A legfontosabb, ami bizonyára mindenkit érdekel, hogy hogyan változik a két bank működése? Megmaradnak-e a bankszámlaszámok, a két bank fiókjai ugyanúgy elérhetőek maradnak-e, mint eddig és mi lesz a mostani banki számlakonstrukciók sorsa?
A két bank működése alapvetően nem változik, sőt, kifejezetten előrelépést jelent majd, hogy egy közös kibővült fiókhálózattal várjuk majd az ügyfeleket április 1. után. „Keresztben“ úgy terveztük a kiszolgálást, hogy a régi Budapest Bankos fiókokban MKB-s ügyfeleket is ki tudjunk szolgálni és viszont, vagyis egy teljesen egységes kiszolgálás várja majd az ügyfeleket április elsejétől. Az ügyfelek bankszámlaszámai is megmaradnak, nem tervezünk sem tömeges, sem egyedi számlaszám-váltást.
Kifejezetten fontos szempont volt az, hogy az ügyfelek számára minél kényelmesebb legyen a fúzió, vagyis például ne terheljük őket a bankszámlaszámokat érintő változásokkal. A jelenlegi számlakonstrukciókat a mostani formában visszük tovább. A középtávú terveink között termékkonszolidáció is szerepel, vagyis egyszerűsítjük a termékkört – leszögezzük, hogy csak olyan konstrukciók felé szeretnénk az ügyfeleket terelni, ami számukra a legkedvezőbb, és amely egyúttal egyszerűbb, átláthatóbb díjstruktúrát és működést is takar.
Mi történik a bankkártyákkal? Lecserélik őket idő előtt? Mi lesz ezzel kapcsolatosan az ügyfelek teendője?
Az ügyfeleknek nem lesz semmilyen teendőjük ezzel kapcsolatban. A jelenlegi bankkártyák használatban maradnak, az ügyfelek csak akkor fognak új dizájnnal, új logóval ellátott bankkártyákat kapni az egyesült banktól, amikor a jelenlegi kártyájuk lejár, vagy lejárat előtt bármilyen okból kérik annak pótlását vagy cseréjét.
Mindkét banknak vannak ATM-jei. Április 1-től ezek azonosan saját díjjal használhatók majd mindkét mostani bank ügyfelei számára, vagy lesz valamilyen átmenet? Be lehet-e majd fizetni egyik mostani bank ATM-jével egy másik mostani bank számlájára?
Az átállást úgy tervezzük az ATM-eknél, hogy nem csak a Budapest Bank és az MKB, hanem már a Takarékbank ATM hálózatát is egy közös működésbe kapcsoljuk – tehát a három tagbank ATM hálózatát rögtön tudják közösen, egységes díjazás mellett használni. Ez ismét egy hatalmas ugrás lesz az ügyfeleinknek, amely nagyban kényelmesebbé teszi majd az életüket.
Amit április 1-re még nem tudunk megoldani, de a középtávú terveinkben természetesen szerepel, az az ATM-en keresztüli készpénzbefizető funkció egységesítése. Az ATM-es befizetés egyelőre mindkét banknál az eredeti ATM-ekre korlátozódik majd. Ez azt jelenti, hogy a jelenlegi MKB-s ATM-eket a régi MKB-s ügyfelek, a jelenleg Budapest Bankos ügyfelek pedig a Budapest Bankos automatákat fogják tudni befizetésre használni.
Mi történik az elektronikus szolgáltatásokkal, mint internetbank, SMS szolgáltatás, mobilalkalmazás? Át kell-e szokniuk az ügyfeleknek a másik bank stílusa alapján fejlesztett jelenlegi szolgáltatáshoz vagy közös, új felületek jelennek majd meg? Melyik bank korábbi szolgáltatásai érvényesülnek majd az új szolgáltatásban? Átvihetők lesznek a rögzített partnerek, csoportos beszedési megbízások?
Tekintettel arra, hogy számlákat nem szeretnénk rövid távon megváltoztatni, ezért a már rögzített partnerekkel, csoportos beszedésekkel sem lesz az ügyfeleknek gondja. Mindenki a megszokott mobilappját vagy internetes alkalmazását fogja tudni elérni, ebben nem lesz semmiféle változás a jelenleg megszokott működéshez képest. Az már egy középtávú terv, amely a Magyar Bankholding víziójával is összefügg, hogy szeretnénk egy teljesen új elektronikus ökoszisztémát építeni magunk köré. Amint ez elkészül, akkor szeretnék majd ide bekapcsolni az ügyfeleket és egy teljesen új online szolgáltatást nyújtani a részükre. Ennek a bevezetése nem most, hanem a következő egy-két év során várható.
Röviden, mind az elektronikus szolgáltatások, mind a csoportos beszedések kapcsán nincs dolguk az ügyfeleknek, a jelenleg megszokott szolgáltatásokat tudják továbbra is használni.
Milyen változásokra számíthatnak a személyi kölcsön és jelzáloghitel tulajdonosok? Változhatnak-e a díjak, kamatok?
A már meglévő szerződések esetében, a fúzióhoz kapcsolódóan nem tervezünk semmilyen kamat- vagy díjváltozást, a régi szerződések és kondíciók továbbra is érvényesek maradnak. Ha például változik körülöttünk a kamatkörnyezet, és valaki éppen egy változó kamatozású hitelben van, akkor a hitel kondíciói is megváltozhatnak – ez azonban a változó környezet hatására történhet meg, ebben a fúziónak nincs befolyása.
