Európa-szerte jelentős változáson megy keresztül a kiskereskedelmi piac, egyre nagyobb szerepet kap az úgynevezett integrált kiskereskedelmi park (retail park) koncepció - olvasható a Cushman & Wakefield nemzetközi ingatlan-tanácsadó legújabb elemzésében.
Amíg korábban az adott területen egymás mellett felépült, önálló kiskereskedelmi szakáruházak csoportja volt jellemző, addig a legújabb, a szakzsargonban retail parknak nevezett koncepció szerint az adott ingatlanon egy jól átgondolt koncepció alapján több, nagy alapterületű szakáruház kap helyet.
Az egy fejlesztő tulajdonában lévő integrált kiskereskedelmi park jellemzője, hogy a bérlők és a fogyasztók számára minőségi szolgáltatásokat, míg a beruházóknak működőképesebb ingatlankoncepciót kínál. A korábbi kiskereskedelmi filozófia mentén épült fel hazánkban például a budaörsi park, míg az újabb irányzatot az AIG/Lincoln által Vecsés határában fejlesztett Market Central Ferihegy fémjelzi.
A Cushman & Wakefield 15 európai országra kiterjedő elemzése rámutat, hogy az önálló áruházak csoportja alkotta legfejlettebb piac Nagy-Britanniában alakult ki. A brit retail warehousing mintegy 55 százalékát az integrált kiskereskedelmi parkok alkotják, míg több európai országban rohamos ütemben folyik a fejlesztés.
- A kiskereskedelmi piac strukturális átalakulásának vagyunk tanúi Európa-szerte, fokozatosan teret nyer a kiskereskedelmi park forma. A meglevő és fejlesztésre váró kiskereskedelmi parkok kínálata a következő két évben várhatóan meghaladja a kilencmillió négyzetmétert - mondta Koen Nevens, a C&W európai retail warehousing-részlegének vezetője.
Az egy főre jutó négyzetméteradatok alapján Lengyelországban és Olaszországban a legkisebb az 1000 főre jutó retail warehousing-terület. Olaszországban a következő két évben 30 projekt, összesen valamivel kevesebb, mint 800 ezer négyzetméter megépítését tervezik, elsősorban az ország északi részén. Lengyelországban az Ikea a piacvezető az integrált kiskereskedelmi parkok fejlesztésében.
Szabó Viktória, a C&W kiskereskedelmi üzletágának magyarországi vezetője rámutatott, hogy az AIG/Lincoln által fejlesztett Market Central Ferihegy után várhatóan több vidéki nagyvárosban (Debrecen, Miskolc, Győr és Szeged) is az integrált kiskereskedelmi park koncepció szerint történnek a fejlesztések.
- Nemzetközi kiskereskedelmi láncok magyarországi piacra lépése és a kiskereskedelmi szektor pozitív közép- és hosszú távú kilátásai miatt a retail park szektorban várhatóan nagy lesz az érdeklődés az intézményi befektetők részéről - tette hozzá Szabó Viktória.
Az európai parkokban eddig főként egy 20 nemzetközi kiskereskedelmi cégből álló "kemény mag" jelent meg. Darren Yates, a C&W európai kutatási részlegének vezetője szerint e kiskereskedelmi cégek, amelyek közé elsősorban brit, német, francia, osztrák és svéd barkács- és bútoráruházláncok tartoznak, a legaktívabbak a fejlődő országok (Románia, Bulgária, Oroszország, Törökország és Ukrajna) retail warehousing piacán.
Míg korábban az említett láncok, valamint diszkont kiskereskedelmi cégek köréből került ki a bérlők többsége, jelenleg egyre több a hagyományosan a belvárosban és bevásárlóközpontokban működő cég. Ezek a társaságok igyekeznek a városon kívülre is kiterjeszteni jelenlétüket. Vonzó számukra az alacsonyabb bérleti díj, a nagyobb terület, valamint a könnyű megközelíthetőség és a jó parkolási lehetőség.