetén, amikor a katasztrófa bekövetkezett. Tanúvallomásában elmondta, hogy látta, amint a platform alkalmazottai a sötét tengerbe vetik magukat, és segítségért kiáltoznak.
A sebesültek jajveszékelése mellett egyesek segíteni próbálnak az emberek mentésében. Christopher és egy kollégája egy ledőlt daru kezelőjéhez rohannak, de őt áthatolhatatlan lángtenger veszi körül. "Borzasztó volt rádöbbenni, hogy nem tudom elérni" - mondja Christopher.
Az eltört cső a fő szivárgás helyén 1500 méter mélyen, a Mexikói öbölben (Forrás: BP)
Az emberek kénytelenek sorsukra hagyni társaikat, hogy legyen némi esélyük élve kijutni a platformról. Akiknek sikerült ez, a segítségükre érkezett hajók fedélzetén tolonganak, amelyek szinte elsüllyedtek a nagy súlytól. A kimentetteket por fedi, vannak köztük kéz- vagy lábtöröttek, nyílt sebek vagy égési sérülések éktelenkednek rajtuk. Akiket ágyukból ugrasztott ki a robbanás, a mentőmellényen kívül szinte semmit sem viselnek.
Egy szót sem hallani, az emberek imádkozva vagy sírva nézik, amint a lángok felemésztik a platformot. "Összeszorult a gyomrom, amikor arra gondoltam, hogy voltak, akikhez nem jutott el a segítség" - emlékszik Christopher. A szerencsétlenség után tizenegyen tűntek el, akiket azóta már halottaknak tekintenek.
Kikerülte a felelősségvállalást a fúrótorony tulajdonosa
Alig jutott ki a pokolból, és még a családjával sem találkozhatott, amikor a BP egyik alkalmazottja Christopher elé tolt egy papírt, hogy írja alá. Christopher megtagadta ezt, de néhány órával később a Transocean, a platform tulajdonosa, azt követelte tőle, írja alá, hogy nem szenvedett sérüléseket. Christopher túlságosan fáradt volt ahhoz, hogy tudatosítsa, mit is tesz, és engedelmeskedett. A Transocean ma azt állítja, hogy nem felelős a katasztrófáért.
"Amikor dolgoztunk, folyton azt ismételgették nekünk, hogy vállalni kell a felelősséget" - mondja. "És az első dolog, amelyet [a szerencsétlenség után] a kezembe nyomtak, egy papír volt arról, hogy őket nem terheli semmilyen felelősség".
Hamisították a kitörésgátlók teszteredményeit
A BP a robbanás után huszonhárom nappal közzétett egy felvételt a mélytengeri olajszivárgásról. A 30 másodperces videón az látszik, hogy a tengerfenéken egy vezetékből nagy erővel lövell ki a sötét folyadék. A szivárgás időnként világosabb színűre vált, ez azt jelzi, hogy az olajjal együtt földgáz tör fel a kútból. Egyes értesülések szerint a BP a Fehér Ház nyomására hozta nyilvánosságra a felvételt, amit hírtelevíziók kérésére mindeddig nem tett meg.
Miközben zajlik a szövetségi vizsgálat a katasztrófát kiváltó robbanás okairól, és az érintett olajcégek is belső vizsgálatokat folytatnak, kiderült: azt a biztonsági kitörésgátló szelepet, amelynek vészhelyzet esetén el kellene zárnia az olaj útját és amely a Deepwater Horizon kút esetében csődöt mondott, nem tesztelték rendesen.
Egy olajipari bennfentes pedig kiszivárogtatta: a BP évek óta tudta, hogy kitörésgátló berendezések teszteredményeit hamisították meg Alaszkánál. Egy szakértő, aki 18 éven át dolgozott olajfúró platformokon, legalább száz olyan esetről tud, amikor - sok esetben a BP kútjainál - csaltak a nyomásállósági teszteléskor, az előírt 5 perc helyett például csak 30 másodperces próbának alávetve a szerkezeteket.