Az indoklás szerint a közpénzekkel való hatékony és ellenőrzött gazdálkodással, a jogállamiság elvével ellentétes, hogy az Országgyűlés megkerülésével folyósítsanak központi költségvetési támogatást. Erre csak törvényhozási felhatalmazás alapján kerülhet sor, nem pedig, mint a jelen ügyben, polgári jogi szerződés alapján.
A döntést precedens értékűnek nevezte Varga Mihály pénzügyminiszter. Hozzátette: a bíróságnak azt kellett tisztáznia, hogy milyen viszonyban van a pénzügyminiszter személye a mindenkori költségvetéssel, illetve az adófizetők személyével. A miniszter szerint a bíróság döntése is megerősítette, hogy az adófizetők biztonságban érezhetik pénzüket, hiszen még egy pénzügyminiszter sem dönthet egy tollvonással több százmilliárd forint összegű állami támogatásról az Országgyűlés hozzájárulása nélkül.
![]() |
Demszky Gábor Fotó: [origo] |
"Nem az állam győzött, hanem a Fidesz" - mondta az [origo]-nak Vajda Pál MSZP-s főpolgármester-helyettes. "Az állam határozta el, hogy megépíti a metrót, csak akkor még más állam volt." Hozzátette: tiszteletben tartják a bíróság ítéletét, de nem adják fel a metróépítést. "2002-ben egy másik kormány kell, ha javítani akarunk Budapest közlekedésén" - mondta Vajda, aki szerint a közlekedés nem oldható meg metró nélkül. "A Fidesz politikája kicsit idegen attól az európai gondolkodástól, ahova menni akarunk"- mondta Vajda az [origo]-nak.
A főváros költségvetésében is szerepel metróépítésre szánt összeg. "Csak két évet csúszik a metró" - közölte a főpolgármester-helyettes.
Tirts Tamás, a fővárosi közgyűlés fideszes tagja szerint viszont a jogállamiság diadalmaskodott. "Demszky ripacskodása véget ért" - mondta az [origo]-nak Tirts, aki elismeri: metrófejlesztésre, metróépítésre szükség van. Azonban úgy látja: elsődlegesen a felszíni tömegközlekedést kell fejleszteni.
A fővárosi önkormányzat a magyar állam ellen a 4-es metróberuházás finanszírozása miatt indított pert. A Horn-kormány 1997 februárban úgy döntött: Budapest negyedik metróvonala - 7,3 kilométer hosszan, 10 megállóhellyel - 1998. második felétől 2003-ig a Kelenföldi pályaudvar és a Keleti pályaudvar között épül meg. A megállapodás értelmében 140-160 milliárd forintos beruházás 40 százalékát a főváros, 60 százalékát pedig a kormány fedezi.
Az 1998-as költségvetésben csak kétszázmillió forint szerepelt a metróépítés előkészítésére, szemben az 1997 márciusi kormányhatározatban rögzített kétmilliárd forinttal. Demszky Gábor főpolgármester ekkor bejelentette, hogy a főváros megelőlegezi a hiányzó összeget. A Fővárosi Közgyűlés 1998 áprilisában jóváhagyta a metró 1996-os áron számolt 120 milliárdba kerülő finanszírozási tervét és októberben már el is készültek az első engedélyeztetési tervek.
Még ugyancsak októberben Katona Kálmán közlekedési miniszter sajtótájékoztatón közölte, hogy az Orbán-kormány elkötelezett a metróépítés mellett, ám novemberben a kormány úgy döntött: nem vesz részt a metróépítésben, mert sokallja a 160 milliárdos költséget. A főpolgármester ezután azonnal bejelentette, hogy zárolnak 30 milliárd forintot a beruházás költségeire.
A főváros decemberben pert indított az állam ellen a metrószerződés felmondása miatt. A Pesti Központi Kerületi Bíróság 1999. április 6-i ítélete szerint a kormány jogellenesen mondta fel a metróépítésre kötött szerződést.
![]() |
A zöld vonalon járna a 4-es metró |
A főváros 2000 március 7-én újabb pert indított az állam ellen, amelynek során a metróépítés központi költségvetésre jutó részét követelte: százmilliárd forintot.
Április 11-én a Legfelsőbb Bíróság részben helyt adott a Fővárosi Önkormányzat által indított első metróperben alperes magyar állam felülvizsgálati kérelmének, és az ebben az eljárásban született első-, illetve másodfokú ítéletek indoklásában mellőz bizonyos részleteket.
Augusztus 31-én a Fővárosi Közgyűlés hozzájárulását adta a 4-es metró négy mélyállomása építésének megkezdéséhez és a felettük lévő utak, terek felújításához.
Szeptember 1-én a miniszterelnök úgy nyilatkozott, hogy a kormány nem támogatja a budapesti 4-es metró építését.
Szeptember 7-én a 4-es metróvonal megépítése ellen foglaltak állást a kormánypárti képviselők az Országgyűlés Környezetvédelmi Bizottságának rendkívüli ülésén, amelyen a szocialista és szabad demokrata honatyák nem vettek részt.
Szeptember 13-án két nyílt közbeszerzési pályázat jelent meg a 4-es metró építésével kapcsolatban, melynek nyertesei készítik el a pesti és a budai oldal felszínrendezésének és az aluljárók megépítésének terveit.
Szeptember 21-én a második metróper tárgyalásán Medgyessy Péter volt pénzügyminiszter és Demszky Gábor főpolgármester tanúvallomását hallgatták meg. Mindketten kijelentették, hogy a szerződő felek közös akarata egyértelműen a 4-es metró megépítésére irányult.
A második metróperben a Fővárosi Önkormányzat már arra kérte a bíróságot: kötelezze a magyar államot a szerződés utólagos teljesítésére, továbbá a késedelmes teljesítés miatti kártérítésre. Ez összesen mintegy 83 milliárd forintos követelést jelentett.
A Fővárosi Bíróság tavaly szeptemberben kihirdetett ítéletével mintegy harmincmilliárd forint megfizetésére kötelezte a magyar államot. Az alperes azonban megalapozatlannak tartotta az elsőfokú ítéletet.
[origo]
Ajánló:
Korábban:
(2001. április 6.)