Tárcák közötti vita miatt csúszik a Ferihegy 1 felújítása

Vágólapra másolva!
A Ferihegy 1-et érintő beruházás a Honvédelmi Minisztérium (HM) és a közlekedési tárca vitája miatt késik. A HM mai sajtótájékoztatóján ismertették a közelmúlt beruházásainak eredményeit. 30 milliárd forintba kerül a repülőtereket érintő fejlesztés, míg a légi vezetési rendszer korszerűsítése 5,6 milliárd forintot emészt fel.
Vágólapra másolva!

Ma délután a Honvédelmi Minisztérium illetékesei sajtótájékoztatón ismertették a NATO Biztonsági Beruházási Programjának célját, lényegét és eddigi eredményeit. A program a nemzeti katonai infrastruktúrák fejlesztését szolgálja, és közös finanszírozáson alapul. A "fogadó nemzet" általában a bekerülési költségek töredékét fedezi saját költségvetéséből, a többi a NATO közös alapját terheli, amelyhez Magyarország 0,65%-os arányban járul hozzá. Magyarország jelenleg négy program megvalósításban érdekelt, ezek közül a repülőtéri és a légi vezetési rendszer fejlesztéséről szóló csomag kapcsán történt változásokról adtak tájékoztatást a HM illetékesei.

A repülőtéri csomag három hazai repülőteret érint, Kecskemétet, Pápát és Ferihegy 1-et. Ezeket kell a NATO erők fogadására alkalmassá tenni. A repülőterek korszerűsítése 30 milliárd forintba kerül, melyhez Magyarország 4,5 milliárd forinttal járul hozzá. A kecskeméti fejlesztés 13, a pápai 12, míg a ferihegyi 5 milliárd forintot emészt fel. A munkák elvégzésére tendert kell kiírni. Az eddigi tenderek során igyekeztek a magyar cégeknek kedvezni, de bizonyos beruházási összeg felett nemzetközi tender szükséges, az összeghatárról azonban nem esett szó. A nemzetközi tenderen csak a NATO országok vállalatai vehetnek részt. Arra a kérdésre, hogy miért nincs még egyeztetett fejlesztési terv a Ferihegy-1 terminál munkálatairól, az illetékesek tárcák közötti vitákat hoztak fel mentségül. Mint további kérdésre kiderült, a Ferihegyet kezelő Közlekedési, Hírközlési és Vízügyi Minisztérium és a HM számos kérdésben még nem jutott konszenzusra. A repülőtéri fejlesztési csomagban szereplő 34 projektet 2004 végéig kell befejezni.

A légi vezetési rendszer fejlesztését tartalmazó csomag technikai-fejlesztési és építésberuházási feladatokat takar. Az 5,6 milliárd forint költségű csomaghoz Magyarország 600 millió forinttal járul hozzá. Veszprémben már megkezdődtek a bontási munkák, a további megbízásokat nemzetközi tenderen lehet elnyerni. A bontási munkák első ütemét - a szűk határidő miatt - a NATO kivételesen nemzeti tender keretében engedélyezte. A további eredményekről a HM tervei szerint rendszeresen tájékoztatást ad.

[origo]

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Origo Google News oldalán is!