Tavasztól gyakorlatilag megszűnik az autós közlekedés egész Dél-Budán, ha megkezdődik a Bartók Béla út teljes átépítése. A BKV egyeztetett a beruházásban közreműködő céggel, és arra a következtetésre jutottak, hogy a felújítás idején fizikailag nem fér meg egymás mellett a tömegközlekedés és az autósok áradata. A megoldást az jelenti, ha minél többen buszra, villamosra ülnek a volán mögül.
A Bartók Béla út reggelente a Móricz Zsigmond körtértől amúgy is szinte mindig bedugul. Az átépítés idején a sávlezárások miatt pedig gyakorlatilag lehetetlen lesz elvergődni a Gellért térig. Ezért az autósoknak nem marad más választásuk, mint BKV-jegyet és/vagy bérletet vásárolni. A közlekedési vállalat azt tervezi, hogy a kaotikus állapotok idejére a maihoz képest sűrűbben járnak majd a buszok és a villamosok. Az útvonaluk viszont módosul.
Bősze Sándor, a BKV Rt. közlekedési főosztályának vezetője az közölte, hogy csak vágányok áthelyezésével és a buszok elterelésével lehet biztosítani a tömegközlekedést Dél-Budán a felújítás hónapjaiban. Mivel a villamospályát és az útburkolatot is teljesen átépítik, nem lehet pótlóbuszokkal megoldani a villamosok helyettesítését. Annál is inkább, hiszen a 7-es buszok másfelé közlekednek majd, hogy kikerüljék a forgalmi dugókat. Ezért a villamost nem lehet leállítani. Az elképzelések szerint úgynevezett repülővágányokat építenének, ami sebtiben, ideiglenesen lefektetett síneket jelent. Amikor a hetvenes években a Blaha Lujza téri aluljáró épült, akkor is így terelték el a 4-es, 6-os villamost.
A Bartók Béla úton a 47-es villamos is némileg módosult nyomvonalon közlekedik majd, az útnak hol az egyik, hol a másik szélén, de az is lehetséges, hogy lekanyarodik majd más utcákba.
Bősze Sándor a nem konkrét, azaz még papírra nem vetett terveket ismertetve elmondta, ilyen körülmények között távol kell majd tartani a buszokat a környéktől. Mivel a budai lakosok többsége Pestre igyekszik, a buszok útvonalát úgy módosítják, hogy a lehető leggyorsabban és legegyszerűbben jussanak át a Duna túlsó felére. Ehhez igénybe veszik a Petőfi és a Lágymányosi hidat is.
A Lágymányosi hídnak fontos szerepe lenne a közlekedési káosz enyhítésében, de nem a jelenlegi formájában. Miközben a híd kapacitása kimerült, azaz csúcsidőben lépésben halad rajta a forgalom, villamosfejlesztésre várva lezárva áll a két középső sáv. Erre lehetne terelni valamelyik autóbuszvonalat, ám ehhez ideiglenesen át kellene alakítani a felületet.
Mindenképp meg kell oldani a térség tömegközlekedését - hangsúlyozza Bősze Sándor -, hiszen errefelé csúcsidőben a járművek 10-12 ezer utast szállítanak, ami megfelel a metró kihasználtságának.
Megmarad a 41-es villamos
Mától új buszjárat közlekedik Budapesten. Nem készült el ugyan a 82-es trolibusz meghosszabbított pályája az Uzsoki kórház új szárnyáig, ám a Thököly úti végállomástól betétjáratokat indít a BKV reggel háromnegyed nyolc és este hét óra között. A buszok az Erzsébet királyné útja felé viszik az utasokat, s így megszűnik az az áldatlan állapot, hogy az időseknek és betegeknek gyalogolniuk kelljen a kórházig, ahol eddig nem volt tömegközlekedés.
Egyelőre megmenekül a XI-XXII. kerületi 41-es villamos. Korábban felvetődött, hogy a BKV megszünteti az alacsony kihasználtságú járatot, amelyen csúcsidőn kívül néha alig 2-3 utas ült. A helybéliek korábban több fórumon is hangot adtak tiltakozásuknak. A BKV jövő évi tervei között azonban továbbra is szerepel a 41-es vonal működtetése.
Korábban:
Enyhülnek a dugók a fővárosban - felújított útszakaszok Budán