A Program "R" nevű szervezet kampányt indított a romákkal szembeni előítéletek ellen. A televíziókban látható reklámfilmben egy roma Mikulás szerepel, aki egy óvodában megajándékozza a gyerekeket, majd távozása után leveszi jelmezét. Ekkor hangzik el a kampány szlogenje, amely a romaellenes előítéletekkel ellen szólít fel.
A kampány egyik szervezője, Orsós László Jakab újságíró az [origo]-nak elmondta: a kezdeményezést a Program "R" nevű szervezet létrehozója, a korábban külföldön élő Bíró András indította el. Az ő ötlete volt, hogy egy olyan médiakampányt indítsanak, amely felhívja a média és az átlagemberek figyelmét a romákkal szembeni előítéletekre. Ehhez a kezdeményezéshez csatlakozott több reklámszakember - köztük a médiaszemélyiségként is ismert Geszti Péter -, valamint a Színház és Filmművészeti Egyetemen oktató Orsós is.
Orsós szerint ma már nincs értelme a megszokott - például a Benetton-reklámok kapcsán ismertté vált - antirasszista kampányok hagyományait folytatni, ezért ők egy keserűbb és szokatlanabb hangvétel mellett döntöttek. Az újságíró tisztában van azzal, hogy a reklámfilmek és utcai hirdetések indulatokat válthatnak ki, a kezdeményezés célja azonban semmiképp sem az, hogy irritálják az embereket. Ezért - tette hozzá Orsós - a kampány további szakaszaiban reagálni fognak az esetlegesen jelentkező indulatokra is.
Mielőtt a reklámfilmet elkezdték volna sugározni a televíziók, levetítették azt két - egy huszonévesekből és egy 40-50 évesekből álló - csoportnak. Orsós elmondása szerint a fókusz-csoportos vizsgálat során a fiatalok elutasítóan fogadták a filmet. A csoport tagjai - akik között mérnökök, bölcsészek is voltak - egyértelmű, ugyanakkor finoman megfogalmazott utálattal beszéltek a reklámról - tette hozzá Orsós. Az újságíró elmondta, a csoport tagjai tartották ugyan magukat a politikai korrektség elvéhez, az általuk elmondottak alapján azonban világossá vált, hogy masszív előítéleteik vannak a romákkal szemben. A fiataloknak többek között az volt a kifogásuk, hogy a reklámfilm elrontja a Mikulás-ünnepet. Volt, aki felvetette, hogy miért nem inkább valamilyen roma ünnephez kapcsolták a kampányt.
A 40-50 éves korosztály ugyanakkor jóval megengedőbben viszonyult a levetített filmhez - tette hozzá Orsós. Az újságíró szerint az idősebbek sokkal bölcsebb véleményeket fogalmaztak meg, mint a fiatalok, és nem utasították el a reklámot. Orsós a reklámfilm keletkezésével kapcsolatban elmondta, egy egyszerű ötletelés során jutott eszükbe, hogy roma Mikulást szerepeltessenek a hirdetésekben. (Az újságíró elárulta, az ötletet éppen az alufóliába csomagolt barna csokoládémikulások adták.) Úgy gondolták, hogy az év végi ünnepek közeledtével ezzel még inkább fel tudják hívni a figyelmet a kampányra.
A tervek szerint a kezdeményezés nem ér véget a jelenleg sugárzott reklámfilmekkel és utcai hirdetésekkel. Orsósék ugyanis azt tervezik, hogy egy három éves, szakmai fórumokkal is kiegészített kampányt fognak folytatni. Az újságíró elmondta, már azt is jó jelnek tartják, hogy a néhány nappal ezelőtt bemutatott reklámfilm után a tv2 és a Magyar Televízió is megkereste őket azzal a kéréssel, hogy segítsenek nekik roma származású műsorvezetőt keresni. Orsós szerint komoly eredmény lenne, ha romák is megjelenhetnének a képernyőn.