Az elmúlt évről készült elemzések azt mutatják, hogy a 2010-es év globálisan egyike volt a legmelegebb éveknek. Ehhez képest a szigetországban rekord hideg decembert regisztrálták. Mióta 100 évvel ezelőtt országszerte elkezdődtek a meteorológiai mérések az Egyesült Királyságban, 2010 decembere bizonyult az eddig mért leghidegebbnek.
100 év alatt sem mértek ennyire hideget
A szokatlanul zord idő oka egy a térségben kiépült magas nyomású légköri képződmény volt, ami sokáig megakadályozta, hogy az Atlanti-óceán felől nyugatias szelekkel enyhébb levegő érkezzen az ország fölé, és hideg sarkvidéki levegővel árasztotta el a területet.
Az angol meteorológiai szolgálat, a Met Office adatai alapján 2010 decemberének átlaghőmérséklete -1 fok volt. A korábbi decemberi hidegrekordot 1981-ben mérték, amikor -0,1 fok volt az átlaghőmérséklet. Összehasonlításképp a decemberi sokéves átlag 4,2 fok.
A hideg idő mellett rendkívül sokat sütött a nap
Ewan McCallum meteorológus bejelentése szerint az 1910-ig visszanyúló adatsor fényében ez volt az elmúlt 100 év leghidegebb decembere a térségben. Az év utolsó hónapja nem csak hőmérsékleti szempontból volt rendkívüli, ugyanis ez volt az elmúlt 100 év harmadik legszárazabb decembere. A napsütéses órák száma is kiugró értéket adott, az átlagosnál 40 százalékkal többet sütött a nap. Különösen az írek és a skótok élvezhették a napos időt, azokon a tájakon a napos órák száma a duplája volt a szokásosnak.
Közlekedési káoszt okozott a havazás
Az átlagosnál szárazabb volt ez a december, ugyanakkor gyakoriak voltak a hózáporok, havazások, ami sokáig gondokat okozott a helyiek mindennapi életében. Többször útlezárásokra volt szükség, és az iskolákban tanítási szünetet rendeltek el. A felhalmozódott hó az angol területeken is elérte helyenként a 40 centit, a skót hegyekben pedig 50-60 cm hó borította a tájait.
A legtöbb problémát a repülésben okozta a kemény téli idő. Napokig járattörlések voltak London legnagyobb repterén is, a Heathrown. Az utazásra várók közül sokan a terminálokon ragadtak. A kontinensen központi szerepet betöltő reptér lebénulása miatt, ami ráadásul az ünnepek alatt alakult ki, sokfelé gyakorlatilag lehetetlenné vált a közlekedés.
Heathrown leküzdhetetlen akadályt képezett a jég
David Learmout repülési szakértő elmondása szerint a fő probléma abból adódott, hogy a napi hőmérséklet több napig az éjszakai -5 fok és a nappali +10 fok között ingadozott. Emiatt a futópályákon felhalmozódott hó megolvadt nappal és megfagyott éjszaka.
Ez rendkívül megnehezítette a takarítást, hiszen az olvadás következtében a hóréteg alatt jégpáncél alakult ki. Az autóutakkal ellentétben a futópályákon nem lehet sózást alkalmazni, mert a só könnyen a repülőgépbe juthat, és megrongálhatja alkatrészeit. A só helyett ilyen esetekben egy speciális folyadékot használnak, de csodát tenni azzal sem tudnak.
A másik gondot az okozta, hogy a repülőgépek reptéren történő mozgatására szolgáló vontató gépjárművek a jég miatt nem tudtak eléggé megkapaszkodni a talajon ahhoz, hogy megmozdítsanak egy gépet. A várakozó gépek mellől pedig rengeteg havat kellett eltakarítani.
A szakértő nem tudott biztató szavakkal szolgálni a jövőre nézve sem. Egy ilyen időjárási helyzetet mindig nehéz lesz kezelni, és nincs kilátás hasonló körülmények között az akadálymentes légi közlekedésre.