Az ügyfelek részére jelenleg nyújtott termékek esetében már egységesítettük a díjazást és a kamatozás jelentős részét, úgyhogy itt sem várható nagyságrendi változás. Ami biztos, hogy április 1-jével száz százalékig egységes termékpalettát biztosítunk minden új ügyfelünknek, vagy minden olyan ügyfélnek, aki az egyesült banknál új terméket vesz igénybe.
Mi történik azokkal, akiknek mindkét banknál van szerződésük? Milyen változás vonatkozik majd rájuk a betétbiztosítás szempontjából?
Azokat az ügyfeleket, akiknek mindkét bankban van bankszámlájuk, megpróbáljuk „átterelni” az egyik bankba. Ez kiemelten igaz azokra az ügyfelekre, akiknek mind a két bankban van értékpapír számlájuk, de a mikro- és kisvállalati ügyfelekre is. Minden ügyféllel egyedileg vesszük fel a kapcsolatot és egyeztetünk velük arról, milyen megoldást tudunk biztosítani a részükre.
Betétbiztosítási szempontból viszont egy bankként megyünk tovább, vagyis akinél eddig kétszeres OBA biztosítás védte a betéteket, abból csak az egyik marad érvényben, ezentúl nem fogunk külön MKB-s és Budapest Bankos betétbiztosítást nyújtani. Az OBA is e szerint fog működni a háttérben, tehát egyetlen 100 ezer eurós (mintegy 36 millió forint értékű) betétbiztosítást fogunk az ügyfeleknek nyújtani.
A Budapest Bank mindig is igyekezett megkülönböztetni magát a többiektől és sok egyedi szolgáltatást is kifejlesztett. Gondoljunk csak a bankkártyás tranzakcióról érkező első SMS szolgáltatásra, a Befektetési Kártyára, vagy akár az emlékezetes epres grafikájú kártyára, melyet a bank ügyfelei szavaztak vissza. Az MKB Bankban pedig megindult egy fintech szemléletű változás, melynek keretében egyebek közt új ötleteket megvalósító friss bankpiaci mikrovállalkozásokat igyekeztek támogatni és az elképzeléseiket felhasználni. Mi történik ezekkel az innovációkkal, hogyan lesz tovább építve ez a sok éves tapasztalat az új közös bankban?
Arra már utaltam, hogy egy teljesen új digitális ökoszisztémát szeretnénk felépíteni. Ennek az első lépése a februárban bejelentett, a Thought Machine-nel közös együttműködésünk, amely alapján a cég a Vault nevű banki alaprendszere segítségével hozza majd létre és működteti az új digitális banki platformot. Röviden, ők lesznek azok, akik a jövő bankjának ún. core rendszerét építik. Ez volt a legelső és talán a legnagyobb lépés azok közül, amivel az elmúlt hónapban előrukkoltunk.
A következő években kifejezett célunk, hogy egy innováció-centrikus, egy rendkívül letisztultan, digitális platformokon keresztül kommunikáló, megújuló bank képét mutathassuk az ügyfeleknek. Egy olyan informatikai infrastruktúrát építünk most, amely gyorsaságában és ügyfélélményben a neobankokhoz hasonló szolgáltatást nyújt, és amely egy nagyon dinamikus kiszolgálási modellt biztosít az ügyfeleknek. Az új digitális megoldásainkat fejlesztő csapatok már egyesültek, a jövő bankját építő szervezet Foundation név alatt végzi tevékenységét. Ez felel majd a transzformációért, az innovációért és a bankcsoport digitális megújításáért.
Bár ez azóta már változott, de az MKB Bank sokáig egy prémium szemléletű bank képét mutatta, a Budapest Bank viszont egy igazi dinamikus lakossági bank szerepébe igyekezett pozicionálni magát. Hogyan egyesül majd az új bankban ez a kétféle törekvés?
Én még azt is hozzátenném, hogy a Takarékbank is körülbelül egy év múlva csatlakozik ehhez a fúzióhoz, ezt is folyamatosan szem előtt kell tartanunk. Az arculat teljesen átalakul majd a jövőben, amely terveink szerint egy univerzális, rendkívül robusztus, ugyanakkor innovatív, digitálisan élenjáró kereskedelmi bank képét fogja – ezért sem használnám a fiatalos-dinamikus, vagy a prémium jelzőket. Egy innovatív kereskedelmi bankként az összes ügyfelünket helyben szeretnénk kiszolgálni, a lehető legmagasabb színvonalon.
Mire készüljenek az ügyfelek az átállás napjaiban?
Az átállási forgatókönyv minden lépését úgy állítottuk össze, hogy az ügyfeleink minél kevesebbet érezzenek a háttérben zajló munkálatokból. Az április 1. és 4. között zajló átállás alatt az ügyfeleink csupán minimális kieséseket fognak tapasztalni a rendszerek oldaláról. Az április 5-i reggeli nyitásnál egy új, teljes körű szolgáltatást nyújtó, nagyobb elérést biztosító, megnőtt fiókhálózattal rendelkező bank várja majd az ügyfeleket.
Végül, ha valakinek kérdése vagy problémája akad az átállás alatt, az mind a két bank kommunikációs csatornáit eléri majd?
Mind a kontakt centerben dolgozó, mind az e-maileket kezelő kollégák felkészültek a várhatóan megnövekvő forgalomra. A hétvégi létszámokat megemeljük, hogy minden ügyfélnek azonnali választ tudjunk adni az esetleges megkeresésekre. A régi telefonszámok és a régi e-mail címek ugyanúgy működni fognak majd és – a bankszünnapot követően – a bankfiókok is ugyanúgy fogadják majd az ügyfeleket. Itt is „keresztben“ tudunk majd segíteni az ügyfeleknek.