Egész biztosan nem vezetik be a kerülethatárokhoz kötődő tömegközlekedési zónarendszert Budapesten. Így januártól nem kell jelentősen többet fizetni a Budapest egész területére érvényes bérletért, igaz az utas nem is választhatja az egy kerületben érvényes olcsóbb bérletet sem. A budapesti városvezetés ugyanis szakmailag megalapozatlannak tartja a BKV terveit. A közlekedési vállalat azt szerette volna, hogy januártól háromféle bérlettípusból választhasson az utas. Az utazók többségének azonban ez jelentős árdrágulást okozott volna.
Vajda Pál főpolgármester-helyettes nem ért egyet azzal, hogy közigazgatási határokhoz kössék a zónarendszer kialakítását. Vajda szerint közlekedési szövetségben kell gondolkozni, ami azt is jelenti, hogy Budapest közlekedési problémái túlnyúlnak a városhatárokon.
Szálka Miklós, a városüzemeltetési bizottság fideszes alelnöke szerint az is problémát jelent, hogy mind az utasok, mind pedig a jegyellenőrök képtelenek lennének figyelemmel kísérni, hogy hol is vannak azok a határok, ahol érvényes még a bérlet. Péterffy Ágoston, a városüzemeltetési bizottság SZDSZ-es elnöke szerint Budapest közigazgatási határa egy zóna, azon belül fölösleges differenciálni a tarifát. Viszont azt arányosabbá kell tenni. A politikus ezt a metrókban már alkalmazott jegykezelő gépekkel képzeli el. E szerint az utas meghatározott időn belül utazhatna a jeggyel a buszokon is. Közlekedési szakértők mindenképpen szükségesnek tartják valamiféle zónarendszer bevezetését. A Főmterv Rt. irodavezetője, Fábry György szerint olyan helyszínekhez kell kötni a zóna határait, amely az egyszerű emberek által is megérthető, megjegyezhető.
Fábry György elképzelhetőnek tartaná például azt, hogy a Nagykörútnál érjen véget a belső zóna, a következő övezet pedig a Hungária körútig tartana. Mivel Budapest érdekei úgy kívánják, hogy minél kevesebb autó haladjon a Belvárosban, ezért a belső övezetben célszerű lenne olcsóbb tarifát bevezetni. Egy ilyen zónarendszer kialakítása egy-két évet venne igénybe, s ehhez a jegykezelő automatákat is le kellene cserélni. Fábry György szerint a zóna bevezetése nem jelentene feltétlenül drágulást. Nem is szabad, hogy a BKV gazdasági érdekeit szolgálja, viszont igazságosabbá kell tenni a tömegközlekedési tarifát.
Demszky elállna a metrópertől
A főváros elállna a metrópertől, ha az állam finanszírozná az olimpiához szükséges budapesti fejlesztéseket - közölte Demszky Gábor főpolgármester a szombati Magyar Nemzetnek adott interjújában. A főváros nem pereskedni akar, hanem építkezni - jelentette ki a főpolgármester. Ehhez azonban előbb a kormánynak határozatot, a parlamentnek törvényt kell hoznia.
Demszky úgy véli, a 4-es metró a politika áldozata. Orbán Viktor miniszterelnök valószínűleg úgy gondolta, a Fidesz országosan jól áll, ám Budapesten nem túl népszerű, ezért bedobta a köztudatba az olimpiát - mondta Demszky Gábor. A fővárosnak és a kormánynak 2003-ban együtt kellene megkezdeni a 4-es metróvonal építését, és országgyűlési jóváhagyással kötelezettséget kellene vállalnia a következő években történő finanszírozására - áll abban a Népszabadság birtokába jutott levélben, melyet Manninger Jenő, a közlekedési tárca államtitkára írt.
Vajta Zoltán