Több mint húsz évvel az alaszkai olajkatasztrófa után kiselejtezik a környezetvédelmi szempontból leghírhedtebb hajót, az Exxon Valdezt. Az 1986-ban vízre bocsátott tankhajó 1989. március 24-én futott zátonyra a Prince William-szorosnál, Alaszka közelében. A 211 ezer tonnás óriástankerből legalább 41 ezer köbméter nyersolaj folyt ki, ám egyes becslések szerint 120 ezer köbméter szennyezte el a tengert.
Bő két évtizeddel a katasztrófa után még mindig lehet olajfoltokat találni a helyszínen, noha az tudományos vita tárgya, hogy a szennyezés maradványai mennyiben károsak a helyi ökoszisztémára. Ez volt a történelem egyik legnagyobb tengeri környezeti katasztrófája a BP mexikói-öbölbeli olajszennyezése előtt. Csak becslések vannak az élővilágban okozott kárról: 100-250 ezer tengeri madár, legalább 2800 tengeri vidra, 300 fóka és számtalan hal vált az olaj áldozatává.
A vizsgálat megállapította szállítmány és a hajó tulajdonosa, az ExxonMobil olajcég felelősségét és fizetnie is kellett a helyreállításért, azonban a kapitányt felmentették a felelősség alól. Magát a hajót kijavították, és más nevek alatt azóta is forgalomban volt - mostanáig. Számos éven át tankhajóként használták, majd 2007 óta ércszállítóként üzemelt.
Így festett az Exxon Valdez pár nappal a katasztrófa után
Meglepőnek tűnik, hogy egy ilyen hírhedtté vált hajó további évtizedeken át forgalomban maradhatott. Erre az a magyarázat, hogy tankhajót építeni hatalmas alapanyag- és élőmunka-befektetéssel jár. Ha egy cég új tankhajót rendel, akkor a költségek mellett tekintettel kell lennie az építés szén-dioxid-kibocsátásra is. Mindebből az következik, hogy pazarlás lett volna kiírni az Exxon Valdezt a forgalomból - írja a New Scientist.
A hajó teste egyfalú volt, ezért az olajat befogadó tartályai sérülékenyek voltak. Az 1989-es szennyezés egyik közvetlen következményeként az Egyesült Államok képviselőháza törvényt fogadott el arról, hogy az ország felségvizeire csak duplafalú tankhajók léphetnek be. Mivel az Exxont nem építették át, amerikai vizeken nem is használták többé. A Bloomberg hírügynökség szerint a világszerte most üzemben levő 560 szupertankhajó mindenike duplafalú.
A Valdezt először 1990 áprilisában, a nagyjavítás után keresztelték át Exxon Mediterraneanra, majd az S/R Mediterranean nevet kapta, és továbbra is az olajcég SeaRiver Maritime nevű leányvállalatának tulajdonában volt. Ezután a nevét Mediterraneanra rövidítették. Egy kelet-ázsiai cég, a Hong Kong Bloom Shipping vette meg 2007 decemberében 32 millió dollárért, és ércszállítóvá alakította át. Utoljára 2011 áprilisában keresztelték újra: az Oriental Nicety (jelentése körülbelül keleti finomság) nevet kapta.