Mivel a 4-es metró elkészültének időpontja még mindig roppant bizonytalan, egyelőre nem alakítja jelentős mértékben az ingatlanpiaci viszonyokat, de aki hosszú távra tervez, annak érdemes figyelembe vennie a lehetséges hatásokat.
A nyomvonalat szemügyre véve látható, hogy az új metró több olyan területet is érint majd, amelyet a közelmúltban elkerültek a nagyobb fejlesztések vagy kimondottan mostoha sorsú környéknek számít. A szakértők szerint elsősorban ezeknek tehet jót a beruházás.
Valamelyest biztosan tetten érhető majd a metró árfelhajtó hatása, de egyelőre nem érezhető efféle jelenség, és a későbbiekben sem valószínű, hogy az emelkedés mértéke meghaladná a 10 százalékot - szögezte le az [origo] kérdésére Murányi Ákos, a Duna House ingatlanközvetítő hálózat elemzési vezetője.
Előfordul ugyanakkor, hogy már most azzal hirdetnek egy-egy lakást: közel van a leendő metró valamelyik tervezett állomásához. Ez érthető, elvégre a közlekedési kapcsolatok szinte bármely típusú és árkategóriájú ingatlan értékesítésekor sokat nyomnak a latban.
Murányi Ákos szerint főképp a dél-budai régióban segíthet ez az információ az eladóknak, hiszen a Belvárosban eddig is jó volt a közlekedés. A kelenföldi vagy a Fehérvári úti lakótelep - ha drágább nem is feltétlenül lesz, de - versenyképesebbé válhat a panelpiacon. Még többet jelentene Gazdagrétnek, ha esetleg elvinnék odáig a vonalat, ám ez hivatalosan nincs most napirenden.
Valkó Dávid, az Otthon Centrum vezető elemzője szerint már megjelent a metró a marketingben, érdemes megemlíteni az érintett használt lakások hirdetéseiben is. A szakember úgy véli, a Móricz Zsigmond körtér és vonzáskörzete kissé túlárazott, de ígéretes helyszín - nem véletlenül akadt meg az ING szeme a budai Skála telkén.
Az állomásépítéssel együtt járó felszíni rendezés révén sokat dobhat a metró az olyan kevésbé attraktív központi placcokon is, mint a Rákóczi tér vagy a Népszínház utca. A kelenföldi pályaudvar pedig akár kereskedelmi centrummá válhat, ami ugyancsak növelheti az árakat - mondta Valkó Dávid, hozzátéve, hogy igaz ez a hamarosan új városközponttá fejlesztendő zuglói Bosnyák térre is.
Ami az irodapiacot illet, nem érezni erős hatást, de a közelben tervezett irodaházak fejlesztői már igyekeznek úgy pozicionálni a projektjeiket, hogy arra megy majd a 4-es metró - említette az [origo] érdeklődésére Zeley Csaba, a CB Richard Ellis nemzetközi ingatlan-tanácsadó irodaügynökségi vezetője.
Megjegyezte, később sem a bérleti díjakban várható kiváltképp elmozdulás, hanem a kiadhatóság ütemében. A Váci útnak is az a legnagyobb előnye, hogy alatta fut a 3-as metró, ennek alapján kialakulhat Dél-Budán is egy hasonló tengely - legalábbis akadnak gócpontok, amelyek erre utalnak.
Galambos Péter