A Nemzeti Autópálya (NA) Rt. tavasszal 38 helyen kezdi el elkerülő utak építését, illetve meglévő közutak kapacitásbővítését. A szakmai körökben csak 38-akként emlegetett fejlesztési program értéke összességében mintegy százmilliárd forint – értesült a lap. Ennek finanszírozását, az autópályákéhoz hasonlóan, a Magyar Fejlesztési Bank (MFB) Rt.-re bízta a kormány. A Világgazdaság pénzintézeti és NA rt.-s forrásból szerzett információi szerint elképzelhető, hogy ezúttal is a közbeszerzés mellőzése nélkül választják ki a kivitelezőket.
A kormány októberi döntése alapján a további, 2015-ig szóló sztrádaberuházásokon kívül egyéb útfejlesztéseket is az NA Rt.-re bízott, és ezzel egy időben a programhoz szükséges források biztosítását az MFB feladatául szabta. Így az autópályák megvalósításának levezénylése után számos közúté is elkerült a Közlekedési és Vízügyi Minisztériumtól (KöViM). ez pedig azt jelenti, hogy a projekteket az eddigiektől eltérően nem a szaktárca kezelésében lévő, és felhasználásakor közbeszerzést alkalmazó útfenntartási és -fejlesztési célelőirányzatból (úfce) fedezik.
A kétéves költségvetésben előirányzott úfcéból (2001-ben 64,25 milliárd, az idén 71,4 milliárd forint) a közutak fejlesztésének idei kerete 18,8 milliárd, jövőre 24,5 milliárd. Ezeknek csak egy része az új beruházás, amelyekhez kivitelezőiket – mint arról a Világgazdaság korábban beszámolt – a KöViM közbeszerzéssel választotta ki.
Ezek értékét jóval meghaladja a 38-ak jövőre induló programja. Ezek dokumentációit már átvette az NA Rt. – tudta meg a lap. Az előzetes számítások szerint a tavasszal 38 helyen startoló beruházások összértéke mintegy százmilliárd forint. A szinte titkosan kezelt 38 projekt részleteiről egyelőre csak annyit lehet tudni, hogy közülük 23 városelkerülő, illetve bevezető szakasz, és ezek összhossza 91 kilométer körül van. A maradék 15 projekt meglévő utak négynyomúsítása, illetve egyéb kapacitásbővítési munkákat takar, összességében mintegy 55 kilométer hosszúságban.