Fix, hatósági árat szeretnének a budapesti taxisok. Aláírásgyűjtéssel adtak nyomatékot kérésüknek, a dokumentumokat pedig eljuttatták a fővárosi közgyűlés kereskedelmi és fogyasztóvédelmi bizottságához. A bizottság azonban nem dönthet az ügyben, csak az ártörvény módosításával lehet felhatalmazni az önkormányzatot a fix ár megállapítására. Ilyen hatósági árat alkalmaznak az európai nagyvárosok többségében.
A Taxis Szakmai Kollégium elnöke, Sipeki József kilométerenként 200 forint körüli tarifát tartana jelenleg reálisnak, ám ezzel egyidejűleg a taxisok létszámát is csökkenteni kellene, hiszen meglehetősen kihasználatlanok az autók. Egyidejűleg kellene még szabályozni az ellenőrzéseket, a drosztkérdést is.
A hatósági árra azért lenne szükség, mert a taxitársaságok öngyilkos árversenybe hajszolják magukat.
Egy érvényben lévő fővárosi rendelet a nappali tarifát kilométerenként 240, az éjszakait 336 forintban maximálta, ám az éjszakai viteldíjat egyetlen cég sem alkalmazza, a nappali plafont pedig csak elvétve, különleges esetekben, például szállodai hívásoknál vetik ki.
A társaságok többsége a telefonos rendelés esetén 150 forint körüli tarifával számol, sőt van olyan cég, ahol 135 forintot kell fizetni kilométerenként. A Magyar Hírlap információi szerint utcáról szinte senki sem ül taxiba, a taxisok pedig - noha ezzel saját pénztárcájuknak ártanak - a lehető legalacsonyabb tarifával dolgoznak. Az utazások 60-70 százalékát szerződéses, illetve egyéb kedvezményes tarifák adják.
Sipeki József szerint ezek az árak hosszú távon semmiképp sem tarthatók, hiszen alig fedezik a költségeket.
Nem a benzin viszi el a bevétel nagyobb részét, hanem a szervizelés és az új autó hiteltörlesztése. A bankok nem szívesen adnak kölcsön a taxisoknak, mert egyre többször fordul elő, hogy a személyfuvarozó nem tudja megtermelni s kifizetni a havi 40-70 ezer forintos részletet.
Abban mindenki egyetért, hogy túl sok az 5200 taxis Budapesten, ráadásul további 1300-ra teszik azokat, akik az agglomerációból járnak taxizni.
Rusznák Imre, a fővárosi közgyűlés kereskedelmi és a fogyasztói érdekvédelmi bizottságának elnöke indokoltnak tartja a hatósági ár bevezetését, ám mint mondja, erre az önkormányzatoknak jelenleg nincs felhatalmazásuk. Rusznák közölte: többször megkereste a közlekedési tárcát.
A fogyasztókat védi, ezért nem alkotmánysértő az árkorlátozás
Korlátozza ugyan a piacgazdaságot, de nem alkotmányellenes az a jogszabály, amely szerint a települési önkormányzatok rendeletben határozhatják meg a taxisok által felszámítható legmagasabb árat. Az Alkotmánybíróság (AB) a személytaxizást a tömegközlekedés kiegészítő tevékenységének tekintve rámutatott, indokolt, hogy a személyfuvarozás elérhető és kiszámítható áron működjék.
A taxisok szempontjait megfogalmazó beadvány azért kifogásolta az ármegállapításról szóló törvényt, mert ellentétesnek tartotta a piacgazdaság elveivel és a verseny szabadságával. A jogszabály ugyanis módot ad arra, hogy a települési önkormányzatok maximálják a személyfuvarozás viteldíját. A panaszos szerint a törvény kiszolgáltatja a taxisokat az önkormányzatok kénye-kedvének.
Az Alkotmánybíróság arra mutatott rá, hogy az ártörvény korlátozza ugyan a piacgazdaságot, de ennek megvan az alkotmányos indoka: védeni kell a fogyasztók érdekeit. A verseny szabadságának elve nem sérül, hiszen az adott település összes taxisára ugyanaz a szabály érvényes.
A bírói határozat hozzátette: a személytaxizás a tömegközlekedést kiegészítő szolgáltatás. Megoldja az utasok szállítását a menetrendtől eltérő útvonalakon és időpontokban. A helyi lakosok és az idegenforgalom igényei megkövetelik, hogy a szolgáltatás elérhető és kiszámítható áron működjék, ez pedig összhangban van az alaptörvénnyel - szögezték le az alkotmánybírák.
Korábban:
A taxisvilág rejtelmei - tarifaháború
(2002. április 30.)