Csupán töredéke valósítható meg a fővárosi közlekedés-fejlesztési koncepciónak abból a 250 milliárd forintból, amit a kormány e célra megnevezett. A felsorolt beruházások megvalósítása még a legkedvezőbb számítások szerint is mintegy 100 milliárd forinttal meghaladná az említett összeget. Közlekedési szakemberek szerint ez újabb bizonyítéka annak, hogy a kormány csupán kampányfogásként kezeli a kérdést: vitathatatlanul szükséges beruházásokat ígér, ám nemcsak a pénz hiányzik, de még alapos számításokat sem végeztek.
A Fidesz terveként Manninger Jenő közlekedési államtitkár által említett programcsomag jó része állami feladat. Valójában tehát állami feladat ezeknek a költségeknek a fedezése, nem támogatás. Ám a 250 milliárd forint még a kötelezően központi pénzekből finanszírozandó projektekre is kevés. A terv kivitelezhetetlenségét bizonyítja az is, hogy csupán az M0-s körgyűrű tervezett két szakasza és a kapcsolódó északi Duna-híd megépítése felemésztené a keret kétharmadát. A három projekt ugyanis - tavalyi áron -159 milliárd forintba kerülne.
A kormány tervei között szerepel az M3-as és az M5-ös közötti 26 kilométeres szakasz. Erre 40 milliárd forintot kellene költeni. A déli bővítés, azaz a mostani 4 sávos út kiszélesítése ennél jóval költségesebb lenne. Ez a számítások szerint 84 milliárddal emelné a költségeket. Az északi Duna-híd építése pedig 34-35 milliárd forint - tudtuk meg Szabó Andrástól, a fővárosi önkormányzat főmunkatársától.
Bár a körgyűrűre az egész főváros körül szükség van, mégis érthetetlen, miért éppen a keleti és a déli szakaszt emlegetik a Fidesz-terv kidolgozói - hangsúlyozta Vajda Pál főpolgármester-helyettes. Korábban úgy szólt a megállapodás, hogy a dolog sürgőssége miatt ott építenek, ahol tudnak. A legelőkészítettebb pedig éppen az északi szakasz, s a híd engedélyterve is kész. Ha a kormány tehát komolyan gondolja, azonnal ki lehetne írni a közbeszerzési eljárást. Ráadásul tavaly már írásban kérték a budai települések a közlekedési minisztert, hogy építsék meg a budai szakaszt. Mindeddig mégsem történt semmi.
A Fidesz terve említi az elővárosi vasút fejlesztését is. A főváros közlekedési szakértői szerint 9 vonalon kellene ezt kiépíteni. Ám még az is a tervezett keret ötödét felemésztené, ha csupán egyetlenegy vonalat készítenének el. Csupán a pálya, a biztosítóberendezések és a felső vezetékek kiépítése 5-8 milliárd forint. Tetemesebb ráfordítást feltételez a járművek beszerzése: minimum 30-40 milliárd forinttal számolni kell.
Így egyetlen vasútvonal megvalósítása 40-45 milliárd forint - tudtuk meg Jancsa Tibortól, a fővárosi önkormányzat címzetes főtanácsosától. Ha tehát valamennyi vonalat meg akarnák építeni, 400 milliárd forintra lenne szükség. A Budapesti Intermodális Logisztikai Központ kiépítéséhez 20 milliárd forint szükséges, ennek jó részét vállalkozói tőkéből építenék meg. Az államnak csupán a terület előkészítésének 3-5 milliárdos kiadását kellene finanszírozni. Újabb több tízmilliárd lenne a Ferihegyi repülőtér bővítése is.
Biztos tehát, hogy ennyi pénzből nem valósítható meg a kormány terve. Ráadásul egyelőre nem tudni, mennyi pénzt költenének központi forrásból erre a célra. Az egyértelmű, hogy a 250 milliárd forintnak csak egy részét, hiszen a Fidesz által kidolgozott programcsomag számításba veszi a vállalkozók által finanszírozott beruházásokat és a fővárosi projekteket is.
Így például a főváros kontójára ígérte be a Fidesz terve az 1-es villamos meghosszabbítását az Etele térig. Ez több mint 10 milliárdos költség. Hasonlóképpen számol a kormány a felszíni közlekedés javításával. - Olyan beruházásokat nevez meg saját terve részeként, amelyek amúgy is benne vannak a főváros következő 3 évének tervében. Ezek a fejlesztések mindenképpen megvalósulnak, függetlenül a 250 milliárdtól - mondta a városüzemeltetésért felelős főpolgármester-helyettes. Ezeket a projekteket a kormány tehát csak kampányfogásként használja fel, miközben a beruházásokat a főváros bonyolítja és finanszírozza - tette hozzá a főpolgármester-helyettes.
A fővárosi Fidesz-MDF-MKDSZ-frakció szerint a főváros közlekedésfejlesztési programjának mielőbbi elfogadására, illetve a négy frakció és a városvezetés három tagjából álló olyan hétfős tárgyaló delegációra lenne szükség, amely már a jövő héten megkezdhetné az egyeztetést a kormányzattal a közösen végrehajtandó közlekedésfejlesztési feladatokról.
(Népszava)
Ajánló:
Korábban:
(2001. április 19.)