A nyár folyamán jóval előbb kell majd útnak indulniuk az embereknek, ha időben akarnak célhoz érni. A lezárásokkal érintett szakaszokon ugyanis legalább a kétszeresére emelkedik majd az utazáshoz szükséges idő, tudtuk meg dr. Gáspár Lászlótól, a Közlekedéstudomány
Intézet Rt. tudományos igazgatójától. Ha ennél is hosszabbnak ígérkezik a várakozás, az autósok másfelé indulnak. Akár 5-10 utcával is hajlandóak távolabb próbálkozni a zökkenőmentes haladás érdekében. Az emberek ugyanis általában időben gondolkodnak, s kevésbé zavarja őket, ha emelkedik a megtett kilométerek száma. Gondolkodásuk helyességét bizonyítja egyébként a fogyasztás is. Ha meg-megállva araszolnak az autók, sok esetben akár négyszer annyi benzint is felhasználhatnak az autók. Azaz: az eredeti úthosszt négyszeresére növelő kerülő is csupán ugyanakkora költséggel jár annak, aki ki kívánja kerülni a lezárások körüli kaotikus viszonyokat.
Érdekes tapasztalat, az autósok a dugókat és lezárásokat tapasztalva rövid idő alatt megtalálják a kerülő utakat - figyelmeztetett Lukács András, a Levegő Munkacsoport elnöke. Szerinte egyébként a nyári útlezárások miatt nem növekedik a közlekedési dugók száma. Igaz, a zsúfoltság már így is elviselhetetlen. Ezt a tömegközlekedés népszerűsítésével, forgalomkorlátozással, településrendezéssel 2-3 év alatt akár 50 százalékkal is lehetne csökkenteni. A dugók átka az is, hogy az araszoló autók a normálisnál ötször-hatszor nagyobb mennyiségű szennyező anyagot bocsátanak ki.
Egyetlen lezárás nem okoz káoszt - állítja Joó Ferenc, a Magyar Közlekedési Klub titkára. Ha a felújítások hatásait összeadjuk, természetesen más a helyzet - tette hozzá.
Fővárosszerte hosszas várakozásokra kell készülniük azoknak, akik autóval közlekednek. A Rákóczi út Blaha Lujza tér és Keleti pályaudvar közti szakaszán még hozzá sem láttak a tényleges munkához, már az előkészítések is sorokban várakozó autókat, bedugult buszokat ígérnek. A helyzet a nyár végéig nem változik: augusztus 31-ig dolgoznak a főváros egyik legforgalmasabb útján. Ugyanez lesz a helyzet Budapest számos pontján, de az országos utak főbb szakaszait is érintik a lezárások.
Az biztos: az utak műszaki állapota megkívánja a felújítást. Óriási nehézséget jelent, hogy a közúthálózat már így is túl terhelt - jelentette ki Vajda Pál főpolgármester-helyettes. Ez már egy kisebb eső esetén is teljes káoszt okoz. Ennél súlyosabb a helyzet akkor, ha az amúgy is zsúfolt utak kisebb-nagyobb részét lezárják. Ráadásul bizonyos esetekben a teljes utat vagy felüljárót kell mentesíteni a forgalom alól. Idén nyáron a Rákóczi út mellett kaotikus helyzet várható az Erzsébet tér budai lehajtójánál is. Ez közlekedési szakemberek szerint azért különösen kritikus, mert a lekanyarodáskor az alacsony sebesség fokozza a zsúfoltságot, s a Móricz Zsigmond körtér felé tartó helyi és helyközi autóbuszok a kanyarodáskor akár ki is szoríthatják a kisebb járműveket. Ráadásul az Attila út hídhoz közel eső szakaszán és a Hegyalja út végén is dolgoznak majd.
A Budapest közlekedését sújtó forgalmi akadályok sora már a városhatáron kívül elkezdődik. Az M7-es autópálya főváros felé tartó szakaszának kiszélesítése, később a forgalom egyetlen útpályára terelése lassítja majd az autósokat. Jelentősen megnöveli az időt az is, hogy a megengedett 130 kilométer helyett csupán 80-nal közlekedhetnek az autósok.
A lassúbb közlekedés már a késő tavaszi hétvégeken érezhető volt, ezt tovább súlyosbítja a Balatonra utazók pénteki és vasárnapi özöne. A tó felé tartó szakasz rekonstrukciója 4-5 hónapig is eltart, így június elejétől október végéig biztosan nem javul a helyzet. Könnyen elképzelhető tehát, hogy hetente 8 órát kell utaznia annak, aki a Balaton partján kívánja tölteni a hét végét.
Nem lesz jobb a helyzet az országos főutakon sem. Győr-Moson-Sopron megyében az 1-es főút burkolatát erősítik majd, a 3-as főúton Hortnál 3 csomópont jelzőlámpás átépítésére kerül sor, a 103-as kilométernél pedig hídfelújítási munkálatokat végeznek a nyáron. A 4-est az 56,2-60,6 km közötti szakaszon négysávossá teszik, két hosszabb szakaszon pedig felületi burkolatot kap az út. Hajdú-Bihar megyében ugyanezeket a munkálatokat a 176-os és 179-es kilométerkő határolta részen végzik majd. Elkerülő utat építenek majd Hajdúszoboszlónál és Törökszentmiklósnál az ősz elején.
Az 5-ös utat Csongrád megyében a 158-161 km között szintén új felületi bevonattal látják el. A 6-oson Fejér megyében körforgalom épül Dunaújváros mellett, és a 81-es kilométerkőnél fekvő hidat is felújítják. A 7-es úton a 112-es km-nél hídrehabilitáció lassíthatja a közlekedést. A 8-as főút négy nyomvonalúsítása is megvalósul a közeljövőben a Székesfehérvárt Várpalotával összekötő szakasz egy 2,5 km-es részén, Vas megyében a 120-as és a 180-as km között húzódó részen felületi bevonatot cserélnek. Pécsnél idén szeptember 1. és 2002. május 30 között megépítik a nyugati elkerülő csomópontot. Debrecennél a 47-es bevezető szakaszát alakítják négysávossá.
Útfelújítások
Helyszín Időpont
Rákóczi út: Blaha Lujza tér és Keleti pályaudvar között május 2.-május 31.
Attila út: Döbrentei tér és a Mikó utca között május 1.-aug. 31.
Szent Gellért rkp.: az Erzsébet hídtól a Szabadság hídig június 1.-aug. 31.
Erzsébet híd budai lehajtói és a Hegyalja út a Szirtes utcáig május végétől aug. 31-ig
Rákos út (XV. kerület): a Szentmihályi úttól a Szerencs utcáig aug. 15.-október 31.
Mártírok útja (XX. kerület): a Kossuth Lajos utcától a Határ útig július 1.-szept. 30-ig
Lőrinc út (XVIII. kerület): a Vezér utcától a Szálfa utcáig július 1.-szept. 30-ig
XI. kerület: Bartók Béla út, Gellért tér, Móricz Zsigmond körtér, Fehérvári út és a Bocskai úti csomópont aug. végétől 2002. okt.-ig
Felüljáró-felújítások
Kacsó Pongrác úti május 8.-aug eleje
Árpád út és Rákospalota közötti július 15.-aug. 31.
Szentkorona úti (XV. kerület) március 12.-jún. 30.
Széchenyi úti (XV. kerület) július 15.-aug. 31.
Budaörsi és Sasadi út kereszteződésében márciustól június 30-ig
Hűvösvölgyi úti június 15.-július 31.
Ócsai úti (XXIII. kerület) március 16.-július 30.
(Népszava)
Ajánló:
Korábban:
(2001. április 18.)