Több ezer állat pusztul el a kamionokban

Vágólapra másolva!
Állatok ezrei pusztulnak el évente Magyarországon a zsúfolt, levegőtlen kamionok belsejében. A jövőben várhatóan javulnak a szállítás körülményei. A kormány keddi döntése nyomán bírsággal sújthatják az állatvédelmi törvényt megsértő fuvarozókat.
Vágólapra másolva!

Az érvényben lévő állatvédelmi törvény értelmében alapos egészségügyi vizsgálatot követően, etetés, itatás, pihenés biztosításával szabad(na) Magyarországon élő állatot szállítani. A Fauna Egyesület tapasztalatai szerint azonban gyakran nem tartják be az előírásokat. A lehető legtöbb állatot összezsúfolva, minél hamarabb igyekeznek a szállítók célba juttatni élő rakományaikat. Eddig mindezt büntetlenül tehették, hiszen a jogszabály nem adott lehetőséget a vétkesek megbüntetésére. A kormány részben az uniós szabályozás szigorítása, illetve a keményebb fellépést sürgető állatvédők hatására legutóbbi ülésén jóváhagyta az előírásokat megsértő fuvarozók megbírságolását.

Mint Hanzséros Ferenctől, a földművelésügyi tárca (FVM) állatvédelmi felügyelőjétől a Magyar Hírlap megtudta, a megyei állat-egészségügyi hatóságok jogosultak kivetni a bírságot, s ez az eset súlyosságától függően akár több tízezer forint is lehet. Mivel az ilyen szállítmányok többsége északról délre, illetve keletről nyugatra tart - Lengyelország, Litvánia, Oroszország, Románia Bulgária a feladó, Olaszország, Franciaország leggyakrabban a fogadó ország - az állattranszportok többsége a hazai utakon visz keresztül. Hivatalos adatok szerint évente megközelítőleg 50 ezer, legtöbbször bárányt, sertést, lovat szállító kamion érkezik a magyar határállomásokra. A Fauna Egyesület szerint itt kellene az állatorvosi ellenőrzések során kiszűrni a vétkes szállítmányokat. Ezzel egyetértenek az FVM-nél is, csakhogy gondot jelent, mi legyen az ilyen nem megfelelő körülmények között tartott állatok sorsa. Ha visszafordítanák a kamionokat, biztosan elpusztulnának a már egyébként is meggyötört jószágok - indokolta Hanzséros Ferenc az elnézőbb hatósági fellépést.

Az állatorvosok dolgát nehezíti, hogy Magyarországon még nem épült ki az élőállat-szállítmányok útját biztosító infrastruktúra. Egy-két határállomást kivéve nincs a kamionparkolók mellett etető-itató hely, olyan elkerített karám, ahová egy-egy hosszabb pihenőre leterelhetnék a platóról az állatokat. Az FVM szakértője szerint ezeket az állomásokat nem az államnak, hanem a fuvarozóknak kellene megépíteni, és üzleti alapon működtetni.

Elképzelhető, hogy az elmúlt években Európa több pontján pusztító BSE (szivacsos agyvelőgyulladás) véget vet az eddig virágzó élőhúsexportnak. A pihenőhelyek ugyanis járvány szempontból óriási veszélyforrást jelentenek, így az Európai Unió várhatóan nemsokára tovább szigorítja az állatszállítás feltételeit. Az állatvédők szerint a haszonállatokat a tartási helyükhöz legközelebbi vágóhídon kellene a lehető leghumánusabb módon levágni, s csak a fagyasztott vagy feldolgozott termékek exportját szabadna megengedni.

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Origo Google News oldalán is!