A beruházások jelentőségét növeli, hogy az elmúlt tíz évben a fővárosban a gépkocsik száma megduplázódott. Tavaly már 309 autó jutott ezer lakosra. A közúti forgalomban mindez azért is nehézségeket okoz, mert az utak áteresztőképessége csekély, és kevés pakolóhely is. A Belvárosban a parkolóhelyek 77 százaléka - 21 550 - közterületi. A parkolási díj bevezetése előtt az autók 30 százaléka várakozott szabálytalanul.
Lőcsi István, az Szent István téri beruházást végző kft. igazgatója elmondta, hogy a januárban kezdődött hárommilliárd forint értékű munkálatokat várhatóan jövő nyáron fejezik be. Az ötszintes, 404 gépkocsi befogadására alkalmas mélygarázs belső terében a járműveket gépek helyezik majd el a tárolóhelyeken. A mélygarázsépítéshez kapcsolódóan rendezik a Bazilika előtti teret és a környező utcákat. A tér díszburkolatot kap, megszűnik a felszíni parkolás, sétálóövezetté alakítják a környéket.
Koroknai Attila, a Szabadság téri mélygarázs építésének vezetője közölte, hogy az idén áprilisban kezdődött kivitelezési munkákat 2002 nyarán fejezik be. A 3,2 milliárd forintnyi költséggel épülő mélygarázs négyszintes lesz, 811 autót tud befogadni.
A beruházás keretében parkosítják a felszínt, a téren megszüntetik a parkolást és az autók átvezető forgalmát is. Az építkezés során megtalálták az úgynevezett országereklyés zászlótartó maradványait, amelyeket a téren lévő püspökség épületében helyeztek el.