Már a szülőhazájában is túljutott a csúcson a jelentős környezetterheléssel járó autómánia. A mai amerikai középiskolás már nem rohan, hogy a tizenhatodik születésnapjára megszerezze a jogosítványt, mint a korábbi generációk. Ameddig lehet, inkább élvezi a "mamitaxi" nyújtotta kényelmet, azaz a szülei segítségét veszi igénybe a közlekedéshez.
Az Egyesült Államokban 1983-ban a jogosítvánnyal rendelkezők egyharmada tartozott a harminc év alatti korosztályba, míg 25 évvel később már csak 22 százalékuk. A fogyatkozás valós: a vezetői engedélyt szerzett fiatalok aránya a saját korcsoportjukban is csökkent - ez az eredménye a Michigan Egyetem Közlekedéskutató Intézetének vezetői engedélyre vonatkozó nemzetközi felmérésének.
A gazdasági válság miatt beszűkültek az anyagi lehetőségek, ami sokat változtatott a fiatalok lakhatási szempontjain, tehát már nem a kertvárosi családi ház a minden áron megvalósítandó életcél. Az 1980 után születettek 70 százaléka gondolja, hogy diploma, sőt családalapítás után is "valahol a városban" fog lakást bérelni, ahonnan gyalogosan vagy tömegközlekedéssel járhat dolgozni, bevásárolni és szórakozni - olvasható egy ingatlanfejlesztői tanulmányban.
Ehhez kapcsolódik a közlekedés módjának átértékelése is. A harminc év alatti korcsoportokban 5-16 százalékkal kevesebben tesznek autóvezetésből vizsgát, mint 1983-ban. Hasonló trend figyelhető meg az Egyesült Államok mellett Svédországban, Norvégiában, az Egyesült Királyságban, Kanadában, Japánban, Dél-Koreában és Németországban. A trend érvényesül a kutatásban szereplő Finnországban, Izraelben, Hollandiában, Svájcban, Spanyolországban, Lettországban és Lengyelországban, olvasható a kutatásban.
A jogosítvány megszerzésére jelentkezők átlagéletkora Magyarországon is nő. Míg húsz évvel ezelőtt egy középiskolai osztályból a diákok legalább fele megszerezte a vezetői engedélyt az érettségiig, addig napjainkra 3-5 főre apadt a számuk. A tanfolyam teljes költsége egyhavi átlagfizetést tesz ki, amit sok család az emelkedő hiteltörlesztés, benzinár vagy más miatt nem engedhet meg magának.
A vezetés csak zavarna SMS-ezés közben
Az okok között természetesen szóba kerülnek a szigorodó jogosítványszerzési szabályok, az emelkedő benzinárak. Kevesebben vásárolnak saját járművet, és ritkábban cserélik újra. Nő a biztosítás díja, akárcsak a parkolásé. De nemcsak a pénz számít: az amerikai családoknál az egy főre jutó évi harmincezer dolláros jövedelem bizonyult olyan választóvonalnak, amely fölött szintén többen hagyják el az autót.
Mind vonzóbb a nagyvárosi élet, terjed a környezettudatos szemlélet, és a metropolisokban számos alternatív közlekedési mód elérhető, közte a metró vagy a kerékpár. Ám a Michigani Egyetem által gyűjtött adatok egyértelműen alátámasztják, hogy elsősorban az internetet gyakran használó fiataloknál lanyhul a vezetői engedély megszerzésének kényszere. Ők ugyanis az online vásárlással, zeneletöltéssel, baráti kapcsolattartással kiválthatják a valós találkozások (a megtett utak) jelentős részét. "A fiatalok nem is tudnának a vezetésre figyelni, hiszen leköti őket az SMS-ezés vagy más mobileszköz használata" - mondta a kutatás vezetője, Michael Sivak. Sőt, számukra a nagy tudású mobil eszköz lehet olyan státusszimbólum, mint a nyolcvanas években egy saját járgány.
Lejtmenetben az autóhasználat világszerte
Hogy mennyire kezdi átalakítani hétköznapi életet a háló? A Cisco kommunikációs technológiai vállalat becslése szerint 2003-ban, amikor 6,3 milliárd ember élt a Földön, 0,5 milliárd eszköz csatlakozott internetre. 2011-re a bolygó népessége elérte a hétmilliárdot, míg a technológia rohamos fejlődésével (okostelefon, táblagép, különféle okos mérőeszközök stb.) internetre csatlakoztatott eszközök száma 12,5 milliárdra nőtt.
Az autóhasználat a fejlett országokban már legalább hét éve tetőzött, olvasható a világ közlekedési gyakorlatát szondázó World Transport Policy and Practice tanulmányban, amelyet svéd, német, francia, ausztrál és brit kutatók állítottak össze tavaly. A járművel megtett kilométerek száma Japánban az 1990-es évek óta mutat csökkenő tendenciát, 2004 óta pedig az Egyesült Államokban, Németországban, Franciaországban, az Egyesült Királyságban, Svédországban és Ausztráliában is megfigyelhető.
Végső soron nem kizárt, hogy az autóvezetés hárítása, az internetes kapcsolattartás favorizálása segíthet csökkenteni azon 15-24 évesek számát is, aki közúti balesetben vesztik életüket. Az OECD-országokban ugyanis évi 25 ezer halálesettel a legmagasabb, 27 százalék az arányuk a szomorú statisztikákban, miközben korcsoportjuk a teljes népességnek csak 10 százalékát teszik ki.