Hosszabb ideig védtelen maradhat a légtér

Vágólapra másolva!
Veszélybe kerülhet az ország légterének védelme - állították katonai forrásokból. Jövőre ugyanis a Magyar Honvédség valamennyi MiG-29-ese földre kényszerülhet. Ennek oka, hogy a vadászgépek elérték, illetve elérik azt a repült óraszámot, amikor is nagyjavítás hiányában már nem emelkedhetnek többé a levegőbe. A munkákat már el kellett volna kezdeni, leginkább azért, mert a szükséges alkatrészek beszerzése Oroszországból hosszú hónapokat vehet igénybe.
Vágólapra másolva!

„Kilyukadhat a hazai légtér" - állítják katonai szakértők annak kapcsán, hogy jövőre a Magyar Honvédség (MH) valamennyi MiG-29-ese felújításra szorul, s ha ezt nem hajtják végre, akkor nem szállhatnak fel. Jelek szerint az illetékeseket egyelőre jobban foglalkoztatja, mire is kellene lecserélni az orosz típust.

A kormányzat tavaly még úgy nyilatkozott, három lépcsőben kívánja végrehajtani a légvédelem modernizációs programját, amelynek első állomása a MiG-29-esek korszerűsítése lesz. Ezt követően használt nyugati gépek beszerzését tervezte a politikai vezetés, amit 2010 után követett volna az új harci repülőgépek vásárlása. Azóta több, egymásnak is ellentmondó kijelentés hangzott el az orosz gépmadarak javítására vonatkozóan. Bár a honvédelmi tárca felvette a kapcsolatot a MiG-ek felújítására specializálódott német-orosz vegyesvállalkozással, a míg Airkraft Product Support (MAPS) GmbH-val, egyelőre semmi érdemleges nem történt az ügyben.

A ma megjelenő Aeromagazinban a társaság ügyvezető igazgatója, Volker Paltzo azt nyilatkozta: még tavasszal a szaktárca kérésére felkínálták, hogy az összes honvédségi MiG-29-es (szám szerint 27) élettartamát meghosszabbítják, így a harci repülőgépek 2005-ig repülőképes állapotban maradhatnak, lehetővé téve a légvédelmi és a NATO-feladatok végrehajtását. Ajánlatukra azonban ez idáig semmilyen választ nem kaptak. Pedig rendkívül sürgető lenne, hogy döntsenek az ügyben - állítja az igazgató -, ugyanis a vadászgépek jó része felméréseik és a Kecskemétről kapott tájékoztatás szerint meglehetősen rossz állapotban van. Nem véletlen, hogy a német- orosz vállalkozás ajánlata már nem is a harci repülőgépek NATO-szabványok szerinti modernizálására vonatkozik. "Pályázatukban" már nem említik a navigációs kommunikációs rendszer átalakítására, a barát-idegen felismerőrendszer beépítésére. Csak azt ígérik, a MiG-eket üzemképes állapotba hozzák.

A Magyar Hírlap információi szerint ha a kormány holnap szerződést is kötne a MAPS-szel, a munkák akkor is csak jövőre kezdődhetnek el a leghamarabb. Ennek oka, hogy a vegyesvállalat orosz tagjának is legalább fél évébe telne a szükséges alkatrészek beszerzése. Egy gép nagyjavítása akár négy hónapot is igénybe vehet. Több szakértő úgy látja, ha a kormányzat végleg lemond a MiG-ek nagyjavításáról, és helyette a nyugati vadászgépek bérléséről határoz, nehéz helyzetbe kerülhet a légierő, hiszen a MiG-ek jövőre már nem, az F-16-osok vagy a Gripenek pedig még két-három évig nem repülhetnek. Ennek oka, hogy a repülőgép-beszerzési tender lebonyolítása, a szükséges infrastruktúra kiépítése és a kiképzés legalább ennyi időt venne igénybe.

Kositczky Attila nyugállományú altábornagy, a Magyar Honvédség légierejének volt vezérkari főnöke a Magyar Hírlapnak megerősítette: a MiG-29-esek élettartamuk félidejéhez és első ipari nagyjavításukhoz érkeztek. Hozzátette: a munkákat nem lehet elodázni, ugyanis enélkül a gépekkel nem lehet többet a levegőbe emelkedni. A tábornok szerint rosszul gondolkodik az, aki szerint ha a MiG-ek földre kényszerülnek, akkor majd megvéd bennünket a NATO. A katonai szövetség ugyanis előírja, hogy békeidőben minden tagországnak saját magának kell gondoskodnia légterének védelméről. Arról nem is beszélve, hogy egy légtérsértést követően a legközelebbi NATO-támaszpontról, az olaszországi Avianóból felszálló F-16-osok nem is tudnának bennünket kisegíteni. Ahhoz ugyanis, hogy elérjék légterünket, át kellene repülniük Szlovénia vagy Horvátország, netán Ausztria felett. Ehhez viszont engedélyt kell kérni az érintett országoktól, amelynek beszerzése napokat, sőt heteket is igénybe vehet.

A volt vezérkari főnök szerint a vadászgépek felújítása azért is sürgető feladat, mert "feltorlódtak" a nagyjavításra váró harci repülőgépek. Ez azt jelenti, hogy lassan az összes meglévő MiG-29-esnél el kellene kezdeni a munkákat. Arra a kérdésre, nem tart-e attól, hogy jövőre egyetlen vadászgépünk sem fog felrepülni, mert a karbantartásukról vélhetően "megfeledkeztek" az illetékesek, Kositczky tábornok elmondta: bízik benne, hogy ez a helyzet nem következik be. "Ha ez mégis megtörténne, akkor ezért nem a katonáknak, hanem a politikusoknak kell a felelősséget vállalniuk" - vélte a tábornok.

A szocialisták tisztáznák, mire kellenek a harci gépek

Az MSZP a Magyarország számára elfogadható legjobb megoldást támogatná egy átlátható, nyilvános vadászgép-beszerzés során - jelentette ki Juhász Ferenc. A szocialista párt alelnöke leszögezte: azt tartanák célszerűnek, ha már csak a következő ciklusban kerülne sor a döntésre. Először azt kellene meghatározni, milyen célra kellenek a harci gépek, légi bemutatókra, légtérvédelemre, vagy egy esetleges beavatkozásra akarja azokat használni az ország. Arról, hogy a miniszterelnök szerint az ellenzék folytonosságot vállalva az elmúlt negyven évvel az orosz MiG-ek felújítását támogatná, a honvédelmi bizottság alelnöke úgy fogalmazott: Orbán Viktor tévedésben van, ha a baloldaliságot az oroszpártisággal próbálja azonosítani. "Ez olyan politikai alvilági módszer, amelynek célja a választási győzelemre legesélyesebb ellenfél lejáratása" - tette hozzá. A szocialista párt a MiG-ek felújításáról szóló korábbi kormánydöntés után is kifogásolta a pályázatok elmaradását és az átláthatatlanságot - emelte ki Juhász. Kovács László, az MSZP elnöke tegnap reggel a Napkelte adásában arról beszélt: egyáltalán nem biztos abban, hogy Nato-tagságunk szükségszerű velejárója a harci gépek beszerzése.

Korábban:

Nem váratlan a török vadászgép ajánlat

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Origo Google News oldalán is!