A Másik Oldal - Ökoszociális Mozgalom novemberben egy egyhetes kampányt tartott Budapest öt fő csomópontjában: a Deák téren, a Ferenciek terén, a Kálvin téren, a Nyugati téren és a Blaha Lujza téren. Ekkor már vázolták elképzelésüket, miszerint a föld alá kellene terelni az autósforgalmat, hogy több hely és tisztább levegő jusson a gyalogosoknak.
A szervezet december 5-én kiírta pályázatát is a témában. Eszerint egy látványtervet várnak. A cél, hogy az autóforgalom a felszín alatt haladjon, miközben a felszínen továbbra is közlekedhetnének a tömegközlekedési eszközök és a kerékpárok. A felszabaduló területet pedig a gyalogosok számára kellene kialakítani. A mozgalom ugyanakkor nem várja el a szakértelmet a pályázóktól, így nem kell figyelembe venni a költségigényeket, és nem kell választ adni például a föld alatt futó közművek áthelyezésének problémájára sem. "Tekintettel arra, hogy e pályázat a lakosság, a szakma és a főváros döntéshozóinak szemléletét befolyásolni kívánó kampány részeként jelenik meg, a pályaműveknél a hangsúly a kreativitásra esik. Nem szükséges tehát a tervek részletes kidolgozása és az apróbb kérdések - például közművek elhelyezése, stb. - megválaszolása. Kiemelten fontos ugyanakkor, hogy az elkészült vázlatrajzok a nagy nyilvánosság előtti (óriásplakáton) történő bemutatásra alkalmasak legyenek - felkeltsék a széles közönség érdeklődését" - áll a pályázatban. A kiírásban ugyanakkor szerepel, hogy a jelenlegi metróhálózat elterelését nem szabad javasolni.
A mozgalom egyik alapítója, Csuja László ökológus az [origo]-nak elmondta: szervezetüknek sem tagja szakember, például építész vagy forgalomtervező. Alapító tagjaik között van újságíró, humán erőforrás menedzser, és egy közlekedéstervező építőmérnök, utóbbi fogalmazta a pályázat szövegét. A pályázat elbírálására is néhány szakember mellett iparművészt, bölcsészt kérnének fel.
A szervezet tagjai még nem keresték meg ötletükkel az illetékeseket, például a Főpolgármesteri Hivatalt, mert attól tartanak, elsőre lesöpörnék ötletüket az asztalról - mondta Csuja. Ugyanakkor arról sem tudnak, hogy az önkormányzati választások kampánya alatt az egyik jelölt - Schmitt Pál - programjában szerepelt az utak föld alá vitele. Az ötletre akkor Demszky Gábor úgy reagált, hogy nagyon drága lenne, és aokkal célszerűbb a felszíni tömegközlekedést és a metróhálózatot fejleszteni.
Az [origo] által korábban megkérdezett urbanisztikai szakértő szerint is laikus ötletről van szó, amely több kárt okozna, mint hasznot, és egyáltalán nem oldaná meg a jelenlegi problémákat. Locsmándi Gábor egyetemi docens közölte: az alagutak is véget érnek egyszer, és a föld alól feljövő forgalom a tapasztalatok szerint nagyobb zavart okoz, mintha a felszínen maradt volna.
Locsmándi szerint egy ilyen ötlet megvalósítása - többek között a közművek áthelyezése és a föld alatti elágazások kiépítése - horribilis összegeket emésztene fel. A szakértő novemberi nyilatkozatában hozzátette, a közlekedés problémáit és az autósok visszatartását sokkal finomabb eszközökkel - például fejlett parkolási renddel - lehet csak megoldani.
A mozgalom február 15-ig várja a pályázatokat. Az első helyezett munkát márciusban óriásplakáton állítják ki, a többit egy kiadványba szerkesztik, és a nyilvánosság elé tárják. Csuja azt mondta: először a közgondolkodásba akarják beültetni elképzelésüket, "utána mozduljanak meg az érdekcsoportok, és teremtsék elő a pénzt" - tette hozzá. A szervezet egyelőre nem gondolkodik nagyobb távokon a közlekedés föld alá viteléről, csupán a tér közvetlen közelében vinnék föld alá a forgalmat. "Mi csak az ötletet vetjük fel, aztán a szakemberek legyenek okosak" - közölte Csuja. "Mondhatnám azt is: nem kell szakácsnak lenni ahhoz, hogy megmondjuk, jó-e az étel. Én csak használható teret akarok" - tette hozzá.
Kapcsándi Dóra